Tisdagstrion – 1800-talet

Den här tisdagen är inte temat för trion så svårt, men här finns ändå både böcker som jag har läst och som jag vill läsa.

Den första boken har jag läst och det är En vinter på Mallorca av George Sand (1804-1876), Berättelsen handlar om hennes tid på Mallorca 1838 tillsammans med Chopin och den publicerades på franska första gången 1842. George Sand är pseudonym för Amantine Lucille Aurore Dupin och jag vill gärna läsa mer av henne. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Drömmaren och sorgen av Eva-Marie Liffner är ett exempel på roman där ett av tidsplanen är 1800-tal, närmare bestämt 1890-talet då den unge arkitekten Lars Israel Wahlman fick i uppdrag att uppföra slottet Tjolöholm vid den halländska kusten åt familjen Dickson. Tiden för bygget startar visserligen mycket sent på 1800-talet och går in i 1900-talet och kanske tänjer jag reglerna lite väl långt, men 1800-talet har stor betydelse i boken och för vad som händer sedan. Drömmaren och sorgen är en spökhistoria om förlust och det förflutnas återverkningar. Det kommer en text om boken här på bloggen så småningom.

Den stora gruvstrejken av Emile Zola (1840-1902) tillhör klassikerna som jag så gärna vill läsa. Den kom på franska 1885 och finns översatt till svenska med flera olika titlar. Den handlar om den unge socialisten Etienne Lantier som tar arbete i en by i norra Frankrikes kolgruvedistrikt. Arbetarna har usla villkor. Det är fattigdom och omänskligt farligt arbete i gruvan.

Det är Ugglan & Boken som ger oss alla teman till Tisdagstrion. Om du vill veta vad andra bokbloggare har i sina trios kan du titta in där.

Tisdagstrion – Tre

Här är två trilogier och en bok där tre människor påverkar en fjärde på ett fatalt sätt.

Den första trilogin är Tove Folkessons Ölandstrilogi. Där har jag bara läst Kalmars jägarinnor (2014) som är den första. De två andra heter Sund (2015) och Ölandssången (2017). Men jag kommer att läsa de andra två också. Kalmars jägarinnor var bra och jag räknar med att få utbyte även av de andra två.

Boken där tre människor påverkar en fjärde är Washington Square av Henry James. De tre är en hård far, en romantiskt lagd faster och en charmig ung man som inte är att lita på. Människan mitt i alltihop är den unga arvtagerskan Catherine. Det kommer en text om Washington Square i morgon.

Från den andra trilogin har vi här den tredje boken, Spårvagn på Vintergatan av Niklas Rådström. Den ingår i en trilogi av romaner som är baserade på författarens barndom. De andra två är Månen vet inte och Medan tiden tänker på annat. Och dessa tre böcker har jag läst med stor behållning.

Om du tittar in hos Ugglan & Boken får du veta vilka böcker andra bokbloggare har i sina Tisdagstrios på temat Tre.

Tisdagstrion – Djur på omslaget

Först en fågel, Svartsvala av Josefin Roos. Svartsvala är detsamma som tornseglare, fågeln som nästan alltid är flygande eller högt uppe vid sitt bo. Tornseglaren fötter är inte anpassade till ett liv på marken. Boken handlar om en ung kvinnan som har drabbats av stroke och har problem med sitt minne. Titeln är en länk till mitt inlägg.

Den andra boken är Flicka möter pojke av Ali Smith och där har vi hundar på omslaget. Flicka möter pojke är en snabb och rolig berättelse om kärlek och flaskvatten, en berättelse med allvarlig bakgrund. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Sist har vi Tigermannen av Eka Kurniawan. Den handlar om en ung fattig man som har den vita tigern inom sig, och på grund av en lång räcka händelser och förhållanden leder det till katastrof. Handlingen är förlagd till Indonesien och Eka Kurniawan är en indonesisk författare. Också här är titeln en länk till min text.

Vill du ha tips på fler böcker med djur på omslaget? Då kan du gå till Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – X i boktitel, författarnamn eller huvudpersons namn

Men så svårt! tänkte jag först. Jag kollade runt lite och hittade många spänningsböcker och science fictionartade böcker med X, men dem har jag inget förhållande till. Sedan tänkte jag på Maksim Gorkij, men ni ser ju. Hans förnam stavas inte med x.

