Tisdagstrion – böcker jag ser fram emot att läsa i höst

Den här veckan vill Ugglan & Boken veta vad vi vill läsa i höst. Det är inte lite det. I år har det kommit många bra böcker. Här är tre av dem som jag är intresserad av:

Hunter i Huskvarna, en novellsamling av Sara Stridsberg, vill jag gärna läsa. Jag har den inte än, men så småningom kommer den hit. Under min bloggtid har jag läst Beckomberga och Kärlekens Antarktis och visst vill jag läsa mer av författaren till de böckerna.

Shuggie Bain av Douglas Stewart däremot, ligger och väntar här hemma. Min man köpte den, så här har jag en riktig tegelsten att sätta tänderna i. Shuggie Bain är en Bookerprisbelönad roman om en pojkes fattiga uppväxt i Glasgow. Jag hoppas verkligen att jag kommer att läsa den innan året är slut.

Ellen Mattson kommer med en ny roman, Den svarta månens år. Av henne har jag läst Snö, Vinterträdet och Tornet och fåglarna sedan jag började blogga. Mycket bra böcker, så jag ser fram emot att läsa också denna.

Jag länkar till förlaget för mer information om böckerna.

Om du tittar in hos Ugglan & Boken får du fler tips på höstläsning.

Idag öppnar huvudbiblioteket

Hurra! Efter att ha varit stängt hela sommaren för golvrenovering öppnar huvudbiblioteket i Linköping idag. Och betydligt bättre öppettider än för foajén kommer det också att bli. Lördags- och Söndagsöppet bland annat. Så nu firar jag med ett foto av glatt färgade tuplaner.

Hett i hyllan #123 – Hårdkokta herrar

Här finns noveller av Dashiell Hammet, Raymond Chandler, Lester Dent, Thomas Dewey, Ross Macdonald, Howard Brown och Michael Collins, och dessutom en roman av Bart Spicer och en text om privatdeckaren på film av Penelope Houston. Några av de här författarna känner jag till sedan tidigare, men jag har aldrig läst något av dem.

Nu har vi en hel del hårkokta deckare i bokhyllan som allihop är hyllvärmare vad mig anbelangar, men det skulle kanske vara både roligt och intressant att läsa något av de här författarna. Då kan jag gärna tänka mig att testa med en novell och se vad jag tycker. Det finns så förskräckligt mycket böcker och bland alla deckare som ges ut är jag mer intresserad av andra. Men den här genren anses ju så bra och viktig av många så jag kanske skulle prova i alla fall. Jag har dock förstått på min man att kvinnosynen kan vara lite stereotyp.

Jan Broberg, redaktör för antologin, var författare och litteraturhistoriker och en betydande deckarexpert.

Hårdkokta herrar – en deckarantologi, Spektra 1975. Redaktör: Jan Broberg. Översättning: Mårten Edlund och Ingmar Forsström.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Kroppen

Kroppen – det finns säkert en uppsjö av intressanta fackböcker, men eftersom jag mest läser skönlitteratur håller jag mig till den idag.

Sin ensamma kropp av Elsie Johansson har jag inte läst, men jag vill gärna. Jag har läst annat av Elsie Johansson som har varit bra. Boken handlar om en mycket välbeställd änka som på äldre dagar är nyförälskad. Jag länkar till förlaget för mer information.

Frankenstein av Mary Shelley. Som vi vet handlar den om forskaren Frankenstein som med hjälp av delar från kroppar som är stulna på kyrkogårdar skapar en ny kropp, en varelse som han lyckas få levande genom elektricitet. Det är en hemsk historia som jag har läst och som är filmatiserad ett flertal gånger. Senast såg jag en film från trettiotalet med Boris Karloff som monstret. Jag tyckte synd om den stackars varelsen.

Sist i trion har jag en hyllvärmare, Lord Peter Views the Body av Dorothy Sayers, deckarnoveller av en av de främsta deckarförfattarna. Jag har inte läst någon av dem än, men det ser jag fram emot att göra.

Alla spännande teman till Tisdagstrion får vi från Ugglan & Boken. Titta in där om du vill ha fler boktips.

Hett i hyllan #122 – Farliga zoner

Och så var det Eric Ambler som vi har en hel rad böcker av. Farliga Zoner ska vara äventyrlig och spännande.

Från baksidan: Farliga zoner är en verkligt spännande thriller, vars bakgrund är det jäsande, intrigerande Europa åren närmast före kriget. Huvudpersonen, en pank och äventyrslysten engelsk journalist, åtar sig att föra ”vissa värdepapper” från Nürnberg till ett hotell i Linz, och därmed kastas han in i en virvel av halsbrytande äventyr. Han blir misstänkt för mord, kidnappad, torterad och jagad av två ligor med politiskt mullvadsarbete på sitt program. Slutligen får han dock sina vedermödors lön och vinner till brud en ung, förtjusande ryska. Spänning och romantik inom samma pärmar – vad kan man mer begära?

Jaha. Nu vet jag handlingen i stort och hur det går. Då kan jag lugnt låta bli att läsa den här boken.

Farliga zoner av Eric Ambler, Bonniers 1946. Översättning: Martin Loya.

Hett i hyllan, där vi visar upp våra hyllvärmare, drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Pojkar, grabbar & män

Ett lätt tema den här veckan. Det fullkomligt vimlar av manliga individer i litteraturen. Svårigheten är bara vilka böcker som ska vara med i trion. Jag valde dessa:

Berömda män som varit i Sunne av Göran Tunström, där berättaren är Stellan Jonsson Lök som är ensamstående butiksinnehavare i Sunne och som samlar autografer.

