Hett i hyllan #171 – Flickan som snavade på guldet

När jag trodde att jag hade läst alla böcker av Stieg Trenter (1914-1967) som vi har i hyllan då trodde jag fel. Där finns faktiskt två novellsamlingar som jag inte har läst en enda berättelse ur och detta är den ena. Stieg Trenter skrev 25 romaner men bara en novellsamling i kriminalgenren enligt baksidestexten. Den andra novellsamlingen är hopsatt efter författarens död av noveller som har varit publicerade på annat håll.

I den här boken finns fyra noveller, Spökjakt med hund, Spår i nysnö, Sista tåget från Paddington och titelnovellen Flickan som snavade på guldet.

Flickan som snavade på guldet och andra detektivberättelser av Stieg Trenter, Bonniers 2000. Efterord: Per Olaisen.

Novellsamlingen kom ursprungligen ut 1962. Det finns också en utgåva från 2014.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Svart och vitt

Svart och vitt i titel, på omslag eller i handling är temat vi fått från Ugglan & Boken till denna tisdagstrio. Och så här får det bli hos mig – en bok som jag har läst och två som jag vill läsa. Jag har visserligen blandat in lite rött här också men det får duga ändå.

Björnkvinnan av Karolina Ramqvist handlar om en fransk adelskvinna som levde på 1500-talet och som följde med på en expedition över havet till det som idag är Kanada. Där blev hon ilandsatt på en öde ö som straff, antagligen därför att hon hade haft sexuellt umgänge med en man på skeppet. Björnkvinnan har jag läst så titeln är en länk till mitt inlägg.

Rött och svart av Stendhal (1783-1842) har jag länge velat läsa så det här kanske blir en extra puff till att verkligen göra det. Romanen kom på franska 1830. Rött är kärlekens färg och svart är prästkappans. Romanen handlar om en pojke från landsorten som studerar till präst. Han är äregirig och han hatar överklassen och han beslutar sig för att förföra borgmästarens hustru.

Den vita staden av Karolina Ramqvist har jag också länge velat läsa. Den är en fristående fortsättning på Flickvännen som jag har läst för ganska länge sedan och som jag tyckte var bra. I den vita staden är Karin ensam med sin dotter. En dag knackar kronofogden på dörren och Karin ger sig iväg med sitt barn för att få tag på det som hon har rätt till, skriver förlaget.

Fler böcker på temat svart och vitt hittar du om du går till Ugglan & Boken.

Inledningar #6

Hur börjar en roman? Vad säger den läsaren? Anger den tonen? För den in i berättelsen? Jag analyserar inte utan skriver bara ett litet stycke inledning och så kan var och en fundera över den. Här kommer den sjätte:

När börjar en händelse?
Den börjar inte. Det var alltid något före. Den börjar som bäcken börjar i rännilen och som rännilen börjar i det sipprande myrvattnet. Regnet är det som får myrens vatten att stiga.
Om vintern får granarna vida kjolar. Snön når så högt att den flätar sig in i den nedersta kransen av grenar. När stormen driver ihop den blir det hålor och bon under granarna. En räv kan söka daglega där undan blåst och lursk. Orrhönorna ligger under granarnas kjolar men aldrig under samma rot som räven. Han kurar ihop sig därinne och väntar på natten. På månljuset och skaren väntar han.

Hunden av Kerstin Ekman.

Hett i hyllan #170 – Det förflutnas ständiga närvaro

Det förflutnas ständiga närvaro är tredje delen i en trilogi om Frankrike. Vi har också den andra delen i trilogin, Ett hörn av Paradiset, i bokhyllan och den finns i ett hettihyllaninlägg här på bloggen. Men den första delen har vi inte. Den heter Storklockan i Paris och jag funderar på om jag borde läsa den innan jag läser del två. Men jag kan tänka mig att de är fristående och att man mycket väl kan läsa bara en av dem. Dessutom är jag rädd att det kommer att dröja. Vi har så många intressanta böcker i hyllan som jag vill läsa.

