Hett i hyllan #88 – Hjärtat i vår vänskap

Den här boken tillhör dem som jag hittade på bibliotekets bokbytardisk. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Anna Gavalda fast hennes böcker har sålt i stora upplagor och hon har vunnit flera priser. Jag blev nyfiken när jag såg boken och tog hem den, men ännu har jag inte läst den. Anna Gavalda är en fransk författare och hon har skrivit både romaner och noveller.

Jag läser på omslagets baksida:

Billie och Franck växer upp i en liten håla på landsbygden långt från Paris. Billie bor i husvagn, Franck är den lille bögen som ingen bryr sig om. Hon försöker förtvivlat bli upptagen i flickornas gemenskap, han är en mild enstöring. Att de skulle bli vänner var det ingen som trodde. Men när de väl möts utvecklar de en vänskap som följer dem upp i vuxen ålder.

Vill jag läsa den här boken? Ja. Men när det blir vet jag inte.

Hjärtat i vår vänskap av Anna Gavalda, Bonniers 2015. Översättning: Maria Björkman.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Färgglada omslag

Nog blir jag lite piggare och gladare när jag ser böcker med färgglada omslag och här i min tisdagstrio idag är det färgglatt så det förslår. Här finns två böcker som jag har läst och skrivit om och en som kommer i år.

Nu behöver det färgglada omslaget inte alls betyda att innehållet i boken är glatt och trevligt. Det är det inte i de två böckerna som jag har läst och jag räknar med att det inte heller är fallet med den tredje. Men de är bra, också den jag inte har läst, räknar jag med.

Ett barn av alla folk är andra delen i Burukvartetten av Pramoedya Ananta Toer. Liksom den första delen, Människornas jord, handlar den om Minke, en indonesisk ung man som kämpar med att hitta en väg i livet i slutet av 1800-talet i ett koloniserat land där den infödda befolkningen förtrycks.

När jag tittade på Bonniers vårutgivning hittade jag denna färgglada bok, Hundparken av Sofi Oksanen. Den ska vara en psykologisk thriller där ett girigt Helsingfors och ett korrumperat Ukraina möts och handla om två kvinnor, Olenka och Darja. Jag blev genast intresserad. Utgivningsdagen är på fredag.

Sympatisören av Viet Thanh Nguyen läste jag förra året eftersom jag var med i månadens språk och det var vietnamesiska i april. Huvudpersonen i romanen är mullvad och har arbetat för Sydvietnams underrättelsetjänst i den nordvietnamesiska. Intressant och spännande, otäck och rolig.

Ett barn av alla folk och Sympatisören länkar jag till mina inlägg och Hundparken länkar jag till förlagets sida.

Om du vill se fler färgglada bokomslag kan du titta in hos Ugglan & Boken.

Längst bak i min läslista #1-2

Då är det dags att starta mitt nya projekt Längst bak i min läslista. Det finns många intressanta böcker i den och när jag tittar på vilka två böcker som har funnits där längst tid hamnar jag i augusti 2019. Det var då jag gick över till Goodreads från en skriven lista. Jag tog med mig många böcker från den så därför kommer det att dröja länge innan jag hamnar i september i det här projektet. Kanske aldrig. Jag vet inte hur många böcker jag kommer att läsa på det här viset. Men nu startar jag och så får vi se hur det blir.

Allra längst bak hittar jag The Magic Toyshop av Angela Carter. Den har datum 23 augusti 2019. Jag måste ha sett boken på någon blogg och blivit intresserad. När jag senare funderade på den och undrade vad det var för slags bok och om den skulle stå kvar i listan läste jag på Wikipedia om författaren och insåg att jag ville läsa den, så jag köpte boken och sedan har den blivit stående på min bokvagn ganska länge.

Angela Carter (1940-1992) var en brittisk författare och journalist som skrev romaner, noveller och lyrik och även dramatik. Hon var feminist och och tillhörde de som skrev magisk realism. The Magic Toyshop är hennes andra roman och den kom 1967.

