Hett i hyllan #163 – Ljusets ängel

Maurice Halleck är en hög federal tjänsteman som hittas död i ett träsk efter att hans bil har störtat utför en bro. Frågan är om det är mord eller självmord. Halleck har efterlämnat ett skriftligt erkännande om att han har tagit mutor för att fördröja en brottsutredning.

Från omslagets flik:

Myndigheterna fastslår Hallecks skuld men hans barn, den välanpassade Owen och hans överspända syster Kirsten, tror på en komplott mot fadern och svär att hämnas.

Det är ett på ytan glittrande Washington som målas upp: parties, förnäma privatresidens, limousiner och kärleksaffärer och i lätt förklädnad skymtar en rad av sjuttiotalets stora skandaler, Watergate, Chappaquiddick, CIA:s agerande i Chile. Men berättelsen om Maurice Hallecks mystiska död växer ut till ett drama om blodsband och hämnd, en grekisk tragedi spelad på en nutida scen.

Ljusets ängel kom på originalspråket 1981 och är den tidigaste av våra Joyce Carol Oates-böcker som jag inte har läst, och man ser tydligt på omslaget att inte heller den svenska utgåvan är utgiven i närtid. Boken verkar spännande enligt texten på fliken och jag räknar med att den också är bra skriven. Yoyce Carol Oates är en skicklig författare. Så visst vill jag läsa denna.

Ljusets ängel av Joyce Carol Oates, Bonniers 1984. Översättning: Anna Pyk.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Böcker som utspelas på platser där jag skulle vilja semestra

Sund av Tove Folkesson. På Öland vill jag gärna semestra, men inte under den värsta semestertiden.

Mårbackasviten av Selma Lagerlöf. Mårbacka vill jag gärna besöka igen.

Bonjour tristesse av Françoise Sagan, om en ung flicka som tillbringar sommaren vid Frankrikes medelhavskust. Ett lockande semestermål.

Om du vill ha fler tips på böcker som utspelas på potentiella semestermål kan du gå till Ugglan & Boken.

Och nu gör tisdagstrion ett uppehåll på fyra veckor. Den 16 augusti kommer nästa trio.

Den här ville jag också ha

En novellsamling av Tillie Olsen, den ville jag ha här hemma. Boken innehåller fyra noveller och ett förord av Kristina Sandberg. Novellsamlingen är tidigare publicerad med titeln Ge mig en gåta och det är titeln på den sista novellen i samlingen.

Varför skred jag då till handling när jag fick veta att den här boken hade kommit ut? Jo Tillie Olsen (1912-2007) var en amerikansk arbetarförfattare och feminist och det finns inte en uppsjö av sådana. På 1980-talet läste jag Yonnondio i en liten pocket från litteraturfrämjandet. Det är en oavslutad roman skriven på 1930-talet men publicerad först på 1970-talet. Den handlar om en arbetarfamilj under 1920-talet.

Tillie Olsen har också skrivit en bok som heter Tystnader, om författarskap som har tystnat. Hon kände av svårigheten att få tid och ork till att skriva samtidigt som hon måste försörja sig och ta hand om familjen.

Nu för tiden köper jag inte särskilt mycket böcker, men den här ville jag ha.

Hett i hyllan #162 – Johan August Strindberg

”Tölpaktig. Tvetydig. En riktig svensk skriftställare alltså.” Så karakteriserar Jan Myrdal vår svenske nationalförfattare Johan August Strindberg (1849-1912). Myrdal gör här upp med festtalens slätpolerade Strindbergsbild, men inte för att förminska honom utan för att göra honom till en levande människa – inte ett monument.

Detta läser jag på bokens baksida. Säkert en intressant bok, naturligtvis skriven enligt Jan Myrdals kynne och åsikter. Det finns en uppsjö böcker om August Strindberg med olika vinklingar och som tar upp olika delar av hans liv och verk. Jag tror inte att jag har läst något om Strindberg, bara av honom. In alla fall inte en hel biografisk eller litteraturhistorisk bok. Den här hyllvärmaren kan jag gott tänka mig att läsa någon gång.

