Hett i hyllan #104 – Och på åttonde dagen

Under en bilfärd råkar detektiven Ellery Queen på avvägar i Nevadaöknen. Plötsligt befinner han sig i en bördig dal i öknen, ett Shangri-La.

Från omslaget:

Ellery Queens uppdykande betraktas som uppfyllandet av en profetia; han ska leda folket och bringa klarhet i dess framtida öden. Och så blir det också – men hans roll blir detektivens. För första gången i kolonins historia begås nämligen ett brott inom dess hägn – ett mord.

Men det här är inte bara en kriminalroman av enkelt och lättgissat snitt. Här är det också frågan om civilisationskritik av det fränare slaget, och en svidande vidräkning med vad blind auktoritetstro kan ställa till med.

och på åttonde dagen… är kanske ännu mer skrämmande och aktuell idag än för 35 år sedan…

Ellery Queen är egentligen ett författarpar: Manfred B. Lee (1905-1971) och Frederic Dannay (1905-1982). De var kusiner och Ellery Queen är alltså en pseudonym. Tillsammans skrev de två kusinerna omkring femtio pusseldeckare. Jag har läst en del Ellery Queen-böcker i min dag men inte denna så det är roligt att ha den i hyllan för framtida läsning.

Och på åttonde dagen av Ellery Queen, Bonniers 2001. Översättning: Susanne och Nils P. Sundgren.

Och på åttonde dagen kom först ut 1964 med titeln On the Eighth Day.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Böcker av författare, eller som har huvudperson, som har namnsdag den här veckan.

Roligt tema som Ugglan & Boken har givit oss till idag. Vilka namn har vi då den här veckan? Vi har John, Jane, Monika, Mona, Gotthard, Erhard, Marit, Rita, Carina, Carita, Åke, Reidar och Reidun. Jag antar att två av mina böcker är helt klara och tydliga när det gäller namnen, men mannen längst upp till vänster kräver nog en förklaring så jag börjar med honom.

Den mannen är Bertil Malmberg och som alla genast inser finns Bertil inte med bland namnsdagsbarnen den här veckan. Men Bertil Malmberg har skrivit en bok som heter Åke och hans värld. När jag var liten såg jag en glimt av ett tv-program som gjorde starkt intryck på mig. Det måste ha varit Bengt Lagerkvists dramatisering för tv 1959 av Malmbergs roman. Jag minns en liten pojke som satt på huk på en grusgång. Kanske lekte han med gruset. Då kom en stor farbror och sa något till pojken och det kändes hotfullt. Det är en sådan där glimt som har fastnat i mitt sinne. Jag visste nog att programmet hette Åke och hans värld och länge har jag tänkt att jag vill läsa den där boken, men det har jag hittills aldrig gjort. Framöver kanske?

Carina Rydbergs roman Den högsta kasten kom 1997 och det var ett faslig liv omkring den boken. Carina Rydberg hade skrivit en roman om samtida levande verkliga personer och de var inte alltid framställda i bästa positiva ljus och det var inte dolt och maskerat vilka de var. Det talades om hämnd.

Den högsta kasten ingår i det som kallas autofiktion och det sättet att skriva var inte så vanligt då. Det var nog därför som den boken var så extra het. Jag läste romanen. Den var nog bra skriven men den gjorde inte alls så starkt intryck på mig som jag hade förväntat. Antagligen beror det på att jag inte visste något om människorna i de där kretsarna som Carina Rydberg skrev om. Jag insåg heller inte meningen med boken. Jag till och med retade mig på den. (Vilket kanske visar att den ändå gjorde intryck.) Det skulle vara intressant att läsa om den nu och se vad jag tycker.

Monika Fagerholms Bok Vem dödade Bambi har jag läst under min bloggtid. Titellänken går till min text om boken. En mycket bra roman som har vunnit Nordiska Rådets litteraturpris.

Om du nu går till Ugglan & Boken kan du få veta vilka namn från den här veckan som andra bokbloggare har skrivit om.

Hett i hyllan #103 – Hemmingways stol

Här hittar jag en roman i bokhyllan som Michael Palin har skrivit. Monty Python är det första jag tänker på när jag stöter på hans namn. Jag hade ingen aning om att han har skrivit en roman. Men när jag kollar på Wikipedia visar det sig att han har skrivit två stycken.

Hemingways stol handlar om Martin Proale som är en stillsam 36-årig assisterande postmästare i den idylliska kuststaden Theston i England. Hans två största intressen i livet är hans arbete och Ernest Hemmingway. När den gamle postmästaren går i pension får inte Martin den tjänsten utan en trendkänslig och effektiv räknenisse blir utnämnd. Så kommer en amerikansk kvinnlig forskare till staden och hon arbetar på en avhandling om Hemingway och hans relation till kvinnorna.

