Hett i hyllan #136 – Ripley under water

Ripley under water är Patricia Highsmiths femte bok om Tom Ripley och den sista i serien. Eftersom jag har läst de andra fyra med nöje vill jag gärna också läsa denna. Det har bara inte blivit av ännu.

Tom Ripley var en ovanlig huvudperson i en thriller när Patricia Highsmith kom med den första boken. Han är en man utan samvete när det gäller att mörda för att få fördelar och han är gestaltad så att i varje fall jag som läsare inte helt kan avsky honom så som jag borde avsky en seriemördare. För det är han ju faktiskt, en smart man som mördar när han behöver det för att få pengar och för att inte bli avslöjad. Men han har inte den där inneboende driften till att mörda som seriemördare i deckare brukar ha. Han är en intelligent kriminell med fin fasad.

Den här boken vill jag alltså läsa och jag har satt in den i min hög av tolv hyllvärmare som ska läsas nästa år. Boken vi har är en liten pocket och det kan hända att jag hellre lånar den på biblioteket för större text och mer bekvämlighet när det blir dags, men Götabiblioteken har den bara i svensk översättning, så vi får se.

Ripley Under water av Patricia Highsmith, Penguin books 1992.

De tre första böckerna om Tom Ripley läste jag långt innan jag började blogga, men den fjärde har jag ett litet inlägg om här på bloggen. Den heter The Boy Who Followed Ripley.

Tisdagstrion – Isigt, kallt eller vitt

Isigt, kallt eller vitt är ett passande tema i december. Är det inte sådant väder vill vi i alla fall gärna ha en vit jul – utan trafiksvårigheter förstås.

Sådana förekommer i Orientexpressen av Graham Greene. Precis som i Agatha Crhisties Mordet på orientexpressen fastnar tåget i snön, men i Graham Greenes bok är expressen på väg till Istanbul, inte tvärtom. Graham Greenes Orientexpressen är en bra roman som kom ut lite före Agatha Christies bok. Kanske blev hon inspirerad? Men jag kan också tänka att Orientexpressen på 1930-talet måste ha varit en mycket spännande företeelse att fabulera omkring.

I Himmel och helvete av Jón Kalman Stefanson måste huvudpersonen som kallas Pojken klara sig igenom en fruktansvärd snöstorm när han tar sig över bergen från fiskeläget där han bor. Himmel och helvete var en stor upplevelse att läsa men jag har inte skrivit om den här på bloggen eftersom jag läste den innan jag började blogga. Jag länkar till förlaget.

I Den svarta månens år av Ellen Mattson som kom i år halkar huvudpersonen på en isfläck och slår i huvudet. Där finns också mycket snö, och kallt är det. Man kan också tänka att det är kallt i huvudpersonens liv. Han är ensam och har blivit suspenderad från sin tjänst på universitetet. Den svarta månens år är en bra och ganska gåtfull bok. En roman att kanske läsa om och att fundera över.

Om du vill ha fler exempel på isiga, kalla och/eller vita böcker kan du gå till Ugglan & Boken. Där hittar du fler tips.

Hett i hyllan #135 – The Complete Short Stories of Ernest Hemingway

Visst har jag läst noveller av Hemingway tidigare. För mycket länge sedan läste jag en novellsamling med titel The Snows on Kilimanjaro and Other Stories och jag räknar med att de novellerna finns i den här boken eftersom den ska innehålla alla. Men den här boken har jag aldrig läst ur och i den finns 70 noveller varav några inte har publicerats tidigare.

Så bra att min man köper så intressanta böcker ibland och så bra det är att Monika driver Hett i hyllan och att jag deltar så jag blir påmind om de böcker som vi har. Nu har alltså den här samlingsboken stått i bokhyllan tillräckligt länge för att bli betraktad som en hyllvärmare. Men det ska jag nog kunna ändra. Jag läser ju i alla fall minst en novell i månaden och då ska väl ändå någon av dem komma från den här boken.

The Complete Short Stories of Ernest Hemingway, Scribner 2003.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Bröllop och begravning

Bröllop och begravning. Jag tar det det tyngsta först. Plågsam kärlek av Elena Ferrante börjar med att Delia reser till Neapel för att ordna med begravningen av sin mor som har drunknat. Plågsam kärlek är en stark berättelse och den var Elena Ferrantes debutbok.

Nu är det ju tyvärr så att även bröllop inte alltid är en glad händelse. Riktigt eländigt är inte bröllopet i Vera av Anne Swärd, men en helt lättsam och lycklig tillställning är det inte. Bröllopet som inleder berättelsen är spektakulärt och dramatiskt. Det sker mitt i smällkalla vintern på en skärgårdsö i ett sommarhus som inte är vinterbonat. En bullrande, osannolik inledning till en mycket bra roman.

