Hett i hyllan #152 – Djurdoktorn

Här är alltså en hyllvärmare utan omslag så jag har inget att hämta där, men hos Bonniers hittar jag lite information om boken. Handlingen är förlagd till 1988-89 och djurdoktorn heter Evy Beck. Hon är en 53-årig arbetslös veterinär och hon får till uppgift att ta hand om tusentals försöksdjur vid Alfred Nobels Mediko-kirurgiska institut i Stockholm. När hon inser hur illa djuren behandlas gör hon uppror.

Citat från sid 22 och 23 i boken. Evy Beck kommer till institutet för en anställningsintervju.

I taket blinkar en grön pil. Hon följer pilens riktning och går in i en korridor till höger. Pilen följer med och löper i taket snett framför henne som de tre vise männens stjärna. Plötsligt stannar pilen. Den blinkar inte längre utan lyser med fast rött sken. Evy Beck står framför en dörr märkt 560314-0356 Bd S Hörrlin. En lampa tänds på dörrkarmen, ”Stig in”.
Rummet är tomt. Det är ett litet rum med ett skrivbord, ett väggskåp med hängmappar, en besöksstol och en metallvagn med diktafon, telefon, räknemaskin, kokplatta och en tv-skärm. Hon lägger av sig regnkappan över metallvagnen och sätter sig i besöksstolen med portföljen över knäna.
När hon väntat i nästan tio minuter kommer en lång, rödhårig och mager man in. Han är några och 30 år och tar i hand utan att se henne i ögonen. Andedräkten luktar kaffe.
– Välkommen hit, säjer han och vräker sig bakåt i sin fjädrande skrivbordsstol; sedan tittar han rakt på henne men utan att se. Ögonen går lätt i kors som när man luktar på en blomma eller skärskådar ett uppböjt gem.
Evy Beck pillar upp portföljens spännen och byrådirektör Hörrlin tittar intresserad på portföljen.
– Ja, jag tog med mina papper, säger hon på försök.

Djurdoktorn är en satirisk roman. Den kom ut 1973 och handlingen är alltså förlagd en bit in i framtiden. Den senaste utgåvan kom 2016. Djurdoktorn har nominerats till Nordiska rådets litteraturpris och den har fått Svenska Dagbladets litteraturpris.

Djurdoktorn av P. C. Jersild, Bonniers 1975.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – 1800-talet

Den här tisdagen är inte temat för trion så svårt, men här finns ändå både böcker som jag har läst och som jag vill läsa.

Den första boken har jag läst och det är En vinter på Mallorca av George Sand (1804-1876), Berättelsen handlar om hennes tid på Mallorca 1838 tillsammans med Chopin och den publicerades på franska första gången 1842. George Sand är pseudonym för Amantine Lucille Aurore Dupin och jag vill gärna läsa mer av henne. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Drömmaren och sorgen av Eva-Marie Liffner är ett exempel på roman där ett av tidsplanen är 1800-tal, närmare bestämt 1890-talet då den unge arkitekten Lars Israel Wahlman fick i uppdrag att uppföra slottet Tjolöholm vid den halländska kusten åt familjen Dickson. Tiden för bygget startar visserligen mycket sent på 1800-talet och går in i 1900-talet och kanske tänjer jag reglerna lite väl långt, men 1800-talet har stor betydelse i boken och för vad som händer sedan. Drömmaren och sorgen är en spökhistoria om förlust och det förflutnas återverkningar. Det kommer en text om boken här på bloggen så småningom.

Den stora gruvstrejken av Emile Zola (1840-1902) tillhör klassikerna som jag så gärna vill läsa. Den kom på franska 1885 och finns översatt till svenska med flera olika titlar. Den handlar om den unge socialisten Etienne Lantier som tar arbete i en by i norra Frankrikes kolgruvedistrikt. Arbetarna har usla villkor. Det är fattigdom och omänskligt farligt arbete i gruvan.

Det är Ugglan & Boken som ger oss alla teman till Tisdagstrion. Om du vill veta vad andra bokbloggare har i sina trios kan du titta in där.

Hett i hyllan #151 – The Black Cloud

På bokens baksida läser jag:
As soon as a strange dark patch in the sky is spotted by a young astronomer, it is clear something is wrong. The huge black cloud is unlike anything he has ever seen – and it’s headed straight for the solar system. If it continues on its course, it will block out the sun’s rays and wipe out life on Earth.

Det låter ganska spännande och The Black Cloud räknas också som en science fiction-klassiker. Jag har förstått att författaren tar upp frågan om vad intelligent liv är och hur det kan gestalta sig, vilket är mycket intressant. Romanen är skriven av Fred Hoyle (1915-2001) och den publicerades första gången 1957. Boken har min man köpt och den har stått tillräckligt länge i bokhyllan för att räknas som en hyllvärmare vad mig anbelangar. Men visst vill jag läsa den.