Den här boken har jag inte läst och den är alltså en hyllvärmare men det hoppas jag att den inte ska förbli för all framtid. Jag tror att den här boken kan vara trevlig att läsa. Den ska vara spännande och underhållande med engelsk berättarkvalitet, enligt vad som står på baksidan. Kanske en bok att ta till när jag behöver något bra som inte handlar om all världens elände?

Hemingways stol av Michael Palin, Månpocket 1997. Översättning: Love Kellberg.

Boken kom först ut 1995 och originaltiteln är Hemingway’s Chair.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika

Tisdagstrion – Noveller eller novellsamlingar

Vi har ett trevligt tema den här veckan, tycker jag, även om jag först och främst är romanläsare. Tidigare har jag läst mycket lite noveller, men trots det har det blivit några novellsamlingar lästa under åren. Och sedan hösten 2019 har jag som projekt att skriva om en novell varje månad här på bloggen, så som minimum blir tolv noveller lästa på ett år. Noveller har ju sin egen kvalitet och jag uppskattar mer och mer att läsa kortare stycken. Dessutom är de praktiska att läsa om man inte har så mycket tid.

Men fast jag inte har varit en idog novelläsare tidigare under mitt liv ska jag presentera två novellsamlingar som jag läste före ”en novell i månaden”.

Den första jag tar upp är novellsamlingen Brorsan är mätt av Mirja Unge. Jag hittade en liten pocket på bibliotekets bokbytardisk och läste den. Och så bra den var! Jag har skrivit om den så titeln är en länk.

Novellsamlingen Törst av Nawal El Saadawi, den egyptiska författaren som nyligen gick bort, läste jag för ganska länge sedan. Det var en stark upplevelse att läsa om kvinnornas villkor i Egypten. Jag har den inte kvar och den enda bild jag fick tag på var den här suddiga. Men jag länkar till Världslitteratur för mer information.

Sist, men inte minst vill jag lyfta fram August Strindbergs novell Ett halvt ark papper som ingick i samlingen Ensam. Att få ut så mycket av några korta anteckningar, det beundrar jag. Ett halvt ark papper har jag haft som månadens novell så titeln är en länk till min lilla text om den.

Och nu är jag nyfiken på vad de andra bokbloggarna skriver om. Jag räknar med att jag kommer att få en hel del tips på bra noveller. Så nu ska jag gå till Ugglan & Boken så får vi se.

Hett i hyllan #102 – Änkans bok

”Bland änkans oräkneliga plikter i samband med dödsfallet är det egentligen bara en som har betydelse: på den första årsdagen av mannens död bör änkan tänka Jag höll mig levande.”

Det läser jag på bokens baksida och jag tänker att det här sannerligen inte är en bok som jag läser när som helst. Det måste vara i rätt situation och i rätt sinnesstämning, annars klarar jag det nog inte. Den är skriven efter att Joyce Carol Oates man hade gått bort. De hade levt tillsammans i nästan femtio år och jag kan bara försöka föreställa mig hur det första året som änka var.

Men Änkans bok tror jag kan ge mycket till den som läser den så jag vill gärna göra det när jag känner att tiden och hur jag har det och hur jag mår gör att det känns rätt. Joyce Carol Oates har skrivit många böcker som jag har uppskattat att läsa.

Änkans bok av Joyce Carol Oates, Bonniers 2011. Översättning: Ulla Danielsson.

Tisdagstrion – Bäst hittills i år

Nu blev det lätt. Tre böcker som jag har lagt ut texter om har fått fem stjärnor i år, och det är dessa.

Elise eller det riktiga livet av Claire Etcherelli. Den är en av hyllvärmnarna som jag läser i år, och det ångrar jag inte.

Jag vill sätta världen i rörelse – en biografi över Selma Lagerlöf av Anna-Karin Palm. En lärorik och underhållande biografi med Selma Lagerlöfs författarskap i fokus.

Mot fyren av Virginia Woolf. Jag säger bara: Äntligen har jag läst den!

Jag skriver inte mer om böckerna här eftersom titlarna är länkar till mina texter. Om du vill veta vilka böcker andra bokbloggare tyckte var bäst kan du gå till Ugglan & Boken.

Nytt nummer av Karavan.

Ja nu har jag fått nummer 1/2021 av Karavan med intressant läsning och intressanta bilder för det här numret handlar delvis om fotografi.

Cletus Nelson Nwadike från Nigeria är nämligen både poet och fotograf. Han kom till Sverige 1990 och har valt att skriva på svenska. En poet som jag aldrig har läst.

Två författare från Equador lyfts fram i det här numret: Gabriela Aleman och Mónica Ojeda. De är inte publicerade på svenska förrän nu, i Karavan.

Författaren Dolores Reyes från Argentina får en artikel i boken. Hon bor för närvarande i Sverige men jag har aldrig läst henne. I september kommer hennes roman Hon som äter jord på Palabra förlag.