Johan August Strindberg av Jan Myrdal, Natur och Kultur 2003.

Den första utgåvan kom år 2000.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Hetta (eller andra ”varma” ord i titeln)

Solstaden av Tove Jansson handlar om pensionärer som bor i en stad i Florida. Sol är ett ord med värme och i Florida är det varmt. Solstaden publicerades första gången 1974. Jag länkar till mitt inlägg om boken.

Hetta av Ian McEwan handlar om en vetenskapsman utan samvete som trasslar till sitt privatliv. Också här länkar jag till mitt inlägg.

Fjärrvärme av Gerda Antti läste jag för så länge sedan att jag inte kan säga så mycket om innehållet. Men jag uppskattar att den handlar om vanligt folk. Fjärrvärme publicerades första gången 1991. Jag länkar till förlaget.

Om du vill ha fler varma boktips kan du gå till Ugglan & Boken.

Halvårsrapport för mina läsprojekt

Det är dags nu. Vi har kommit in i juli och halva året har gått. Det här året har jag fler projekt än tidigare, men jag är nöjd med resultatet hittills. Jag gör ju det här för mitt eget nöjes skull och hur bra eller dåligt jag genomför projekten är inte livsviktigt. Huvudsaken är att de ger mig glädje och det gör de.

Men hur ser det ut egentligen?

Hyllvärmare 2022. Tolv böcker skulle läsas och sex återstår. Det ser alltså bra ut. Hyllvärmarprojekt har jag haft i flera år och trivs med så det ska nog gå bra.

Kaosutmaningen 2022. Det är första gången jag deltar i en sådan och nu när halva året har gått har jag prickat in 25 av 40 möjliga och 20 räknas som godkänt. Jag är alltså godkänd! Sedan får vi se hur många jag har prickat in när året är slut.

Läs färdigt trilogin/kvartetten/sviten. Det har inte hänt så gräsligt mycket. Niklas Rådströms barndomstrilogi har jag avslutat. Av Tove Folkessons Ölandstrilogi har jag läst de två första nu. Sedan har vi Ali Smiths årstidskvartett. Där har jag läst tre och det är Sommar som återstår och den hoppas jag ska vara läst innan hösten kommer. Av Roy Jacobsens kvartett om fiskarfamiljen på den karga ön i Nordnorge har jag nu läst de två första. Mer har inte hänt i det här projektet men jag räknar med att fortsätta nästa år.

Omläsning. Ett mycket litet projekt. Målet är att läsa om Snöns rike av Yasunara Kawabata och Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Snöns rike har jag läst.

Detta är de fyra projekt som jag startade vid årets början. Men jag har ett femte också. Det är de tre författarna som jag ville läsa mer av och det startade jag mitt i sommaren. Hur det går med det återkommer jag till.

Hett i hyllan #161 – De yttre boulevarderna

De yttre boulevarderna av Patrick Modiano handlar om en ung man som söker sanningen om sin far och det leder honom tillbaks till ockupationsåren. På omslagets baksida läser jag:

En ung man betraktar ett foto av sin far och hans vänner. Han beslutar sig för att söka sanningen om fadern och detta sökande leder honom tillbaka i tiden – till ockupationsåren. I en by i utkanten av Fontainebleauskogen brukade en skara män med tvivelaktigt uppsåt mötas för att göra affärer – bland dem den malariasjuke ”greve” de Marcheret och tidningsredaktören Jean Murraille. Där återfanns också en ung blond skådespelerska i päls och så fadern – ”baron” Deyckecaire.

Den här romanen verkar ha en del gemensamt med Modianos De dunkla butikernas gata. Där finns också en man som söker sig tillbaka till ockupationsåren, men han letar efter sig själv. Han vet inte vem har är. Den romanen är vag och svår att greppa. Jag undrar om samma förhållande gäller här? På omslagets flik läser jag att Modiano vill återge en slags skymningsvärld och därför använder han sig av ockupationsåren för att skapa den, men att berättelserna i själva verket handlar om en kraftigt förstorad bild av nutiden.