De nakna och de döda av Norman Mailer, en skildring av amerikanska trupper på en ö i Stilla havet under andra världskriget. Där förekommer endast män, så vitt jag minns, kvinnor enbart som minnen och längtan.

Pojkår av J. M. Coetzee som är en självbiografisk barndomsskildring från Sydafrika.

Ja, det var mina tre böcker om pojkar, grabbar och män. Om du klickar in dig hos Ugglan & Boken får du fler boktips.

Frestelser i biblioteksfoajén

Som jag redan har berättat har de satt upp en hylla med boktips i foajén till Linköpings huvudbibliotek. Den är ganska ny och tidigare kunde man bara hämta beställda böcker. Själva biblioteket är ju stängt för golvrenovering. Så när jag kommer dit måste jag naturligtvis titta på böckerna i tipshyllan. Där har jag hastigt och lustigt nu hittat fyra intressanta böcker. Det är en skön känsla att botanisera där, även om hyllan naturligtvis inte motsvarar hela det stängda biblioteket. I alla fall är det svårt att motstå att plocka hem böcker utöver dem jag har beställt. Sedan lånar min man ibland en och annan bok som jag känner att jag vill läsa när vi ändå har fått hem den. Och så kommer beställda nya böcker som man bara får ha i två veckor. Oj så mycket läsning jag har hemma! Det är fara för att en del av de köpta böckerna kommer att bli hyllvärmare innan jag kommer till skott.

  • Nya och nästan nya på bokvagnen är alltså:
  • Ljudet av fötter av Sara Lövestam
  • Fjärilsvägen av Patrik Lundberg
  • Obehaget om kvällarna av Marieke Lucas Rijneveld
  • Sändebudet av Yoko Tawada

Det är bara att fortsätta att läsa.

Hett i hyllan #121 – Rosa rummet

Ja nu är jag tillbaka på bokstaven A i bokhyllan och där står alltså böcker av Hans Alfredson. I Rosa Rummet skojar han med August Strindbergs Röda rummet. Den senare har jag läst, fast det var länge sedan, men inte denna. När jag läser de första raderna i Rosa Rummet ser jag att en Gary Falk åker upp till Mosebacke för att titta på utsikten. Men den kan han visst inte se därifrån. Så Hans Alfredson skriver alltså om Gary Falk medan Strindberg skrev om Arvid Falk. Jag tror att den här boken kan vara ganska rolig.

Från baksidan: Hans Alfredson är en ungdomligt frifräsig författare, som med sin fullmogna charm förtrollat ung och gammal i hela vårt vackra land, inte bara genom sina tjusiga böcker, utan även på film, i television, i radio och på tiljan. Hans andliga hållning, hans lysande stilkonst och avväpnande humor är något sällsynt på den svenska parnassen.

Den här boken kom 1968 och den ser jag fram emot att läsa – när det nu blir.

Rosa rummet – eller Operabaren eller dylikt av Hans Alfredson, Aldus/Bonniers 1968.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – fyrfota djur

Fyrfota djur, ännu ett roligt tema från Ugglan & Boken. Nu blir det två böcker som jag har läst och en som jag vill läsa.

Den första, Räv och jag av Catherine Raven handlar om ensamhet, vänskap och vårt förhållande till naturen. Catherine Raven bor ensam i ett ensligt beläget hus i Montanas vildmark. En dag ser hon en räv som kommer till hennes hus vid exakt samma tidpunkt varje dag. Räv och jag verkar vara en ovanlig bok. Den kommer ut den 4 november på svenska, men den finns redan nu på engelska. Jag länkar till förlaget för mer information.

Fårdagboken av Axel Lindén läste jag ganska nyligen. Jag länkar till mitt inlägg.

Fjärilens tyngd av Erri de Luca handlar om en alpget och en gammal tjuvjägare. Den har jag också läst och titeln är en länk till mitt inlägg.

Då har vi alltså räv och får och alpget. Det ska bli spännande att titta efter hos Ugglan & Boken och se vad de andra bokbloggarna har hittat på.

Hett i hyllan #120 – Gentlemen

Nu är jag där igen. Har jag läst den här boken eller inte? Renegater kom ju förra året, och jag tänkte att det skulle bli spännande att läsa den och de andra två böckerna med Henry Morgan hade jag redan läst så det var bara att sätta igång. Renegater är förresten en mycket bra bok.

Men min man hade inte läst Gentlemen och Gangsters så han läste alltså Gentlemen, och så berättade han en del händelser ur boken för mig. Jag kände inte igen någonting, och det var inga vanliga händelser det handlade om. Så antingen har jag aldrig läst den här boken, eller annars har jag glömt alltihop och då är den het oavsett om jag är superglömsk eller aldrig har läst den. Jag vill läsa den och då kommer det att visa sig om det är omläsning eller inte. Tror jag.

Från bokens baksida: Boxaren och pianisten Henry Morgan bor med sin bror i en egendomlig våning på Hornsgatan i Stockholm. Bröderna Morgan är minst sagt gåtfulla. Det tycker i alla fall författaren ”Klas Östergren”, när han kommer in i bilden. Sommaren 1978 driver han omkring i stan, bestulen på allt han äger och har, förutom två skrivmaskiner. Han blir erbjuden ett rum uppe hos bröderna Morgan, flyttar dit och finner sig snart indragen i ett drama som får en ände med förskräckelse.

Gentlemen kom 1980, men det här är en pocketutgåva från 2006.

Gentlemen av Klas Östergren, Bonnier pocket 2006.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.