En lång dikt av den iranske poeten Shahrouz Rashid finns också i det här numret.

Och så bokrecensioner. Med mera. Så min läslista växer.

Som en liten extra bonus fick jag också novellen Reservat av Henriette Rose-Innes, som ingår i Karavans serie Karavan noir.

Hett i hyllan 101 – En illojal europés bekännelser

Då har vi kommit till En illojal europés bekännelser av Jan Myrdal (1927-2020) i bokhyllan. Den tänkte jag länge att jag hade läst, men det var fel. Det var Samtida bekännelser av en europeisk intellektuell som jag hade läst. Den kom 1964, men det var ju inte konstigt att jag trodde att jag läst även den som står i bokhyllan nu, så lika som titlarna är.

Den här boken som står och värmer hyllan kom 1968 på engelska med titeln Confessions of a Disloyal European. På svenska kom den 1983 och den är en omarbetning av Samtida bekännelser och en annan bok med titel Rescontra så jag kan lugnt hävda att En illojal europés bekännelser är en hyllvärmare. En som jag gärna vill läsa.

På 1970-talet läste jag en del av Jan Myrdal. Senare kom hans självbiografiska böcker och då läste jag dem också. Han var en intressant och kontroversiell författare och mycket säker på sin sak. Alldeles för tvärsäker. Han stannade benhårt kvar i sin övertygelse när så många andra tvivlade och så småningom insåg att det fanns en avgrund av händelser som de inte vetat om eller inte velat se.

Men intressant är han och den här boken kan kanske både ge lite nostalgi och tankeverksamhet. Den räknas som en roman för det står på titelbladet.

En illojal europés bekännelser av Jan Myrdal, Norstedts 1983. Översättningen från engelska är gjord av Jan Stolpe.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Väderstreck i titeln

Nu blev det svårt! Ugglan & boken har kommit med en riktig utmaning, åtminstone för mig. Jag kunde inte komma på en enda bok med väderstreck i titeln. Så vad gjorde jag? Jo, då sökte jag på olika väderstrecksord i Libriskatalogen och på så sätt hittade jag dessa tre titlar. Två av böckerna har jag absolut inte läst och den mittersta är tveksam. Inte för att det är en dålig bok. Det är den säkert inte, men frågan är om jag har läst den eller inte?

Boken som jag kan ha läst är Öster om Eden av John Steinbeck. Den är ett släktdrama med start i början av 1900-talet och den ska delvis bygga på Steinbecks egen släkthistoria. Nu har jag stoppat in boken i min läslista så det ska bli antingen omläsning eller nyläsning.

Öster om sol, väster om måne – en roman om John Bauer av Jacob Ringbom har jag inte läst. Har någon av er andra gjort det? Och vad tyckte ni? Jag blir allt lite intresserad av gestalten John Bauer som dog så ung och som har skapat alla de där bilderna som jag såg i sagoböckerna när jag växte upp.

Den tredje boken är Tales of the South Pacific av James A. Michener. Det är en samling noveller i kronologisk ordning som bygger på författarens erfarenheter från tiden när han deltog i andra världskriget i Stilla Havet. Den har jag heller inte läst, men den fick Pulitzerpriset 1948 så jag tror att den kan vara bra. Den har också blivit musikal, film och tv-serie.

Det var mina tre titlar som jag grävde fram med viss möda. Men jag tror att det finns många fler böcker med vädersterck i titeln så jag är nyfiken på vad de andra bokbloggarna har i sina trios. Den som går till Ugglan & Boken kan få veta mer.

Hett i hyllan #100 – En stamtavla

Jag är en hund som låtsas ha en stamtavla. Min mor och min far låter sig inte härledas till någon entydig grupp. De är så oberäkneliga och flyktiga att jag verkligen får anstränga mig för att hitta några avtryck och riktmärken …

Det läser jag på baksidan till Patrick Modianos självbiografiska bok En stamtavla. Den handlar om hans uppväxt med frånvarande föräldrar. Modern var skådespelerska och fadern sysslade med tvivelaktiga affärer, läser jag vidare på bokens baksida. Patrick Modiano skickades till internatskolor där han inte for väl. Först den dag han blev myndig bröt han med sin far och kunde leva sitt eget liv. Ingen lycklig barndom alltså. Men en bra bok, räknar jag med.

Patrick Modiano fick Nobelpriset i litteratur 2014 och två av böckerna som jag har läst av honom har jag skrivit om här på bloggen, De dunkla butikernas gata och Nätternas gräs.

En stamtavla av Patrick Modiano, Grate 2015. Översättning: Kristoffer Leandoer.

Boken kom första gången ut 2005 i Frankrike.

Hett i hyllan där vi visar upp våra olästa böcker drivs av Bokföring enligt Monika.