Vem vinner i kväll?

I kväll får vi veta vilka böcker som tilldelas Augustpriset i år. Här ser ni fyra av de nominerade till det skönlitterära priset och en som är nominerad till priset i fackboksklassen. Det är dessa böcker som jag har läst av de nominerade.

Europa av Maxim Grigoriev
Singulariteten av Balsam Karam
Eufori av Elin Cullhed
Den svarta månens år av Ellen Mattson
Dolda gudar av Nils Håkanson

Jag länkar till mina inlägg om böckerna.

Och vem vinner? Det kan inte jag svara på. Det får visa sig i kväll. Vem tycker jag borde vinna? Det kan jag egentligen inte heller säga eftersom jag inte har läst alla av de skönlitterära nominerade böckerna och bara en av fackböckerna. Men jag tycker att bland de skönlitterära böckerna är Den svarta månens år mycket bra och skulle vara en värdig vinnare. Europa är också en stark kandidat. Men jag vet ju inte om någon av de två som jag inte har läst är mer värd priset.

De är Återliv. Med Skapelsen och Kvällens frihet av Kjell Espmark och och det är alltså tre diktsamlinger i en volym.
När vi var samer av Mats Jonsson. Jag länkar till förlagen för mer information.

Det är allt jag kan säga nu. Vi får se vem som vinner i kväll..

Hett i hyllan #132 – Röd skörd

Jag hörde första gången Personville kallas Pesten av en rödhårig kloakråtta som hette Hickey Dewey på Stora Skeppet i Butte. Han kallade också landsbygden för bysan. Jag tänkte inte särskilt på vad han gjorde med stadens namn. Senare hörde jag folk som kunde räkna stavelserna komma med samma uttryck. Jag tänkte inte på det då heller utan tog det för samma slags meningslösa humor som får folk att säga att en sak är Oskar istället för okay. Några år senare åkte jag till Personville och ändrade uppfattning.

Så börjar Röd skörd av Dashiell Hammett (1894-1961) och den ska alltså handla om staden Personville, kallad Pesten, där polismästaren, borgmästaren, stadens guvernör och domaren är köpta redskap i händerna på gangsters, langare och pistolmän, enligt basidestexten. Jag kan tänka mig att den här boken kan vara bra. Berättelsen ska ligga till grund för Akira Kurosawas film Yojimbo – Livvakten.

Red Harvest, som boken heter på originalspråket kom ursprungligen 1928 och det var Dashiell Hammetts första roman. Vår bok är en svensk översättning som kom betydligt senare.

Röd skörd av Dashiell Hammett, Norstedts 1990. Översättning: Gunnar Oldin.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Vägar broar och tunnlar

Roligt tema vi fått av Ugglan & Boken även den här tisdagen. Någon tunnelbok blev det dock inte här, men jag är övertygad om att du får tips också på sådana böcker om du klickar in dig till Ugglan & Boken.

Men nu ska jag berätta om min trio, två vägböcker och en brobok.

Där vägarna möts av Tommi Kinnunen läste jag tidigare i år i mitt projekt Längst bak i min läslista som har givit mig mycket intressant läsning. Tommi Kinnunen är en finsk författare och boken kom 2016. Jag länkar till min text om boken.

Brobyggarna av Jan Guillou handlar om tre norska fiskarbröder som utbildas till ingenjörer i början av 1900-talet. Det är den första i en serie böcker som gestaltar 1900-talets historia, en serie som jag antar att de flesta har hört talas om.. Brobyggarna är den enda jag har läst av dem. En bra bok. Jag länkar till förlaget.

Den gröna vägen av Anne Enright läste jag också innan jag började blogga. Romanen är ett familjedrama i en liten irländsk stad där en familj samlas för att fira jul för sista gången i ett hus som ska säljas. Också här länkar jag till förlaget.

Det var mina väg- och broböcker. Jag är säker på att de andra bokbloggarna har en del tunnelböcker i sina trios.

Hett i hyllan #131 – Brighton Rock

Brighton Rock är en thriller av Graham Greene som publicerades 1938. Den handlar om Pinkie Brown som är en tonårsgangster och den utspelas alltså i den undre världen men är också kritisk till den katolska kyrkan. Min man har läst den och säger att den är bra. Vi har boken på engelska också så kanske läser jag den på originalspråket. Vi får se. Men läsa den vill jag.