Knut Ståhlberg var i många år utlandskorrespondent, bosatt i Paris, så han känner landet väl. Från baksidestexten:

Han förklarar hur de bägge världskrigen påverkat och ännu påverkar Frankrike. Han för ned de stora händelserna till den enskilda människans plan och visar hur det förflutna lever kvar och griper in.

I boken berättar Knut Ståhlberg om en rad franska författare och om målare som Modigliano och Picasso. Baksidestexten igen: Det förflutnas ständiga närvaro är en djupt personlig bok om livet, döden och kärleken. Paris hjärta. Frankrikes själ.

Intressant? Javisst!

Det förflutnas ständiga närvaro av Knut Ståhlberg, Norstedts 2002.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Böcker av författare från tre intill varandra liggande länder

Frankrike
Samtycket av Vanessa Springora handlar om författaren själv som blev sexuellt utnyttjad av en 50-årig uppburen fransk författare när hon var fjorton år och ingen av de vuxna runtomkring, av vilka många tillhörde kulturetablissemanget, reagerade på att det skulle vara fel. En bra bok som väckte stor uppmärksamhet och debatt när den publicerades i Frankrike år 2020. Den kom på svenska samma år.

Tyskland
Allt förgäves av Walter Kempowski (1929-2007) kom på originalspråket redan 2006 men kom översatt till svenska först i år. Den handlar om människor i slutskedet av andra världskriget i Östpreussen. En fantastiskt bra bok anser jag.

Belgien
En okänd man av Marguerite Yourcenar (1903-1987). Hon föddes i Bryssel och blev ledamot av både den belgiska och den franska akademien Hon bosatte sig så småningom i USA. En okänd man handlar om den unge vagabonden Nathanael i 1600-talets Europa och Nordamerika. En fin läsupplevelse. Boken kom på svenska 2019.

Det finns inlägg om alla tre böckerna på bloggen så titlarna är länkar dit. Och om du är nyfiken på vilka tre närliggande länder andra bokbloggare har valt kan du gå till Ugglan & Boken.

Hett i hyllan #169 – Cannery Row

Of Mice and Men har jag ju läst, tänkte jag förut och därför hoppade jag över den här boken när jag var på S i bokhyllan förra gången. Men nu när jag tittar närmare på den ser jag att den största delen av boken upptas av Cannery Row och den berättelsen har jag inte läst.

Från bokens baksida:
Of Cannery Row John Steinbeck said he just ’opened the pages and let the stories crawl in by themselves’. Cannery Row is a street bordered by houses, shacks, and boiler pipes, in wich live all kinds of people, good and bad, kind and cruel, the industrious and the idle, who have one thing at least in common – their poverty.

Visst blir jag nyfiken på den här berättelsen och vill läsa den. Kanske tar jag med den i hyllvärmarhögen som ska läsas nästa år.

Of Mice and Men and Cannery Row av John Steinbeck, Penguin Books 1949. Denna tryckning är från 1969.

John Steinbeck (1902-1968) fick Nobelpriset i litteratur 1962. Cannery Row publicerades första gången 1945 och finns översatt till svenska med titeln Det stora kalaset.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Böcker jag ser fram emot att läsa

Det är inget svårt ämne som Ugglan & Boken har givit oss idag. Jo, förresten, det är lite svårt att välja. Det kommer så många intressanta böcker i höst. Men är det en trio vi ska ha, då får man nöja sig med att skriva om tre.

Djävulsgreppet av Lina Wolff har redan kommit ut, men jag lånar den på biblioteket och när jag skrev det här inlägget hade jag inte fått den. Men så trillade reservationen in och nu har jag redan läst den. Spännande bok, men inlägg kommer senare. Romanen handlar om ett mörkt och destruktivt kärleksförhållande.

Stjärna 111 av Lutz Seiler kommer ut i slutet av oktober. Efter att ha läst Seilers roman Kruso vill jag absolut läsa mer av honom. Stjärna 111 handlar om tiden efter Berlinmuren fall. Den unge Carl reser till Berlin där han träffar ett gäng som sysslar med svarta affärer och konkurrerar om de många tomma lägenhetshusen. En annan vinkling på den så kallade Wende-romanen enligt förlaget.