När vi fick temat Bröllop och begravning av Ugglan & Boken tänkte jag genast på Bröllopsbesvär av Stig Dagerman och jag bestämde mig för att läsa den, för det hade jag inte gjort. Hela boken handlar om en dag när bonddottern Hildur ska gifta sig med slaktaren Westlund. Bröllopsbesvär är burlesk, rolig ibland och mycket sorglig. Den är en kollektivroman som är värd att läsas.

Om du nu tittar in hos Ugglan & Boken får du fler tips på böcker på temat bröllop och begravning.

Längst bak i min läslista #19-20

Biblioteket med julgran utanför.

Längst bak i min läslista finns nu Den sista flickan – berättelsen om min fångenskap och kamp mot den islamiska staten av Nadia Murad. Den tillhör de där böckerna som jag inte läste när den kom ut 2018 och var så omtalad, antagligen på grund av att den handlar om så hemska händelser och förhållanden. Jag har funderat på att ta bort den ur läslistan, men jag kom fram till att det vore dumt. Nej jag ska läsa den, lite sent kanske, men det är nog bra att inte titta bort för mycket utan att se eländet i ögonen. Dessutom är Nadia Murand en stark och beundransvärd kvinna. Så nu ska den här boken snart läsas.

Sedan kommer en tegelsten – Ett litet liv av Hanya Yanagihara, men den hoppar jag över nu. Så länge jag inte har läst färdigt Ulysses blir det ingen tegelstensläsning här. Dem får jag beta av senare.

Efter ett litet liv kommer så Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Den ska läsas. Jag har tidigare läst En halv gul sol som kom 2007 och den tyckte jag var mycket bra så den här boken ser jag fram emot att läsa, om kärlek, rasism och klass i Afrika och USA. Den är nästan en tegelsten (585 sidor, jag sätter gränsen vid 600) men jag ser mycket fram emot att läsa den. Americanah kom 2013.

Ja, så ser det ut. De här båda böckerna ska alltså läsas.

Hett i hyllan #134 – Jag vill inte dö, jag vill bara leva.

Nu har det slumpat sig så att jag just har läst och skrivit några ord om En liten bok om ondska av Ann Heberlein samtidigt som jag har kommit till Ann Heberlein i bokhyllan i Hett i hyllan. En liten bok om ondska är med i årets hyllvärmarprojekt, men här har vi alltså ännu en hyllvärmare av samma författare.

Den här boken handlar om Ann Heberleins erfarenheter av bipolär sjukdom vilket måste vara mycket svårt både för henne själv och hennes närmaste. Detta kan man läsa på bokens baksida:

”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. En äkta apori, ett olösligt filosofiskt dilemma, en ångestskapande situation i sig bortsett från att det oftast är min ångest som driver mig mot insikten att livet är värdelöst och slutsatsen att det bör ändas. Det gör för ont. Ibland. Ibland är det bara outhärdligt. Denna vardag. Denna tristess. Detta fula liv. Det banala. Det dumma. Allt som ni inte förstår. Förlåt. Det var onödigt. Förlåt.”

Det här är ett svårt ämne att ta del av, men nog vill jag ändå läsa den här boken. Fast antagligen kommer det inte att ske förrän jag tar in den i ett nytt hyllvärmarprojekt.

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein, Weyler 2008.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Tunna böcker

Tunna böcker kan kännas mycket bra att läsa. De är lätta att ta med sig om man vill läsa pappersböcker, vilket jag vill. Det är tämligen lätt att komma ihåg vad man läste i början av berättelsen och man går inte vilse bland alla personerna eftersom det inte får plats ett gigantiskt persongalleri i en tunn bok. Det finns naturligtvis en massa bra böcker, tjocka som tunna och vad man vill läsa för stunden varierar efter humör, ork och andra omständigheter. Men om man vill läsa en tunn bok kan man gärna leta hos de franska författarna. Jag har två här, och en svensk.

Att använda Goodreads har sina fördelar. Där finns min lista över böcker som jag har läst från och med augusti 2019 eftersom det var då jag skaffade Goodreadsappen. Den listan kan sorteras på olika sätt, bland annat efter böckernas sidantal, så jag kollade där och valde de här tre böckerna.

Helioskatastrofen av Linda Boström Knausgård (99 sidor) läste jag i år. En bra och lite omskakande bok om en flicka som blir placerad i familjehem.