Från omslagets baksida:

Brighton Rock står som konstnärligt verk över frågan om moral och omoral. Denna lidelsefulla gestaltning av världen utan nåd är pessimistisk, men genom själva den konstnärliga intensiteten verkar den ändå befriande. — Den ger med frän humor briljanta miljöskildringar och dess bedövande starka realism är skarp som Pinkies rakkniv.”
Ingrid Arvidsson i Prisma.

Rock är en slags godis som liknar en polkagrisstång med omslagspapper och som säljs på badorter i England. Badortens namn brukar finnas på omslaget så en Rock kan likaväl heta Blackpool Rock om det är där den säljs.

Brighton Rock av Graham Greene, Norstedts 1978. Översättning: Erik Lindegren.

Vår utgåva på originalspråket:
Brighton Rock av Graham Greene, Vintage Books 2004.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Dag eller natt i titeln

Dag eller natt var temat denna tisdag och här har vi tre böcker som är bra, var och en på sitt sätt.

God natt madame av Carina Burman kom i år och den har jag nyligen läst. Det är en roman som handlar om Anna Charlotta von Stapelmohr, en kvinna på 1700-talet som skriver om sitt liv. Jag länkar till min text om boken.

En dag av David Nicholls läste jag för ganska länge sedan. Det är en gripande historia om kärlek och vänskap och den är även filmatiserad. Jag länkar till förlaget.

En dag i Ivan Denisovitjs liv av Alexander Solzjenitsyn läste jag för ännu längre sedan men den glömmer jag inte i första taget. Det är en långnovell som publicerades 1962 och som handlar om Ivan Denisovitj som har dömts till arbetsläger i Sibirien under Stalinterrorn. Berättelsen är också filmatiserad. Jag länkar till nätbokhandeln.

Det är Ugglan & Boken som ger oss alla spännande teman till tisdagstrion. Om du klickar in dig där kan du få tips på fler böcker med dagar och nätter i titeln.

Hett i hyllan #130 – Bedragaren

Frederick Forsyth har skrivit en lång rad böcker och vi har några av dem i bokhyllan. Jag har inte läst någon av dem och alltså inte heller denna med titel Bedragaren. Jag citerar från baksidan:

Sam McCready är Bedragaren, en av den brittiska underrättelsetjänstens mest okonventionella agenter, en legend i sin egen tid. Nu när det kalla kriget är över ställs han till svars för sina blodiga handlingar under årens lopp. I särskilda förhör går hans chef igenom fyra representativa operationer. Världen har varit McCreadys arbetsfält och fienden har ständigt dykt upp i nya skepnader.
Bedragaren är en nutida thriller om en just avslutad epok. Och om början på nästa.

Ja, det kanske vore något att läsa.

Bedragaren av Frederick Forsyth, Pocket Express 1993. Översättning: Lennart Olofsson.

Boken kom på originalspråket 1991 med titeln The Deceiver.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tistdagstrion – Böcker av författare från mina hemtrakter

Ja, nu ska sanningen fram. Har jag läst något av författare från Linköping där jag bor sedan 1975? Ja, det har jag, men det är lite magert när det gäller de tre författarna som jag har valt att ta med här. Två av dem skriver barn- och ungdomsböcker så där tycker jag att jag är lite ursäktad att jag inte har läst dessa två böcker. Jag brukar ju inte läsa barnböcker med undantag av någon enstaka gammal klassiker. Men både Ingelin Angerborn och Ewa Christina Johansson har en stor produktion, och deras böcker läses och älskas av många barn.

Ingelin Angerborn bor i Linköping. En av hennes senaste böcker är Hjärta av mörker, en spännande bok för 9-12 år. Ingelin Angerborn skriver också för yngre barn.

Ewa Christina Johansson har bott i Linköping men bor nu i Motala som inte ligger så långt härifrån. Hon har skrivit många spännande och mystiska barnböcker, en del av dem förlagda till historisk tid, och hon har också skrivit en hel del lättläst. Boken som har kommit i år heter Ska vi leka? och är också tänkt för 9-12 år.

