Tisdagstrion – Författare som jag bara har läst en bok av

Sådana finns det många. Oj. oj. oj! Men här tar jag upp tre som jag borde läsa mer av inom rimlig tid. Vad är rimlig tid?

För alla dessa tre författare finns en eller flera böcker i min läslista. Jag funderar på att starta ett projekt Läs färdigt trilogin/kvartetten/serien när jag är färdig med Augustprisprojektet. Då skulle både Karin Smirnoff och Roy Jacobsen bli lästa. Serien kommer jag inte att ta så allvarligt i så fall utan glädja mig åt om jag läser en eller ett par böcker i en lång serie.

Jag for ner till bror av Karin Smirnoff är alltså den första boken i trilogin om Jana Kippu, som vi väl alla vet. Det är klart att jag vill läsa de andra två också.

De osynliga är första delen av Roy Jacobsens trilogi om en fiskarfamilj i Nordnorge. Den första delen var väldigt bra så visst vill jag läsa de följande.

Trädet och vinrankan av Dola de Jong är inte första delen i en trilogi men hennes roman Åkern är världen, som handlar om judar som flyr till ett nordafrikanskt land under andra världskriget, finns i min läslista.

Om du är nyfiken på av vilka författare andra bokbloggare bara har läst en bok kan du gå till Ugglan & Boken. Det är därifrån vi får alla temana för Tisdagstrion.

Längst bak i min läslista #7-8

Då var det dags att ta en titt igen på alla böcker som jag vill läsa. Längst bak i listan står De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru. Och nu är det så tursamt att den sedan förra året står och väntar på min bokvagn eftersom jag har köpt den som pocket. Men inte nog med det. De kommer att drunkna i sina mödrars tårar vann Augustpriset 2017 så jag slår två projektflugor i en smäll. När jag läser den betar jag av en av Augustprisvinnarna som jag inte har läst och samtidigt blir ännu en av böckerna längst bak i min boklista på Goodreads läst! Två projekt på samma gång alltså.

Nästa bok längst bak i listan är Argonauterna av Maggie Nelson. Den ska vara självbiografisk men inte skriven som en vanlig självbiografi.  I stället låter författaren sin egen personliga historia framträda i dialoger med de etablerade teorierna i ämnen som kärlek, begär, identitet, kön, sexualitet, äktenskap och barnuppfostran, på ett sätt som synliggör gränserna för vad kärlek i dag är eller tillåts vara skriver förlaget. Boken ska vara en blandning av essä, lyrik och memoarbok men ändå inte någotdera. Det verkar väldigt spännande. Kanske lite svårt? Men säkert givande. Länken går till förlaget och där kan ni även läsa några ord om författaren.

Ja då är det bara att fortsätta att läsa medan vi förhoppningsvis går mot varmare tider.

Hett i hyllan #99 – Under tungan

Den här boken hittade jag på bibliotekets bokbytardisk när den fanns. Boken verkade vara helt oläst och jag hade nog inte vetat om den om jag inte hade stött på den där. Yvonne Vera (1964-2005) var en Zimbabwisk författare. Hon är flerfaldigt prisbelönt och Under tungan fick The Commonwealth Writers Price för Afrikaregionen. Tre av hennes fem romaner är översatta till svenska. Originalspråket är engelska. Jag citerar från omslagets baksida:

Under Zhizhas tunga har mörker slagit rot. Där gömmer hon den smärta man inte får tala om – det far gör mot henne när han besöker henne på nätterna. Men under tungan finns också den styrka och visdom Zhizha behöver för att orka leva och bli vuxen.

Under tungan är en tät och lyrisk roman om en flickas smärtsamma och alltför tidiga uppvaknande till kvinna, om kvinnors sorg och påtvingade tystnad och om en familjs allra mörkaste hemligheter och tabun. Men det är också en berättelse om magi, om styrka och livsvilja, med en stark tilltro till språkets kraft att förändra och påverka.

Under tungan är alltså ingen lättsam bok, men förhoppningsvis bra. Så vitt jag minns har jag aldrig läst något av en författare från Zimbabwe så det ska bli spännande att läsa denna. Jag lägger nog in den i nästa års hyllvärmarhög. Då vet jag att den blir läst.

Under tungan av Yvonne Vera, Ordfront 1999. Översättning: Roy Isaksson.

Hett i hyllan där vi visar upp våra olästa böcker drivs av Bokföring enligt Monika.

Och så får jag passa på att önska er alla en trevlig påsk med vettigt väder så att vi kan vara utomhus.

Tisdagstrion – Barnboksfavoriter

Barnböcker som ges ut nu för tiden har jag ingen som helst koll på så jag har valt att berätta om tre böcker som betydde mycket för mig som barn. Ingen av dem såg ut som på bilden här, men innehållet lär vara detsamma.