Näst längst bak i min läslista har vi så Den tid då ljuset avtar av Eugen Ruge. Den har funnits i listan sedan den 24 augusti 2019 men jag har haft den längre än så. Både den och The Magic Toyshop kommer från min skrivna lista. Och precis som Angela Carters bok står också Den tid då ljuset avtar på min bokvagn och det har den gjort länge, så länge att den har blivit en hyllvärmare. Jag tror att jag har plockat den från bokbytardisken som fanns på biblioteket förut. Om Den tid då ljuset avtar har jag skrivit i Hett i hyllan så jag länkar till det inlägget.

Ja nu startar jag alltså det här projektet. Jag har ingen planering som säger att jag ska läsa två böcker i månaden, eller något liknande. Det får ta den tid det tar, men när jag har läst de här två första böckerna räknar jag med att komma tillbaka och presentera de två nästa.

Hett i hyllan #87 – Flyga utan vingar

Den här boken har inte jag stoppat in i bokhyllan. Jag är sannerligen ingen hästmänniska. Men när jag nu håller i den och tittar närmare på den verkar den intressant även för mig. Hästar betyder nog ändå något för oss alla. Vad vore vi nu om inte hästen hade funnits? Hästar är vackra och ger mig ibland mycket varma känslor fast jag inte skulle våga rida och sköta dem. Hästen är också en symbol för fart och styrka och jag vet hur mycket hästarna betyder för så många, inte minst för alla flickor som rider och jobbar hårt i stallen.

Mary Midkiff är tränare och ridinstruktör och hon har skapat ett särskilt träningsprogram för kvinnliga ryttare efter att ha kommit fram till att kvinnors förhållande till hästen och till ridning ofta skiljer sig från mäns. Jag läser på omslagsfliken:

Kvinnor rider ofta av andra anledningar än män, de söker något annat och berikas på andra sätt. Genom samspelet med hästen upplever många kvinnor att självförtroendet ökar, de lär sig medkänsla, accepterande och att lösa vardagens problem på ett naturligt vis. I den här boken visar Mary D. Midkiff vilken betydelse hästen kan ha för kvinnan och hennes själsliga utveckling.

Den här boken verkar ganska spännande när det kommer till kritan. Hur bra den är vet jag förstås inte. Ska jag testa?

Flyga utan vingar – Hur hästar rör vid en kvinnas själ av May D. Midkiff, Forum 2002. Översättning: Marianne Kristoffersson.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Böcker jag ser fram emot att läsa

Så är Tisdagstrion igång igen och det första som Ugglan & Boken vill veta är vilka böcker vi ser fram emot att läsa i år. Det är inte lite som jag vill läsa, mer än jag kommer att hinna med, så det här är tre exempel på böcker som jag hoppas läsa under 2021.

För ett tag sedan fick jag veta att Susanna Clarke hade kommit med en ny bok, Piranesi. Jag tyckte mycket om hennes roman Jonathan Strange och Mr Norell, om en magiker och hans lärling, så Piranesi vill jag väldigt gärna läsa. Den verkar vara mystisk och handla om en Piranesi som bor i ett stort hus med oändliga korridorer och tusentals statyer. Den finns inte översatt till svenska än så vitt jag kan se. Jag länkar titeln till förlaget.

När jag tittade på Bonniers vårkatalog för 2021 fick jag syn på Familjelexikon av Natalia Ginzburg. Jag får erkänna att jag inte kände till den här författaren innan dess, men det jag läste om boken och om författaren gjorde mig mycket intresserad. Natalia Ginzburg var en italiensk författare som levde mellan 1916 och 1991. Familjelexikon är ett porträtt av hennes italienska familj. Bonniers kommande bok är en nyöversättning. En tidigare utgåva kom på Brombergs 1981 med titeln Familjen. Jag länkar till Wikipedia och till förlaget.

Den röda boken heter Pengar på fickan. Den är skriven av Asta Olivia Nordenhof och den kommer på Norstedts i vår. Asta Olivia Nordenhof är en dansk författare som är född 1988. Pengar på fickan ska vara ett uppkäftigt danskt upprop mot kapitalismens samvetslösa profitjägare, en dröm om välstånd och ett porträtt av förlorad kärlek enligt förlaget och i centrum av berättelsen finns mordbranden på passagerarfartyget Scandinavian Star år 1990. Pengar på fickan gjorde succé i Danmark och har fått Per Olof Enquists pris.

Den som vill veta vad andra bokbloggare ser fram emot att läsa kan gå vidare till Ugglan & Boken. Det tänker jag göra.

