Hett i hyllan #156 – Osynliga länkar

Selma Lagerlöf skrev många korta berättelser och många av dem gavs ut i samlingar till jul. Det här är den första samlingen, med titel Osynliga länkar, och den kom 1894, alltså ett par år efter Gösta Berlings saga. När jag bläddrar i den hittar jag flera berättelser som är förlagda till julen eller nyårstiden. Det här var ett sätt för Selma Lagerlöf att få in pengar. Hon hade inte bara sig själv att försörja.

Alla berättelserna har inte handlingen förlagd till julen, men här finns bland annat en novell om en av kavaljererna från Ekeby som kommer på besök till familjen Liljecrona över en julhelg. Där finns en berättelse om den åldrade mamsell Fredrika Bremers sista dagar under jul och nyår. Novellen Gudsfreden handlar också om händelser under julhelgen. Jag tror att jag kommer att läsa någon av dem i december.

Det känns bra att ha Osynliga länkar i bokhyllan. Den kom första gången för mycket länge sedan men den har publicerats många gånger efter det. Min bok är tryckt 1938 och ingår i serien Skrifter från Bonniers. Den finns digitaliserad på Litteraturbanken.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Himmel och helvete

Vad passar bättre att börja med under den här rubriken än Den gudomliga komedin av Dante Alighieri (1265-1321). Den är skriven i början av 1300-talet och hela verket utkom först 1321, efter Dantes död. Den gudomliga komedin har tre delar, Helvetet, Skärselden och Paradiset så i den finns alltså både himmel och helvete.

Himmel och helvete av Jón Kalman Stefánsson måste också ingå i min trio idag. Jag har visserligen nämnt den tidigare här på bloggen, men titeln är ju exakt samma som dagens tema och det är en mycket bra roman. Den handlar om en fattig fiskarpojke som kommer in i en fruktansvärd snöstorm när han ska ta sig över bergen. En vacker, poetisk, medryckande och tänkvärd berättelse.

Den svavelgula himlen av Kjell Westö. Där finns varken paradis eller helvete utan den handlar om hur livet kan vara här på jorden med svårigheter och kärlek och makthunger och ärlighet och klasskillnader. Den svavelgula himlen har jag skrivit om så titeln är länk till mitt inlägg.

Vill du få fler tips på böcker? Då kan du titta in hos Ugglan & Boken.

Längst bak i min läslista #25-26

När jag nu tittar efter vad som finns längst bak i min läslista ser jag att jag är på väg att lämna den 24 augusti 2019 då jag la in så många böcker från min gamla lista i anteckningsboken. (Bortsett från de två tegelstenarna Jakobs stege och Ett litet liv förstås).

Den som finns kvar från den 24 augusti är Mamma är bara lite trött av Sara Beischer. Den ska handla om en mamma som går in i väggen och det blir den första boken jag läser av Sara Beicher. Hon debuterade med Jag ska egentligen inte jobba här som handar om en kvinna som jobbar i äldrevården men den har jag alltså inte läst.

Nästa bok är inlagd i min läslista på Goodreads den 25 augusti 2019. Det är En debutants dagbok av Wera von Essen. När jag såg den första gången trodde jag att den handlade om en flicka som skulle debutera i den vuxna överklassvärlden och delta i en debutantbal. Men så är det inte. Romanen handlar om att skriva och boken fick Borås tidnings debutantspris 2019.

Nu ser jag fram emot att läsa båda de här böckerna framöver och bekanta mig med två författare som jag inte har läst tidigare..

Hett i hyllan #155 – Natt klockan tolv på dagen

Idag har jag med en bok i Hett i hyllan som faktiskt inte är någon hyllvärmare. Jag har alltså läst Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestler, men jag retar mig så gruvligt på att jag inte minns någonting. Det var länge sedan förstås, men ändå. Så det enda vettiga verkar vara att läsa om den.

Romanen handlar om Moskvarättegångarna på 1930-talet och om hur det kan komma sig att många av de anklagade avgav fantastiska och hårresande bekännelser som inte stämde med verkligheten. På omslagets flik läser jag: Koestler presenterar en lösning av bekännelseproblemet, den s k Rubasjov-teorin. Men hans metod är först och sist psykologisk inlevelse i Nikolaj Salmanovitj Rubasjovs personlighet.

Det här krävde en del googling. Vem var Rubasjov och vad är Rubasjovteorin? Men när jag googlar hittar jag bara texter om Koestlers roman. Han verkar vara påhittad. Om någon av er vet något annat skulle jag gärna vilja få upplysning om det.

