Tisdagstrion – Musik i böckernas värld

Det finns musik både här och där i böckernas värld. Musik kan säga så mycket om en tid eller om personerna i berättelsen. Omedelbart kommer jag att tänka på fler än tre men detta är böckerna som jag har valt till dagens trio. Det är två böcker som jag har läst och skrivit om och en som jag vill läsa.

Tidens larm (eller The Noise of Time) av Julian Barnes handlar om den ryska kompositören Dmitrij Sjostakovitj. Eftersom han levde i Sovjetunionen under Stalin och Chrustjov handlar boken om konstnärens liv under terror i en diktatur. Om att anpassa sig eller inte. En mycket bra bok och titeln är en länk till min text här på bloggen.

Jazz är farligt av Bengt Ohlsson har jag däremot inte läst, men när jag fick syn på titeln stoppade jag genast in den i min läslista. Den handlar om en man som gjuter in föremål i betong, som reliker. Tidigare har han arbetat med en doktorsavhandling om kapten Haddocks kraftuttryck och det gör mig ännu mer intresserad av boken. Länken går till Bonniers sida om boken.

Sist men inte minst har vi För dig ska musiken bara vara ett smycke, en biografi över Fanny Mendelssohn av Ellinor Skagegård. Läser man den får man inblick dels i hur kvinnor har hindrats och hållits tillbaka som kompositörer, dels i diskriminering och förföljelse av judar i historien. Också här länkar jag till min bloggtext.

Om du vill få tips på fler musikaliska böcker kan du klicka in dig på Ugglan & Boken. Det är därifrån vi får alla trevliga teman till Tisdagstrion.

Längst bak i min läslista #5-6

Vad finns där? Jo Där vägarna möts av Tommi Kinnunen. Han är en finländsk författare och Där vägarna möts är hans debutroman som kom 2014 på finska och 2016 i svensk översättning. Det är en släktkrönika som börjar med att den nyutexaminerade barnmorskan Maria flyttar till en by i nordöstra Finland i början av 1900-talet. Romanen har fått flera priser och rosats av kritikerna. Den vill jag gärna läsa.

Näst i listan står Swede Hollow av Ola Larsmo. Tidigare har jag bara läst en bok av Ola Larsmo och det är En glänta i skogen som jag rekommenderar varmt. En mycket spännande bok om vad som hände på en ort under andra världskriget.

Swede Hollow handlar om svenskar i ett slumområde i Saint Paul i Minnesota. De första invandrarna bosatte sig i skjul i Swede Hollow i slutet på 1800-talet. Bostadsområdet utdömdes som hälsovådligt 1956 och då hade invandrare från flera andra länder bott där efter svenskarna. Boken bygger på forskning om området. Swede Hollow publicerades 2016 och sedan dess har jag velat läsa den. Nu ska det alltså snart ske.

Hett i hyllan #95 – Bildning

Också detta är en bok som jag hittade på bibliotekets bokbytardisk. Jag tyckte att den verkade intressant och det är den nog. Så här står det på baksidan:

Vad är bildning? Vad borde det vara? Vem är det som ska bildas, och vem är det som ska bilda? Har synen på bildning förändrats? Och hur ser vi på bildning i framtiden?

Det är nio författare, journalister, forskare och andra som skriver om bildningsbegreppet och de är:

  • Martin Aagård
  • Susanna Alakoski
  • Magnus Bremmer
  • Judith Kiros
  • Ola Larsmo
  • Qaisar Mahmod
  • Calle Nathanson
  • Kristina Sandberg
  • Ebba Witt-Brattström

Jag skriver som så många gånger förr att det här verkar intressant. Vad som bör räknas som bildning och om det är viktigt kan alltid diskuteras och ifrågasättas och jag vill gärna läsa den här boken men har inte gjort det än.

Bildning – Då – Nu – Sen, Atlas 2016.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Djur och natur

Klassikern Moby Dick passar bra under den här rubriken. Den är full av djur och natur och handlar ju också om den farliga och grymma valjakten som vi idag vet har lett till en alltför liten valpopulation.