En liten prinsessa av Frances Hodgson Burnett fick jag av mina föräldrar när jag var barn. Hos Rabén & Sjögren står Läsålder 12-15. Jag var betydligt yngre när jag läste den, och då och en tid framöver var den världens bästa bok. Jag älskade En liten prinsessa! Det är en riktig snyfthistoria men åh så jag levde med i den. Och när jag tänker på det lärde jag mig nog också något. Att det fanns flickpensioner. Den stora skillnaden mellan fattig och rik och hur tjänstefolk kunde få slita. Boken får man nog låna på biblioteket om man vill läsa den, men nästa år ska det komma en ny utgåva på Modernista.

Min morbror trollkarlen av C. S. Lewis. Den tror jag att jag lånade på biblioteket och den gjorde stort intryck på mig eftersom den var mystisk och innehöll magi och huvudpersonerna kunde flytta sig till en annan värld. Jag visste inget om Narnia och jag tror inte att det framgick på och i boken att den var en del i en serie. Efteråt kom jag inte ihåg vad författaren hette och i många år funderade jag på boken och önskade att jag kunde hitta den igen. Det var först som vuxen jag läste Narniaböcker och faktiskt, inte förrän jag googlade inför det här inlägget insåg jag att Min morbror trollkarlen tillhörde Narniaserien. På något sätt hade jag glömt att Narniavärlden skapades i Min morbror trollkarlen.

Jag läste en hel del Jules Verne som barn och till den här trion har jag valt en bok som kanske inte tillhör de vanligaste, En resa till jordens medelpunkt. Jag var lite äldre när jag läste den, men antagligen ännu inte tonåring. Boken jag hade var illustrerad och jag tror att det var en mystisk känsla i den just för att de begav sig in genom grottor och gångar för att komma till jordens medelpunkt. Fast Jules Verne alltid har en viss vetenskaplig grund i sina historier kändes En resa till jordens medelpunkt både mystisk och lite skrämmande. I maj i år kommer en ny utgåva på Modernista.

Det var mina tre barnböcker. Om du går till Ugglan & Boken får du fler tips.

Tisdagstrion – I rättvisans tjänst

När jag såg den här rubriken tänkte jag först på Fallet Collini av Ferdinand von Schirach. Där är huvudpersonen en försvarsadvokat som antar sig ett knepigt fall. Det är solklart att hans klient har begått dådet. Men varför har han gjort det? Titeln är en länk till min text om boken.

Domaren av Ian McEwan har jag inte läst, men den står i bokhyllan så jag räknar med att det kommer att bli gjort. Den handlar om Fiona Maye som är överrättsdomare. En sjuttonårig pojke vägrar att ta emot en blodtransfusion av religiösa skäl. Blodtransfusionen kan rädda hans liv. Frågan är om han kan tvingas med lagens hjälp.

Jag anklagar, eller J’accuse var en artikel som den franske författare Émile Zola skrev i början av 1900-talet som protest mot att officeren Alfred Dreyfus hade dömts för spioneri. Dreyfus var jude och det var praktiskt att anklaga honom när man inte ville att den verkliga sanningen skulle fram. Dreyfusaffären är en mycket känd och omtalad rättsskandal som jag fick lära mig om i skolan, men jag har aldrig läst Zolas text. Nu har jag emellertid stoppat in den i min läslista. Nog kan en författare mycket väl vara rättvisans tjänare, som Émile Zola i det här fallet. Dessutom kan vi också konstatera att många ”rättvisans tjänare” i Frankrike just då inte alls fungerade som sådana.

Det spännande temat till dagens trio har vi fått från Ugglan & Boken. Gå in där om du vill ha fler boktips.

Jag har bytt diktsamling

Det är bra att ha projekt, till exempel att läsa de skönlitterära Augustprisvinnarna som jag inte har läst. På grund av det köpte jag Sorgegondolen av Tomas Tranströmer och när jag hade läst färdigt Vild iris/Wild Iris av Louise Glück satte jag igång med den. Det känns bra att läsa lite Tranströmer igen. Det var länge sedan sist.

Sorgegondolen publicerades 1996 och fick Augustpriset samma år. Om du vill veta vilka vinnare jag läser i projektet har du dem här. Tidigare har jag läst och skrivit om Osebol av Marit Kapla och De sotarna! De sotarna av Lars Ahlin.

På Instagram har projektet taggen #augustprisprojektet. Karenina som på Instagram heter @kareninalaser och @kickibokmal är också med i projektet. Min Instagram @mosstantenblogg når ni genom knappen uppe till höger. Kul att det var fler som kände sig manade att läsa Augustprisvinnare.

Hett i hyllan #97 – Tigrar i rött väder

Den här boken har jag haft med i en Top fem för länge sedan men det ledde tydligen inte till att jag läste den för den står fortfarande på bokvagnen och väntar. Den utspelas på USA:s östkust från fyrtiotalet till och med sextiotalet. Jag läser på baksidan:

Nick och hennes kusin Helena har vuxit upp tillsammans på den gamla släktgården Tiger House – själva symbolen för östkustglamour där de levt ett liv i tryckande sommarvärme, med solblekta båtbryggor och nattliga cocktailpartyn.