En annan roman som handlar om samma tid är Metropol av Eugen Ruge. När jag läste den tyckte jag inte att det var särskilt konstigt med de falska bekännelserna. De kunde vara rent löjliga om det inte hade varit så hemskt. En anklagad kunde komma med en berättelse om att han träffat någon agent på ett visst hotell i Köpenhamn vid en viss tid, och detta klubbades i en rättegång. Det var bara det att just detta hotell fanns inte just då, så de måste ändra bekännelsen i efterhand till ett Café med samma namn. Fabricerade bekännelser genom påtryckningar. Upplever man atmosfären i Ruges Metropol verkar det inte det minsta orimligt. Koestlers roman kom ursprungligen ut 1940 och han hade naturligtvis inte tillgång till de ryska arkiven som Ruge har använt sig av. Metropol är också en roman, naturligtvis. Men jag tror att Ruge verkligen har hittat sådana fakta i arkiven.

Efter detta resonemang blir jag ännu mer intresserad av att läsa om Natt klockan tolv på dagen. Men när ska det ske?

Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestler, Litteraturfrämjandet 1988. Översättning: Tore Zetterholm.

Tisdagstrion – böcker med parallella berättelser/flera tidsplan

Sådana böcker finns det en hel del av. Och här är tre bra böcker som jag har läst under min bloggtid:

Två pistoler av Klas Östergren. Där har vi två tidsplan. Det ena är 1831 då Adolf Fredrik Munck sitter i Toscana och berättar om sitt liv. Det andra är den tid när han var mycket yngre och kom upp sig vid Gustav III:s hov, alltså på 1700-talet. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Allt som är jag av Anna Funder är också en roman med flera tidsplan. Den handlar om människor som måste fly ur Tyskland från nazisterna på 1930-talet. I ett av tidsplanen sitter författaren Ernst Toller 1939 i ett hotellrum på Manhattan. I ett annat tidsplan lever den åldrade Ruth Weseman i Australien på 2000-talet. Titeln länkar till mitt inlägg.

Morgonstjärnan av Karl Ove Knausgård. I den romanen finns många parallella berättelser. I varje kapitel berättar en viss människa, en del av dem återkommer i fler kapitel, andra inte. Titeln är länk till mitt inlägg.

Det var mina tre trioböcker idag. Om du vill få fler tips kan du går till Ugglan & Boken som har hand om tisdagstrion.

Hett i hyllan #154 Amerika

Förra gången när jag var på bokstaven K i bokhyllan hoppade jag över Amerika av Franz Kafka (1883-1924) och tänkte att den hade jag läst. Men nu, vid närmare eftertanke, tror jag inte längre det. Jag vet att jag har läst Processen och Slottet, men denna? Troligen nej. Därför tar jag med den i Hett i hyllan och hoppas att jag kommer att läsa den så småningom.

Amerika handlar om den sextonårige Karl Rossman som skickas till Amerika därför att en tjänsteflicka har förfört honom, och det går visst inte så bra för den unge mannen. Amerika ska vara den mest lättillgängliga av Kafkas tre stora romaner eftersom den kan läsas som en vanlig realistisk berättelse. Men enligt baksidestexten är det nog inte så enkelt. Där citerar man vad Bengt Söderberg hade skrivit i Expressen:

Men det finns symbolik i Amerika som visserligen är mindre påträngande och fruktansvärd än Processens och Slottets, men lika oroande mångtydig och vikande … Huvudtemat hör ihop med Kafkas känsla av att stå utanför samhället och gemenskapen, enkelt symboliseras detta i den unge emigrantens upprepade ansträngningar och misslyckanden när det gäller att få en plats och skapa sig en ställning i möjligheternas land.

Amerika kom ursprungligen ut 1927, tre år efter författarens död.

Amerika av Franz Kafka, Wahlström & Widstrand 1972. Översättning: Johannes Edfeldt och Tage Aurell.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Trafikljus (en röd, en gul och en grön bok)

Pengar på fickan av Olivia Asta Nordenhof är den första boken i en planerad svit om sju böcker som bland annat handlar om den katastrofala branden på färjan Scandinavian Star, en katastrof som berodde på pengahunger.

Minoritetsorkestern av Chigozie Obioma är en berättelse om kärlek mellan två människor från olika samhällsklass i Nigeria. Författaren använder sig av igbo-kosmologin. Varje människa har en chi, en skyddsande. Om det är en bra chi går det bra för människan.

