Mer Italen

Härom veckan skrev jag ju om när jag var i Italien för drygt fyra år sedan. Det blir nog inte mycket utlandsbilder här på bloggen, hemmagris som jag är, men när jag nu tänker på Italienresan vill jag fortsätta att berätta lite mer om den.
När tangofestivalen i Montecatini Terme var slut tog vi tåget till Florens. Vi hade hittat ett hotell på högra sidan av floden Arno härifrån sett. Det låg nära Ponte Vecchio som ni ser här så den bron gick vi över varje dag. Det är en gammal bro, känd från medeltiden, och längs bron finns guldsmedsbutiker.
Hotellet hade en takrerrass där vi kunde äta vår frukost.
Alltså jag har aldrig sett så många turister på en och samma gång som i Florens. (När jag skriver detta förstår ni genast att jag aldrig har varit i Venedig.) Det här är en bit av den stora katedralen i Florens, Santa Maria del Fiore men den gick vi aldrig in i eftersom köerna var så långa.
Vi hade bestämt att vi skulle ta det lugnt i Florens. Där finns många museer men vi begränsade oss till Ufficierna och Academia. En dag vikte vi åt varje. Vi bad receptionspersonalen om hjälp med att boka besök. Det var nödvändigt att boka innan för att komma in i de här två konstmuseerna utan att behöva stå och köa en hel dag. Köa fick vi, men inte så länge.
Man fick inte fotografera på Ufficierna men vi såg i alla fall alla fina renässansmålningar, Boticellis Våren, Venus födelse och andra mästerverk. Men bäst tyckte jag om porträtten. De var så levande, de liksom talade till mig. Vem var den här mannen eller kvinnan som levde för så länge sedan?
På Academia såg vi Michelangelos skulptur av David bland annat. Originalet finns där. Det var fantastiskt att kunna gå runt den och se hur senor och blodådror i händer och fötter verkade alldeles naturtrogna.
Det fanns ett ställe till som jag ville besöka i Florens: det anrika parfymhuset Santa Maria Novella. Det är mycket gammalt och startade som apotek. Jag har blivit lite bättre på att fotografera sedan dess. Men suddiga bilder var jag bra på 2014.
Här är en bild till från samma ställe så får ni ändå en viss uppfattning om hur det ser ut.
Här är en bild tagen i kvällsljus från hotellets terass med utsikt åt andra hållet. Vi tog det som sagt lugnt resten av tiden och gick in för att bara vara, gå runt i stan, insupa atmosfären och kika i butiker och ta en kaffe ibland på en uteservering. Känna att nu är jag här.
Ytterligare ett foto från hotellets terrass.
Avslutar med en bild på skotrar. Det fanns mycket turister i Florens. Och många, många skotrar.
Det jag skrev om Montecatini Terme hittar du här.

Kategori: Resor Taggar: Resor
Hanneles bokparadis:

Florens låter trevligt, Ferrante skriver om staden, Hjalmar Bergman gillade Florens, han kallade den "mitt hjärtans stad".

Svar: Ja i tredje boken bor ju Elena i Florens. Jag håller på att ta sats för att läsa den fjärde.

Lillan Kind:

Åh vilka underbara bilder! :D Det ser ut att ha varit en jättehärlig resa. Jag vill också åka till Florens, men då ska det vara någon tid av året då det inte är som mest turister där.

Svar: Det här var i april strax före påsk. Jag misstänker att om det ska vara glesare med turister där får man åka i november eller så. Då blir ju inte vädret lika mysigt.

Jessica Högberg:

Ah, vad gör lite suddiga bilder när det är live... ;)

Svar: Så kan man ju också se på saken. :-)

Emma Engström:

Italien är ju SÅ vackert!

Svar: Det är det. :-)

Yasmine:

Härliga bilder! Min mamma som hatar att flyga ville helt plötsligt åka till Milano, så har jag tur drar vi dit snart :D