En man som sover av Georges Perec (95 sidor) läste jag förra året. En av de tunna franska böckerna. Den handlar om en student som isolerar sig från vänner och familj.

Min mormor från Armenien av Anny Romand (119 sidor) läste jag också förra året. Även den är en fransk bok men den handlar om författarens armeniska rötter, om folkmord och om att vara flykting.

Det här temat, liksom alla de andra spännande temana för Tisdagstrion, har vi fått från Ugglan & Boken. Om du klickar in dig där får du fler tips på spännande och intressanta tunna böcker.

Ulyssesrapport #2

Det går inte fort. Se här bilden. Den är tagen i somras och det var då jag började läsa Ulysses. Jag har just kommit förbi ett långt avsnitt som är skrivet som ett omöjligt surrealistiskt skådespel med repliker och scenanvisningar. Stundvis ganska roligt, James Joyce kan radda upp de mest fantastiska haranger ibland. Ett exempel:

”RÖSTER I FJÄRRAN
Dublin brinner! Dublin brinner! Se upp! Se upp!
(Helveteseldar slår upp. Täta moln rullar förbi. Tunga Gatlingkulsprutor dånar. Pandemonium. Trupper sprider sig. Galopperande hovar. Artilleri. Hesa order. Klockor klämtar. Vadhållare ropar. Fyllon vrålar. Horor skriker. Mistlurar tjuter. Tappra anskrin. Dödsstön. Pikar slår mot kyrasser. Tjuvar bestjäl de stupade. Asätare kommer inflygande från havet, stiger från marsklanden, kastar sig ner från nästen, kretsar skriande, havssulor, ålkråkor, gamar, duvhökar, morkullor, pilgrimsfalkar, stenfalkar, orrar, havsörnar, måsar, albatrosser, vitkindade gäss. Midnatssolen förmörkas.….

Och så vidare. Att det här är bra skrivet, det måste jag medge. Jag får också sända en tacksam tanke till översättaren Erik Andersson.

Knappt tvåhundra sidor kvar att läsa nu.

Hett i hyllan #133 – Warlock

Warlock av Jim Harrison ska vara en modern pikareskroman enligt baksidestexten.

Johnny Lundgren, även kallad Warlock, har fått sparken från sitt arbete som direktör. Han är 42 år, inser plötsligt att han inte är odödlig och satsar allt på att förändra sin tillvaro.
Han blir ett slags privatdetektiv år en gåtfull och excentrisk läkare, vars bisarra uppfinningar har gjort honom till mångmiljonär. Men han misstänker att hans fiender försöker lura honom på förmögenheten.
Warlock ger sig av för att stoppa dem, och i rasande fart hamnar han i de mest oväntade situationer — stundom våldsamma, stundom komiska.
Och han lyckas sannerligen förändra sin tillvaro.

Allt detta från omslagets baksida.

Tidigare har jag skrivit om Jim Harrisons bok Höstlegender i Hett i hyllan men inte heller den har jag läst ännu. Vi har många hyllvärmare att välja bland. Men den här boken kan vara spännande och jag vill nog läsa den lika väl som Höstlegender.

Warlock av Jim Harrison, Forum 1985. Översättning: Peter Stewart.

På originalspråket kom Warlock 1981.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Massor av mord

Det här temat låter förskräckligt hemskt, men jag tolkar det som att det ska handla om spänningslitteratur och då är det ju underhållning. Eller hur? Men eftersom jag inte läser så mycket i den genren tar jag upp tre böcker som jag gärna vill läsa. Ja, den första vill jag gärna läsa i, inte hela boken på en gång.

Den första boken jag tar upp är alltså Under a Dark Angels Eye av Patricia Highsmith. Där räknar jag med att det kan finnas massor av mord eftersom den innehåller 44 noveller av Patricia Highsmith. Jag har inte läst någon av dem än men boken står i hyllan och väntar. Jag länkar till förlaget. Boken finns hos de svenska nätbokhandlarna.

Den andra boken är Morden i Oxford av Guillermo Martínez. Jag har läst en bok av honom tidigare, Lucianas långsamma död, en fascinerande och lite frustrerande bok och det gör mig nyfiken på denna. Jag länkar till förlaget för mer information.

Den tredje spänningsboken är Det svarta trädet av Tana French. Den är omfångsrik, men jag har läst böcker av Tana French tidigare och de har varit mycket spännande och bra så jag vill gärna läsa också denna. Här länkar jag också till förlaget.

Det var ett mycket passande tema så här års som vi har fått av Ugglan & Boken. Det börjar ju så smått lacka mot jul och jultider är också ofta deckartider. Om du vill ha fler tips kan du klicka in dig hos Ugglan & Boken.