Hyllvärmare 2021

Nytt år och nya projekt. Jag har läst hyllvärmare i projektform i två år nu och det fungerar utmärkt för mig. Här ser ni nu mina tolv hyllvärmare som jag tänker läsa i år. De är:

  • En liten bok om ondska av Ann Heberlein
  • Elise eller det riktiga livet av Claire Etcherelli
  • Liljekronas hem av Selma Lagerlöf
  • Norrlands Akvavit av Torgny Lindgren
  • En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka
  • Orientexpressen av Graham Greene
  • Öken av J.M.G. Le Clezio
  • Quinnan och doktor Dreuff av Mare Kandre
  • Ängeln på sjunde trappsteget av Frank McCourt
  • Ulysses av James Joyce
  • Från Holmes till Sherlock av Mattias Boström
  • Öar i strömmen av Ernest Hemmingway

På Instagram får de här hyllvärmarna taggen #hyllvärmare2021 och det brukar vara ett antal Instagrammare som lägger ut hyllvärmarna som de läser märkta med en sådan tagg. För mig fungerar det så bra att göra ett hyllvärmarprojekt. Då vet jag att de här tolv böckerna kommer att bli lästa. Jag gör en särskild hylla för hyllvärmare2021 på Goodreads. Då kan böckerna stå kvar på sina platser i bokhyllorna för jag har ändå ordning på dem digitalt och ser lätt vilka som återstår att läsa.

Läser du också hyllvärmare i år?

Föresatser inför det nya året

Nyårslöften brukar jag inte ge, men jag har några bokliga föresatser. För det första tänker jag fortsätta med Tisdagstrion som Ugglan & Boken så föredömligt håller igång, och också med Monikas Hett i hyllan på torsdagar eftersom jag tycker att det är så roligt och att det ger så mycket att titta närmare på alla hyllvärmarna som står här hemma. Månadens novell kommer jag också att fortsätta med eftersom det får mig till att läsa noveller. Och så lyrik förstås. Jag kommer att fortsätta med att försöka läsa en dikt om dagen.

Sedan har vi hyllvärmarprojektet. Det gick utmärkt att läsa böckerna i mitt projekt Hyllvärmare2020 så nästa år blir det hyllvärmare2021. Det kommer jag att presentera nästa vecka.

Förra året var jag med i Månadens språk som Scyllas Hylla drev. Det var mycket givande och det fick mig att titta efter böcker som jag annars inte hade läst eller ens vetat att de fanns. Men i år väljer jag ett par egna projekt istället och de är Projekt längst bak i min läslista och Projekt litterära Augustprisvinnare som jag inte har läst. Augustprisvinnarprojektet är nog inte så svårt att förstå men Längst bak i min läslista kanske kräver en förklaring.

Som många andra bokläsare har jag en lista över böcker som jag vill läsa. Det dyker upp intressanta böcker på bloggar, på Instagram, på tv och i tidningar och så kommer det tips från människor jag känner. De böcker jag tycker verkar intressanta skriver jag upp. Ja, jag skrev upp dem. Sedan augusti 2019 för jag in dem i min villäsalista på Goodreads. Den är ganska lång och jag lägger ständigt till böcker där. Dessutom läser jag böcker som aldrig har kommit in i listan. På Goodreads kan man sortera sin lista på olika sätt, till exempel enligt de datum när de har hamnat där. Listan kan sorteras i både stigande och fallande datumordning så det är lätt att se vilka böcker som har legat där längst. Men det hjälper inte. Jag behöver starta ett projekt för att beta av lite böcker längst bak i listan.

Men nu är det nog om kommande projekt. I morgon på Nyårsafton tar jag bloggledigt så därför vill jag passa på att önska er alla Gott Nytt År. Låt oss hoppas att 2021 blir bättre än 2020. Det finns stora möjligheter till att det blir så.

Vi ses nästa år!

Tegelstensåret

Det här året har sannerligen inte varit det bästa i mitt liv och antagligen delar jag den upplevelsen med de flesta av er. Men jag ska inte klaga, jag och min närmaste familj har haft det ganska bra. Vi har inte kunnat träffas som vi brukar och en familjemedlem har delvis varit utan jobb. Men det hade kunnat vara värre. Visst blir livet mer begränsat, men är man introvert som jag och tycker om att läsa då finns det stora möjligheter till olika upplevelser.