The Penguin Lessons handlar om en ung man som tar hand om en pingvin och den boken innehåller också både djur och natur. En varm och rörande historia. Jo, jag vet att jag nyss hade den i Tisdagstrion om biblioterapi, men här kommer den igen i alla fall.

Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben fick mig att förstå att träd och deras liv är något helt annat än jag trodde. Vad är samarbete och vad är intelligens? Det är frågor jag ställer mig efter att ha läst den boken.

Alla tre titlarna är länkar till mina inlägg om böckerna.

Det är Ugglan & Boken som har hand om Tisdagstrion. Om du går till hennes blogg får du fler tips om böcker på temat djur och natur.

Patricia Highsmith

Patricia Highsmith föddes den 19 januari 1921. Således är det hundraårsjubileum och vi får se nyutgivna titlar från flera förlag i år. På svenska har Januaris två ansikten alldeles nyss kommit från Modernista och mycket mer ges ut på engelska.

Och se vad som kom med posten! Min man hade köpt Under a Dark Angel’s Eye där man har samlat noveller av Patricia Highsmith och även The Tremor of Forgery som Graham Greene anser är hennes bästa roman. Mer spännande läsning i våra bokhyllor alltså.

Eftersom det är jubileumsår får jag väl se till att jag läser Carol också. Den har funnits i min läslista ganska länge och den romanen är så vitt jag vet den enda av Patricia Highsmith som inte är en thriller.

Här på bilden ser vi alltså:

Under a Dark Angel’s Eye av Patricia Highsmith, Virago 2021.

The Tremor of Forgery av Patricia Highsmith, Virago 2021.

Hetti hyllan #94 – Vägarna till Afrika

Här är ännu en bok från min bokvagn och den tillhör dem som jag hittade på bokbytardisken på biblioteket. Det är en självbiografi där Per Wästberg berättar om sitt liv från det han var tjugo till trettiotvå år gammal på 1950-talet och början av 1960-talet.

En vändpunkt i hans liv var att han reste till Rhodesia, Sydafrika och Moçambique 1959.

Han möter rasförtryckare och frihetskämpar, färdas genom ett ännu kolonialt Afrika och blir så drabbad att ett djupt och livslångt engagemang väcks, mot rasism och apartheid, för frihet och demokrati.

Det läser jag på bokens baksida och vidare står det att Per Wästberg skildrar livet i Uppsala och Stockholm under sent 1950-tal, en tid med spännande möten och rikt umgänge och att här finns porträtt av kända kulturpersonligheter.

Per Wästberg har ett långt författarskap bakom sig men den enda bok jag har läst av honom är Halva kungariket som kom 1961 och handlar om en ung man som tillbringar en sommar i Stockholm och möter den första kärleken, så den här vill jag gärna läsa.

Per Wästberg är ledamot i Svenska Akademien. Han debuterade som mycket ung, endast femton år gammal, med novellsamlingen Pojke med såpbubblor.

Vägarna till Afrika – en memoar av Per Wästberg, Bonnier pocket 2008.

Boken publicerades först på Wahlström & Widstrand 2007.

Och Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Sport och friluftsliv

Som vanligt håller jag mig till skönlitteraturen och här är mina tre böcker:

Tennisspelarna av Lars Gustafsson. Den har jag inte läst men jag har den i min läslista och orsaken till det är att jag läste Skuggan av Marit Furn för en tid sedan. Där berättar hon att hon har fått huvudpersonens omöjliga namn Pietziewzskoczsky just från Lars Gustafssons Tennisspelarna. Hur mycket Gustafssons bok handlar om tennis vet jag inte. Det är en kort roman på endast 96 sidor och den ska vara en satirisk berättelse om förhållandet mellan Europa och USA. Tennisspelarna kom första gången ut 1977 men finns i en nyare utgåva från Modernista som kom 2013.