Maria Fagerberg bor i Linköping och hon skriver för vuxna. Hennes debut, Svart dam, har jag läst, men inte Lingonstigen 114. Den stoppar jag in i läslistan nu. Lingonstigen 114 kom 2009 och handlar om en familj där tonårsdottern drar sig undan och mår dåligt.

Det var tre författare från min hemtrakt. Om du går till Ugglan & Boken får du tips på författare från många olika delar av Sverige.

Hett i hyllan #129 – Mitt lif och lefverne

Mitt Lif och lefverne av Albert Engström publicerades 1907. Han hade redan skrivit en hel rad böcker så detta är ingalunda hans första. Så vitt jag kan se innehåller boken olika historier från olika delar av landet och utlandet med titlar såsom Lofoten, Hos lappar, En julafton i Uppsala och Fruntimmer, med mera.

De små berättelserna verkar vara ganska krångliga att läsa. Så här börjar till exempel Odensholm:

Så länge jag lefver, skall jag minnas en liten hafsvik med solbelyst sandstrand, där små ilskna vågor krossas till skum bland lösryckt tång och glattslipade kalkstenar. Utanför en rad klippor och grund, där hvita bränningar dåna, rullar Finska viken mörkblå med fräsande toppar. Det blåser storm, men luften är ljum och på stranden, där hafsvinden brett ut enbuskarne som gröna mattstumpar, springa tre män omkring som vilda och glada barn, Zorn och Gallén och jag.

Här tycker jag att det flyter förbi ganska enkelt ändå men det verkar finnas krångligare historier. Vill jag läsa den här boken? Jag vet inte faktiskt. Just nu känns det inte särskilt angeläget.

Mitt lif och lefverne Av Albert Engström, aktiebolaget ljus 1907.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Den måste jag ha!

Det är en hel del böcker som jag tycker att jag måste ha nu för tiden och Dolda gudar är den senaste som har kommit med posten. Jag läste nyligen Ödmården av Nils Håkanson och blev ganska förtjust i den, och när jag såg att en bok om översättning som han har skrivit har kommit ut i år ville jag gärna ha den. Nils Håkanson är själv översättare, främst från ryska.

Så här är var den då och jag ville väldigt gärna läsa den. Men när? tänkte jag först. Det börjar bli stockning på bokvagnen. Ska böckerna jag har köpt stå där så länge att de blir hyllvärmare? Räcker det inte med alla hyllvärmare som redan finns här hemma?

Men ett beslut växte fram att jag skulle läsa den efter den sista låneboken från biblioteket, de som jag tog hem på långlån när biblioteket stängde för golvrenovering. Och sedan såg jag att Dolda gudar var nominerad till Augustpriset, så då var det bara att sätta igång.

Hett i hyllan #128 – The Science of Michael Crichton

Berömda författare och berömda böcker kan det också finnas böcker om. Ulysses som jag just håller på med att läsa är ett sådant exempel. Det finns väl hur mycket som helst skrivet om den boken. Men nu visar det sig att vi också har en bok i hyllan där delar av Michael Chrichtons författarskap diskuteras, The Science of Michael Chrichton. Jag har inte läst något av honom, men jag har förstått att det ligger en del kunskap på vetenskapliga områden bakom många av hans böcker. Den här boken är en antologi, redigerad av Kevin R. Grazier som arbetar på NASA och är vetenskaplig rådgivare åt tv-bolag som kör science-fictionserier.

Från bokens baksida:

In The Science of Michael Crichton, leading scientists and science writers discuss and explore Crichton’s treatment of science. Ray Kurzweil, celebrated computer scientist and inventor, considers man-machine interfaces and virtual reality as portrayed in The Terminal Man and Disclosure. Leading anthropologist Ian Tattersall examines Crichton’s portrayal of Neanderthals in Eaters of the Dead. Artificial life guru Larry Yaeger debates the portrayal of artificial life in Prey (which cites Yaeger’s work in its bibliography).

Kanske är den här boken bara intressant för Michael Crichtonentusiaster? I alla fall bör man nog ha läst en del av hans böcker först. Att bara ha sett Jurassic Park räcker nog inte som motivering.

The Science of Michael Crichton – An Unauthorized Exploration into the real Scince Behind the Fictional Worlds of Michael Crichton. Edited by Kevin R. Grazier. Benbella books 2008.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.