Restriktioner och försiktighet har lett till att jag har läst fler böcker under ett år än någonsin som vuxen. Och också fler tegelstenar, fem stycken och börjar nu på en sjätte, Moby Dick, men eftersom jag läser den på engelska och jag faktiskt kommer att göra lite annat än att läsa under julhelgen, till exempel äta god mat, ha facetimejulfika med dottern och hennes man, träffa mina söner utomhus, se en eller annan film och hälsa på djuren ute i Valla och änderna i ankdammen, räknar jag med att den inte blir utläst före nyår.

Men här är alltså fem bra tegelstenar som jag rekommenderar:

Hett i hyllan #86 – Den tid då ljuset avtar

Det är dags att börja titta lite på böckerna som står på bokvagnen. Där finns en del hyllvärmare, bland annat Den tid då ljuset avtar av Eugen Ruge. Det är en släktkrönika som spänner över ett halvt sekel och fyra generationer. Jag läser på baksidan:

Oktober 1989, bara några månader innan Berlinmurens fall, samlar Wilhelm Umnitzer familjen för att fira sin 90-årsdag. Wilhelm, den oförtröttlige socialisten som tillsammans med hustrun Charlotte flydde till Mexiko i slutet av 40-talet men senare återvände för att hjälpa till med skapandet av DDR.

September 2001. Alexander Umnitzer har diagnosticerats med obotlig cancer. Han beslutar sig för att lämna Tyskland och resa till Mexiko, landet där hans farföräldrar levde som flyktingar ett halvsekel tidigare. Kvar blir hans senile fader Kurt, historikern som en gång i tiden var en hängiven anhängare av de socialistiska idéerna, innan tio år av Stalins Gulag fick honom att tvivla.

Den tid då ljuset avtar har fått mycket positiva recensioner och Ruge har fått pris för boken i Tyskland. Det är hans debutroman, men han har verkat många år som författare till filmmanus och som översättare. Här är en länk till Nilsson förlag och där ser vi att Eugen Ruge har kommit med ytterligare en roman efter Den tid då ljuset avtar.

Naturligtvis vill jag läsa den här hyllvärmaren och jag tror att det blir ganska snart. Till nästa år kommer jag att starta ett eget litet projekt som jag kallar Längst bak i min läslista. Det är alltså böcker som har stått i listan längst tid. Där finns mycket intressant som jag gärna vill läsa men som lätt blir bortglömt eftersom det finns så många andra intressanta böcker. Och listan är lång. Nu slumpar det sig så att Den tid då ljuset avtar både är hyllvärmare och finns där längst bak i listan så nästa år räknar jag med att komma till skott.

Den tid då ljuset avtar av Eugen Ruge, Nilsson 2018. Översättning: Aimée Delblanc.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Jul, jul, strålande jul!

Julböcker är inget jag läser mycket av, men på sistone har vi skaffat två stycken. Till vänster har vi A Maigret Christmas and Other Stories av Georges Simenon. Maigrets jul har jag läst tidigare i en annan utgåva och jag var inte helt förtjust i den, men de andra två berättelserna i boken är förhoppningsvis bra. Och omslagsbilden, jag kan vilja äga den här boken bara på grund av den.

Längst ner till höger har vi så A very Murderous Christmas. Det är en antologi med deckarhistorier av bland annat Ruth Rendell, G. K. Chesterton, Gladys Mitchell och Colin Dexter. I boken finns tio noveller allt som allt och jag föreställer mig att det kan vara mysigt att slå sig ner i soffan, i läsfåtöljen, eller ligga i sängen och läsa en eller annan novell ur den här samlingen under julledigheten.

Sedan när man städar efter den strålande julen rasslar det ofta till i dammsugarslangen av nötskal som har sprätt iväg och hamnat på de mest osannolika ställen. Av den orsaken tycker jag att Nötskal av Ian McEwan kan få vara med här. Den har jag skrivit om så titeln är en länk. Nötskal är både spännande och rolig och gränsar till thriller/deckare och sådana böcker tycker jag också passar i julmörkret.

Det här var årets sista tisdagstrio med tema från Ugglan & Boken. Men trion kommer tillbaka nästa år. Tisdag den 5 januari kör vi igång igen.