Jag får väl helt enkelt se till att jag läser De yttre boulevarderna. Först då får jag svaret på min undran om den kommer att kännas lika dunkel och svårgreppbar som De dunkla butikernas gata.

De yttre boulevarderna av Patrick Modiano, Norstedts 2014. Översättning: Anne-Marie Edéus.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Tid i titeln

Medan tiden tänker på annat av Niklas Rådström. Det är inte första gången jag skriver om den här romanen på bloggen men den passar så bra till temat och det är en fin barndomskildring, den andra boken i Niklas Rådströms barndomstrilogi. Romanen publicerades 1992. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Hans nådes tid av Eyvind Johnson har jag inte läst så det här blir en ordentlig påminnelse om att nu får jag verkligen ta mig i kragen och se till att den blir läst i år. Hans nådes tid är en historisk roman förlagd till åren 775-830, alltså under Karl den stores tid. Den kom ut 1960 och 1962 belönades den med Nordiska rådets litteraturpris.

Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestler har jag däremot läst. Men det är länge sedan och jag minns ingenting så därför vill jag läsa om den. Natt klockan tolv på dagen handlar om Moskvaprocesserna under Stalintiden och den publicerades första gången på originalspråket 1940 och 1941 på svenska. Som en tidigare påminnelse om att jag vill läsa om den här boken har jag haft den i ett Hettihyllaninlägg.

Vill du få fler tips på böcker med tid i titeln? Då kan du gå till Ugglan & Boken.

Hett i hyllan #160 – Oskulden

Det är år 1955 och den unge engelsmannen Leonard Marnham arbetar som teletekiker i Operation Gold som är ett spionsamarbete mellan engelsmän och amerikaner i Berlin. De gräver en tunnel under den ryska sektorn för att avlyssna ryssarnas militära hemligheter. Så träffar Leonard den fem år äldre tyskan Maria och de blir kära i varandra. Men det uppstår komplikationer.

På omslagets flik läser jag:

När Leonard och Maria kommer hem efter sin förlovningsfest hittar de Marias f.d. man, en alkoholiserad krigsveteran, gömd i lägenheten. Detta blir upptakten till en serie mardrömslika händelser av sällan skådat slag.

Ja, nu undrar jag förstås vilka händelser det kan vara. Tidigare har jag läst flera spännande och intressanta böcker av Ian McEwan. Kärlekens raseri är en av dem och den var spännande som en thriller och bra skriven så att jag levde med och våndades över huvudpersonens svårigheter. Oskulden är den tidigaste boken av Ian McEwan som vi har i bokhyllan så det ska bli intressant att se om han var lika bra redan då. Men när den blir läst vet jag inte.

Oskulden av Ian McEwan, Alba 1990. Översättning: Frederik Sjögren.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

.

Tisdagstrion – Tro, hopp och kärlek

Tro: Den helige syndaren av Thomas Mann. Den boken hittade jag i mina föräldrars bokhylla när vi röjde i barndomshemmet för mer än femton år sedan. Lite senare började jag läsa boken och tyckte att det var en bra underlig historia och kunde den vara bra? Men det var den. Mästerligt skriven om orimliga händelser byggd på en versberättelse från medeltiden om påven Gregorius I. Thomas Manns roman har ett oidipustema och handlar om synd och botgöring. Men har man syndat om man inte visste vad man gjorde?

Hopp: Absint – Historien om en blåmes av Niklas Rådström handlar om hur hans fru hittade en blåmesunge som hade ramlat ur boet och hur de tog hand om den. Visst känns det lite hoppfullt när man läser sådana berättelser? Jag har haft den i Tisdagstrion tidigare men den kan gott få vara med fler gånger. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Kärlek: Fri kärlek av Tessa Hadley är en varm, mänsklig berättelse om en hemmafru ur medelklassen som blir förälskad i en ung man och lämnar sin familj och lever bohemliv tillsammans med unga människor i 1960-talets London. Även här är titeln en länk till mitt inlägg.

Om du vill ha fler boktips på temat tro, hopp och kärlek kan du gå till Ugglan & Boken.