Fred Hoyle var en brittisk astronom och science fiction-författare. Han arbetade med teoretisk fysik och astronomi och hans främsta vetenskapliga insats ska vara att han har bidragit till förståelsen av kärnenergiprocesserna i stjärnor. Hans mest kända science fiction-roman är just the Black Cloud.

The Black Cloud av Fred Hoyle, Penguin Classics 2010.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Tre

Här är två trilogier och en bok där tre människor påverkar en fjärde på ett fatalt sätt.

Den första trilogin är Tove Folkessons Ölandstrilogi. Där har jag bara läst Kalmars jägarinnor (2014) som är den första. De två andra heter Sund (2015) och Ölandssången (2017). Men jag kommer att läsa de andra två också. Kalmars jägarinnor var bra och jag räknar med att få utbyte även av de andra två.

Boken där tre människor påverkar en fjärde är Washington Square av Henry James. De tre är en hård far, en romantiskt lagd faster och en charmig ung man som inte är att lita på. Människan mitt i alltihop är den unga arvtagerskan Catherine. Det kommer en text om Washington Square i morgon.

Från den andra trilogin har vi här den tredje boken, Spårvagn på Vintergatan av Niklas Rådström. Den ingår i en trilogi av romaner som är baserade på författarens barndom. De andra två är Månen vet inte och Medan tiden tänker på annat. Och dessa tre böcker har jag läst med stor behållning.

Om du tittar in hos Ugglan & Boken får du veta vilka böcker andra bokbloggare har i sina Tisdagstrios på temat Tre.

Hett i hyllan #150 – Gå, gick, gått

Gå gick gått köpte jag därför att jag har läst så få böcker av tyska kvinnliga författare. Men den har stått ganska länge på bokvagnen och inte blivit läst.

Från baksidan:

En grupp afrikanska flyktingar ockuperar Oranienplatz mitt i Berlin. När de tvingas därifrån tar pensionären Rickard kontakt med dem. Kan en grupp unga asylsökande ha något gemensamt med en pensionerad professor?

Flyktingkris är i allra högsta grad aktuellt även om de som kommer nu är mer lika oss och kanske lättare för oss att identifiera oss med. Men så vitt jag förstår handlar Gå, gick, gått om att den pensionerade professorn Rickard hittar många likheter mellan sig själv och de asylsökande som han talar med. Nog är jag intresserad av den här boken. Det ska bara bli av att jag läser den.

Jenny Erpenbeck (1960-) är författare, dramatiker och regissör. Sex av hennes böcker är översatta till svenska. Jag tror att jag har läst Natt för gott som kom på svenska 2016, men jag är inte säker. Gå, gick, gått var nominerad till Deutscher Buchpreis 2015.

Gå, gick, gått av Jenny Erpenbeck, Bonniers 2017. Översättning: Ulrika Wallenström.

Boken kom på tyska 2015.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Djur på omslaget

Först en fågel, Svartsvala av Josefin Roos. Svartsvala är detsamma som tornseglare, fågeln som nästan alltid är flygande eller högt uppe vid sitt bo. Tornseglaren fötter är inte anpassade till ett liv på marken. Boken handlar om en ung kvinnan som har drabbats av stroke och har problem med sitt minne. Titeln är en länk till mitt inlägg.

Den andra boken är Flicka möter pojke av Ali Smith och där har vi hundar på omslaget. Flicka möter pojke är en snabb och rolig berättelse om kärlek och flaskvatten, en berättelse med allvarlig bakgrund. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Sist har vi Tigermannen av Eka Kurniawan. Den handlar om en ung fattig man som har den vita tigern inom sig, och på grund av en lång räcka händelser och förhållanden leder det till katastrof. Handlingen är förlagd till Indonesien och Eka Kurniawan är en indonesisk författare. Också här är titeln en länk till min text.

Vill du ha tips på fler böcker med djur på omslaget? Då kan du gå till Ugglan & Boken.

Längst bak i min läslista #23-24

Nu är det dags att titta längst bak i läslistan igen. Eftersom jag hoppar över de två tegelstenarna Jacobs stege och Ett litet liv hittar jag då A passage to India av E. M. Forster (1879-1970). Den publicerades 1924 och är skriven mot bakgrund av Indiens självständighetssträvan från det brittiska imperiet. A passage to India har vunnit priser men har också kritiserats. Tidigt kritiserades den för att den behandlade olämplig vänskap mellan indier och kolonister. Senare har den kritiserats för sexism, rasism och imperialism. A passage to india verkar mycket intressant och kanske kan den passa in i KAOS-utmaningen på punkten resor. Jag är inte säker på hur mycket resande som finns i A passage to India.

Nästa bok är Konturer av Rachel Cusk. Den har förekommit så mycket på bloggar och har fått många lovord men det har ändå blivit så att jag inte har läst den. Men i år ska det bli av. Konturer handlar om en kvinnlig nyskild författare som reser till Grekland för att bli lärare på en skrivarkurs. Den ingår i en trilogi och följs då av Transit och Kudos. Böckerna ska ha karaktären av flanörsromaner där huvudpersonen mest är lyssnare till andra människors berättelser. När jag har läst Konturer har jag ytterligare en trilogi att lägga in i mitt projekt Läs färdigt trilogin, kvartetten, sviten. Det ena ger det andra och listan på intressanta böcker bara växer.