De åtta bergen av Paolo Cognetti. Där finns mycket friluftsliv eftersom huvudpersonens far älskar att vandra i bergen och bestiga toppar. Den boken har jag läst och skrivit om så titeln är en länk.

Ingen konst av Péter Esterházy läste jag förra året i projektet Månadens språk. Där förekommer en hel del fotboll. Också här är titeln en länk till min text om boken.

Om du vill ha fler tips på böcker om och med sport och friluftsliv kan du gå till Ugglan & Boken.

Hett i hyllan #93 – En liten cyklist

Den här boken är faktiskt sprättad men jag kan inte påminna mig att jag har läst i den. Kanske var den sprättad när jag köpte den? Var? När? Hur? Har jag fått den? Det minns jag inte alls. Jag förstår heller inte varför jag inte redan har läst de här dikterna. Jag har ju tyckt så mycket om Barbro Lindgrens böcker Sagan om den lilla farbrorn, Mamman och den vilda bebin och böckerna om Loranga.

Barbro Lindgren har en stor produktion bakom sig, främst av barnböcker men också vuxenlitteratur. När jag ser hela den långa raden av titlar på Wikipediasidan inser jag att jag har läst ytterst få av hennes böcker och att jag har mycket att hämta där.

Diktsamlingen En liten cyklist är skriven för vuxna. Den handlar om Barbro Lindgrens moster och den sista tiden i hennes liv.

En liten cyklist av Barbro Lindgren, Rabén & Sjögren 1982.

Den som har hand om Hett i hyllan är Monika som har bloggen Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Biblioterapi

Böcker som får mig att må bra, vilka är de? Vi har många olika perioder och stunder i livet. Alla har vi väl varit med om att vi inte har kunnat eller velat läsa någon gång. Och ibland hjälper inte biblioterapi. Det finns ingen möjlighet att ta till sig den medicinen just då. Man förmår kanske inte ens att titta på boken. Men om man kan så har jag här tips på tre böcker som fick mig att må bra.

Den första är The Penguin Lessons som jag nyligen har läst. En härlig bok om en ung man som tar hand om en pingvin.

I mitten har vi Den stora utställningen av Marie Hermanson. En rapp, rolig, lite spännande historia med mörk bakgrund förlagd till 1920-talet.

Och sist vill jag rekommendera Kärlek och främlingskap av Theodor Kallifatides som är en kärlekshistoria mellan en ung grekisk invandrare och en svensk kvinna. Den kom förra året och den gjorde mig glad.

Fler tips på biblioterapiböcker kan du få om du klickar in dig till Ugglan & Boken.

Hett i hyllan #92 – Självbiografiskt av Graham Greene

Vi har en lång rad romaner av Graham Greene (1904-1991) i bokhyllan och på biografihyllan står den här boken som innehåller hans samlade självbiografi, En sorts liv, som handlar om hans barn- och ungdom och hans väg till framgång som ung författare och Flyktvägar som är andra delen av hans självbiografi.

Hittills har jag inte läst så många böcker av Graham Greene, ca fyra stycken, men jag tyckte att de var bra och jag är både intresserad av att läsa fler av hans romaner och denna självbiografi. När det blir, det vet jag inte förstås.

På bokens baksida läser jag: Graham Greenes bana som författare kom att omfatta mer än sex decennier. Han var en skygg kosmopolit som färdades överallt i världen och omsatte sina geografiska – och politiska – erfarenheter i romaner som ”Makten och härligheten”, ”Hjärtpunkten”, ”Den stillsamme amerikanen”, ”Vår man i Havanna” och ”Komedianterna”, alla verk präglade av exakt beskrivna miljöer, smärtsamma djup och driven spänning, egenskaper typiska för sin upphovsman.

Lägg märke till att den enda av böckerna som jag har läst av dem som framhålls här är Vår man i Havanna, och det var länge sedan jag läste den.

En sorts liv publicerades 1971 och Flyktvägar 1981 (på engelska 1980). Boken som värmer vår bokhylla, Självbiografiskt av Graham Greene, utgavs 1991 på Norstedts.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.