Men tydligen blir inte livet lika lättsamt och glamouröst i fortsättningen:

Åter i Tiger House, på 1960-talets rand, försöker Nick och Helena – nu tillsammans med sina barn Daisy och Ed – återerövra frihetskänslan från förr. Men allt ska komma att förändras när barnen gör en hemsk upptäckt: någon har blivit mördad i närheten av det vackra sommarstället.

Det verkar ju spännande, det här. Romanen är Liza Klaussmanns debut och den är prisbelönt. Varför har jag inte redan läst den?

Tigrar i rött väder av Liza Klaussmann, Pocketförlaget 2013. Översättning: Caj Lundgren.

Boken kom först ut på Modernista 2012.

Och Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Irland

Det finns mycket spännande litteratur från Irland och jag har läst alldeles för lite. Men lyckligtvis finns Ängeln på sjunde trappsteget av Frank McCourt med i mitt hyllvärmarprojekt för i år. Jag har läst den med behållning men inte hunnit lägga ut min text om boken än. Den kommer nästa vecka. Ängeln på sjunde trappsteget handlar om Frank McCourts fattiga barndom på Irland. Det är så fattigt och eländigt att jag kommer att tänka på sketchen med John Cleese och tre andra herrar där de försöker överträffa varandra i att ha haft den värsta barndomen. Typ ”Vi bodde i en skokartong på motorvägen.” I alla fall är den här boken läsvärd och den ger nog också en ganska sann bild av hur fattigt det var. Den är tragisk, mycket underhållande och levande.

Boken i mitten är en novellsamling av Edna O’Brien, Mina minnens hus som också är titel på en av novellerna. Den läste jag innan jag började blogga så jag har ingen bloggtext om den. Här är en länk till Wikipediasidan om Edna O’Brien. Mina minnens hus är det enda jag har läst av henne och jag vill absolut läsa mer. Hon har skrivit sedan 1960-talet och den senaste på svenska, Flicka, kom ut förra året. Så det finns mycket läsning som väntar där.

Längst till höger har vi Mästaren av Colm Tóibín. Det är det enda jag har läst av honom och det är en roman som inte handlar om en irländare utan om en amerikan, författaren Henry James. Men det är en mycket bra bok och titeln är en länk till min text om den. När det gäller Colm Tóibín finns det åtskilligt som jag vill läsa. Bland annat har jag hans självbiografiska En lång vinter i min läslista.

Som sagt finns det mycket litteratur från Irland och om du vill ha fler tips kan du gå till Ugglan & Boken.

Och så var det reaböckerna

Jag klantade till det lite när jag skulle beställa böcker från bokrean. Jag stoppade in de här tre i varukorgen hos nätbokhandeln – och så glömde jag att göra en beställning. Det kom bild efter bild på folks reaböcker på Instagram. Varför kommer aldrig mina? tänkte jag. Lyckligtvis insåg jag mitt misstag till slut och gjorde min beställning. Och nu är de här.

I år bestämde jag att bara satsa på klassiker och endast dessa tre. Det får räcka. De två novellsamlingarna är sådana böcker som är roligt att ha hemma. Jag läser sällan en novellsamling från pärm till pärm. Shirley av Charlotte Brontë visste jag ingenting om förrän jag såg den på rean. Den ska utspelas i norra England under den tidiga industrialismen och har kallats Charlotte Brontës mest feministiska roman och det är en nyöversättning så den ser jag fram emot att läsa.

Här ser vi alltså:

Damen med hunden & andra noveller av Anton Tjeckov, Modernista 2017.

Shirley av Charlotte Brontë, Modernista 2019.

Petersburgsnoveller av Nicolaj Gogol 2017.

Hett i hyllan #96 – Stenkista

Stenkista trodde jag var en forntida grav men på fliktexten till Lars Gustafssons diktsamling läser jag att det är en anordning av trä som används som underlag för kajer och broar i sötvatten eftersom trä som är nedsänkt där inte ruttnar. En stenkista består av en lådliknande konstruktion som bogseras till byggplatsen och fylls med grov sten. På Wikipedia läser jag att stenkista är en grop som fylls med sten för att till exempel regnvatten från avloppsrör ska mynna ut där och sedan långsamt infiltreras i marken.

Nej det jag tänkte på var hällkista och det är något helt annat.

Stenkista i min bokhylla är ännu en av diktsamlingarna från min pappas bokhylla. Jag har läst några böcker av Lars Gustafsson (1936-2016) men aldrig denna. Det jag har läst av honom är prosa, inte en enda dikt fast han har skrivit poesi under hela sitt verksamma liv och det finns mer än tjugo diktsamlingar utgivna av honom enligt Wikipedia. Nu blir jag nyfiken på den här boken. Det är kanske på tiden att jag läser något av hans poesi också.

Stenkista av Lars Gustafsson, Natur och Kultur 1994.

Omslagsbild ”Stenkista” är utförd av författaren på en Macintosh Quadra med Aldus Super Paint läser jag i boken. Det säger kanske något om den tekniska utvecklingen sedan 1990-talet. Om bilden liknar en verklig stenkista vet jag inte.

Hett i hyllan där vi uppmärksammar våra hyllvärmare drivs av Bokföring enligt Monika.