Monsieur Andesmas eftermiddag av Marguerite Duras är inte direkt trafikljusgrön, men grön är den i alla fall. Den handlar om herr Andesmas som sitter på en höjd ovanför byn och väntar på sin dotter. Han har köpt ett hus år henne uppe på höjden.

Alla titlarna är länkar till mina inlägg om böckerna. Och om du är nyfiken på fler röda och gula och gröna böcker kan du gå till Ugglan & Boken.

Europadagen

Idag är det Europadagen och därför har jag i all enkelhet botaniserat bland böckerna som jag har läst under min bloggtid och tagit fram några från olika europeiska länder.

Lettland. Modersmjölken av Nora Ikstena har jag nyligen skrivit en del om men den är värd att nämnas igen.

Österrike. Orsaken av Thomas Bernhard där man bland annat kan läsa om hur det kan vara att bo i en stad som utsätts för bombning.

Tyskland. Kruso av Lutz Seiler. Om en ung student under Östtysklands sista tid.

Ukraina, Finland. Hundparken av Sofi Oksanen. En finsk författare som skriver en roman om surrogatmödraskap i Ukraina.

Tyskland, Sverige. Tysk höst av Stig Dagerman. En svensk författare som bland annat skriver om hur människor försöker klara sig i utbombade städer i Tyskland efter andra världskriget..

Ungern. Dörren av Magda Szabó. En bok där vi kan få uppleva lite av hur författare fick manövrera under Sovjettiden.

Kroatien. Balkan Express av Slavenka Drakulić. Om Balkankriget och om att fly sitt land.

Nederländerna. Trädet och vinrankan av Dola de Jong. Om en lesbisk kvinna med judiska rötter i Nederländerna under nazitiden.

Åtta bra böcker från och om Europa.

Hett i hyllan #153 – Ett porträtt av författaren som ung

Ett porträtt av författaren som ung är en genial föregångare till Ulysses och Finnegans Wake läser jag på bokens baksida. Och vidare:

Medan Ulysses skildrar en enda dag i Stephen Dedalus liv, berättar Ett porträtt av författaren som ung om hans dynamiska uppväxt i Dublin, hans revolt mot katolicism och irländsk nationalism, hans kast mellan tro och tvivel, kött och ande, hans väg från jesuitskolan till Dublins glädjekvarter.

Vidare finns lite information om teckningen på bokens framsida. Den är gjord efter ett verk med titel Symbol of Joyce från 1929. Konstnären är Constantin Brancusi. När konstverket visades för författarens far lär han ha sagt: ”Pojken tycks ha förändrat sig en hel del.”

Så det är roligt att äga den här boken, men jag kommer nog aldrig att läsa just den eftersom översättningen ska vara knölig. Nej den här hyllvärmaren vill jag inte läsa utan hellre boken som står bredvid, nämligen samma berättelse men på originalspråket. Den är lite för ny i hyllan för att betraktas som hyllvärmare. Men vänta bara. Det kommer den antagligen att bli innan jag tar mig an den. Ulysses är ju inte utläst ännu och jag behöver nog en rejäl paus innan jag läser nästa bok av James Joyce.

Ett porträtt av författaren som ung, Almqvist & Wiksell/Gebers 1966. Översättning: Ebba Atterbom.

På originalspråket kom boken 1916 och den första upplagan trycktes i Amerika.

Tisdagstrion – Maj (En bok på varje bokstav)

Månaden maj är en härlig tid, men uppgiften är inte att hitta vårlika böcker eller försommarböcker utan en bok med titel som börjar med var och en av bokstäverna i maj.

M alltså.
Mitt första liv av Bodil Malmsten. Inte nog med att det är en bra självbiografisk bok. Författarens namn börjar också på M. Jag läste den för ett par år sedan som en av böckerna i mina årliga hyllvärmarprojekt och det ångrar jag inte. Titeln är en länk till min text om boken.

Därnäst komme A.
Alias Grace av Margaret Atwood. En bra bok om ett brott för länge sedan och om fattiga kvinnors villkor på 1800-talet. Grace är en fascinerande gestalt som forsätter att mystifiera när boken är slutläst. Titeln är en länk till min text om boken.

Och sista bokstaven är J
Jackie av Anne Swärd. Det är den senaste romanen av författaren. Den kom 2020 och handlar om en ung kvinna som hamnar i ett misshandelsförhållande. Titeln är en länk till min text.

Det var riktigt roligt att botanisera bland böckerna som jag har läst sedan jag började blogga för att hitta titlar på maj månads bokstäver. Om du vill se vilka titlar andra bokbloggare har valt kan du titta in hos Ugglan & boken.