Tisdagstrion – X i boktitel, författarnamn eller huvudpersons namn

Men så svårt! tänkte jag först. Jag kollade runt lite och hittade många spänningsböcker och science fictionartade böcker med X, men dem har jag inget förhållande till. Sedan tänkte jag på Maksim Gorkij, men ni ser ju. Hans förnam stavas inte med x.

Då tänkte jag på Malcolm X (1925-1965). Inte för att jag har läst någon bok av honom eller om honom, men han var en intressant och betydelsefull personlighet för de svartas kamp i USA. Han ändrade sitt efternamn till X eftersom han inte ville ha slavnamnet och han övergick till islam eftersom många slavar och antagligen hans egna förfäder var muslimer när de togs från Afrika. Så här har vi alltså The Authobiography of Malcolm X as told to Alex Haley. Den finns översatt till svenska men jag hittade inget svenskt omslag.

Sedan tänkte jag på småbarnsböckerna om Max som jag läste för mina barn en gång i tiden, och då hittade jag omslaget till Max favoriter, samlingsvolym av Barbro Lindgren och Eva Eriksson.

Trean idag är Europa av Maxim Grigoriev. Den har jag läst så titeln är en länk till mitt inlägg om boken. Europa var nominerad till Augustpriset förra året och den har fått Svenska Dagbladets litteraturpris.

Hos Ugglan & Boken hittar du fler tips på böcker med X.

Hett i hyllan #148 – Mor, mamma, morsan

Mor, mamma, morsan är en antologi där en rad kulturpersonligheter berättar om sina mödrar. Det är ingen novellsamling, utan en annan slags samling av berättelser. Som ni ser finns många intressanta namn på bokens framsida.

Så varför skapade man denna antologi? Sonja Schwartzenberger, en av redaktörerna, skriver så här:

Du håller den här boken i handen eftersom vi saknade dem. Mödrarna. De varma, självupptagna, intelligenta och för all del, levande mödrarna. Genom två tusen år av litteratur, sagor, disneyfilmer, klassiker och hjälteskrönor verkar de försvunna. Ibland skymtar de förbi på sin dödsbädd. Efterlämnar barn som Askungen, Snövit, Theseus, Nemo och Oliver Twist.

Ett problem i historien är naturligtvis att mödrar ofta dog i unga år. Massor av kvinnor dog i barnsäng. Sedan är det den manliga dominansen. Om jag lite hastigt och lustigt försöker minnas mödrar i böcker som jag läst, vad hittar jag då? Ivar Lo Johanssons Bara en mor, förstås. Kerstin Thorvalls böcker där hon dels är mor själv, dels skriver om sin mor. Trude Marsteins roman Jag hade så mycket som handlar om en kvinna som är mor. Det är tre exempel som direkt kom upp i min hjärna, och det finns många fler. Men det är alldeles sant att i litteraturhistorien, den litteratur som har framhållits som värdefull, har det manliga varit förhärskande. Män och det män gör har varit det viktiga.

Mor, mamma, morsan kom 2012. Boken jag har är en pocket. Huvudredaktörer är Sonja Schwartzenberger och Robert Ericsson.

Hett i hyllan där vi uppmärksammar våra hyllvärmare drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Blod (i titel, handling eller på omslag)

Det här ämnet tyckte jag var ganska svårt, kanske med undantag av den första boken som dök upp i min hjärna ganska snart. Jag läser få deckare. I krig flyter mycket blod, men jag hade inte lust att ta med en krigsskildring. Men jag fick ihop en trio och här är den alltså.

Blödningen av Lyra Koli hade jag ju med redan i förra veckans trio, men den duger gott även i denna. Jag länkar till förlaget för mer information om boken.

Orden som befriar av Marie Cardinal läste jag på 1980-talet. Den handlar författarens barndom i Algeriet och många år i spykoanalys som vuxen. Det egendomliga är att det enda jag minns av boken är att hon hade problem med sin menstruation. Märkligt, men så är det. Men i och med att menstruationen är en viktig del av berättelsen tycker jag att den passar här. Jag har inte läst boken på franska, men det var svårt att hitta ett svenskt omslag som jag kunde visa här. Orden som befriar är en bok som jag gärna skulle läsa om.

Sedan gällde det att hitta en tredje bok och då upptäckte jag att jag hade Blodläge av Johan Theorin i min spänningsläslista. Jag har alltså inte läst den, men jag har läst hans två tidigare deckare, Skumtimmen och Nattfåk. De var helt okej deckare, och eftersom alla tre utspelas på Öland och den ön har en särskild plats i mitt hjärta kan jag tänka mig att läsa även Blodläge.

Det var mina tre blodiga böcker. Om du går till Ugglan & Boken kan du få fler tips. Jag räknar med att där kommer att finnas mycket spänning.