Fältstudier i ukrainskt sex av Oksana Zabuzjko kom redan 2006, men i år kom en ny upplaga nu i augusti. Den handlar om att de ukrainska männen behandlar kvinnor lika hårt som deras land har blivit behandlat, och trots det svåra temat ska den vara fylld av humor och självironi. Eftersom jag gärna vill lära känna Ukraina och ukrainska författare närmare vill jag läsa den här boken.

Om du vill veta vad andra bokbloggare längtar efter att läsa kan du gå till Ugglan & Boken.

Hett i hyllan #168 – Mannen som såg tågen gå förbi

Citat från omslagets baksida: Mannen som såg tågen gå förbi är en psykologisk thriller och som sådan mycket stark. Vad den skildrar är en mänsklig upplösningsprocess, skeendet hos en man som tappar fotfästet både i samhället och i sitt eget väsen; man följer detta skeende med intresse. Kurragömmaleken på liv och död mellan den ensamma vargen och jägarna-polisen ger författaren tillfälle att föra läsaren rätt in i ett Paris som inga turister känner: den utstöttes, den förföljdes, den efterspanade boulevardtramparens ödsliga och farliga Paris.

Boken kom ut första gången på originalspråket 1938 och det är ingen av Simenons alla deckare med kommissarie Maigret utan en av hans andra romaner. Den har kommit i flera upplagor på svenska, den senaste på Modernista 2019 med samma översättning som till de olika andra upplagorna på svenska men i Modernistas utgåva finns ett förord av litteraturforskaren Lena Kåreland. Den vi har i hyllan är en tidigare utgåva från Bonniers.

Mannen som såg tågen gå förbi av Georges Simenon, Bonniers 1983. Översättare är inte angiven i boken och inte heller i posten på Libris men jag räknar med att det är samma som till de andra, alltså Elisabeth von Törne-Arfwedson.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Bäst hittills i sommar

Tisdagstrion är tillbaka och som första trio efter uppehållet vill Ugglan & Boken veta vilka böcker som vi har läst hittills i sommar som vi tycker var bäst. Det här är ingen lätt uppgift. Jag har läst många bra böcker den här sommaren. Men jag beslutade mig för att välja de tre första som jag läste som jag gav fem stjärnor på Goodreads. Nu får jag erkänna att om det blir fem eller fyra stjärnor kan vara lite godtyckligt, men de tre böckerna som jag har i dagens trio är högst läsvärda.

Ovanjorden av Mikael Berglund hade jag läst färdigt 1 juni.

Den 19 juni avslutade jag läsningen av Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj. Mycket bättre sent än aldrig, får man väl säga.

Mellan de två slotten av Naguib Mahfouz avslutade jag den 28 juni.

Om alla tre böckerna finns inlägg här på bloggen och titlarna är länkar dit.

Nu är jag ganska så nyfiken på vilka bra böcker som de andra bokbloggarna har valt ut till trion så nu går jag till Ugglan & Boken och tittar efter.

Inledningar #5

Och nu en romaninledning som de flesta av oss skulle pricka in i en quizz:

Äntligen stod prästen i predikstolen.
Församlingens huvuden lyftes. Så, där var han ändå! Det skulle inte bli mässfall denna söndagen såsom den förra och många söndagar förut.
Prästen var ung, hög, smärt och strålande vacker. Om man hade välvt en hjälm över hans huvud och hängt svärd och brynja på honom, skulle man ha kunnat hugga honom i marmor och uppkalla bilden efter den skönaste av atenare.
Prästen hade en skalds djupa ögon och en fältherres fasta, runda haka, allt hos honom var skönt, fint, uttrycksfullt, genomglödgat av snille och andligt liv.
Folket i kyrkan kände sig underligt kuvat vid att se honom sådan. Det var mera vant vid att han kom raglande ut från krogen i sällskap med glada kamrater, sådana som Beerencreutz, översten med de tjocka, vita mustascherna, och den starke kapten Kristian Bergh.

Det är väl inte nödvändigt alls att skriva här varifrån citatet kommer?