Då tänkte jag på Malcolm X (1925-1965). Inte för att jag har läst någon bok av honom eller om honom, men han var en intressant och betydelsefull personlighet för de svartas kamp i USA. Han ändrade sitt efternamn till X eftersom han inte ville ha slavnamnet och han övergick till islam eftersom många slavar och antagligen hans egna förfäder var muslimer när de togs från Afrika. Så här har vi alltså The Authobiography of Malcolm X as told to Alex Haley. Den finns översatt till svenska men jag hittade inget svenskt omslag.

Sedan tänkte jag på småbarnsböckerna om Max som jag läste för mina barn en gång i tiden, och då hittade jag omslaget till Max favoriter, samlingsvolym av Barbro Lindgren och Eva Eriksson.

Trean idag är Europa av Maxim Grigoriev. Den har jag läst så titeln är en länk till mitt inlägg om boken. Europa var nominerad till Augustpriset förra året och den har fått Svenska Dagbladets litteraturpris.

Hos Ugglan & Boken hittar du fler tips på böcker med X.

Tisdagstrion – Blod (i titel, handling eller på omslag)

Det här ämnet tyckte jag var ganska svårt, kanske med undantag av den första boken som dök upp i min hjärna ganska snart. Jag läser få deckare. I krig flyter mycket blod, men jag hade inte lust att ta med en krigsskildring. Men jag fick ihop en trio och här är den alltså.

Blödningen av Lyra Koli hade jag ju med redan i förra veckans trio, men den duger gott även i denna. Jag länkar till förlaget för mer information om boken.

Orden som befriar av Marie Cardinal läste jag på 1980-talet. Den handlar författarens barndom i Algeriet och många år i spykoanalys som vuxen. Det egendomliga är att det enda jag minns av boken är att hon hade problem med sin menstruation. Märkligt, men så är det. Men i och med att menstruationen är en viktig del av berättelsen tycker jag att den passar här. Jag har inte läst boken på franska, men det var svårt att hitta ett svenskt omslag som jag kunde visa här. Orden som befriar är en bok som jag gärna skulle läsa om.

Sedan gällde det att hitta en tredje bok och då upptäckte jag att jag hade Blodläge av Johan Theorin i min spänningsläslista. Jag har alltså inte läst den, men jag har läst hans två tidigare deckare, Skumtimmen och Nattfåk. De var helt okej deckare, och eftersom alla tre utspelas på Öland och den ön har en särskild plats i mitt hjärta kan jag tänka mig att läsa även Blodläge.

Det var mina tre blodiga böcker. Om du går till Ugglan & Boken kan du få fler tips. Jag räknar med att där kommer att finnas mycket spänning.

Tisdagstrion – Den förra, nu och nästa

Med andra ord är temat idag Den bok jag precis har läst, läser och ska läsa. Men nu är det så att inläggen till tisdagstrion brukar jag skriva lite i förväg så det här är situationen för en vecka sedan. Då såg det ut så här. Dessutom kan jag inte vara säker på att Blödningen blir min nästa bok. Ibland trillar det in böcker hastigt och lustigt som kommer emellan. I alla fall är det här tre bra böcker, räknar jag med. Blödningen har jag ju inte läst i ännu.

Tiken av Pilar Quintana är den som jag har läst. Hon är en Colombiansk författare och boken handlar om Damaris, en fattig kvinna som bor vid Stilla havets kust och som tar hand om en hund. Tiken är den hittills enda av hennes böcker som är översatt till svenska.

Den jag just nu läser är Esther kanske av Katja Petrowskaja., Hon är en Ukrainsk författare och boken handlar om hennes sökande efter släktingar. Hon kommer från en judisk familj vars medlemmar har bott i Polen och Ukraina, bland annat. Många mördades under andra världskriget och de som finns kvar är skingrade och bor i flera olika länder.

Blödningen av Lyra Koli har jag tänkt läsa ett bra tag. Ugglans teman för tisdagstrion gav mig en puff. Nästa tisdag ska vi ju ha tema Blod.

Om du vill veta vad andra bokbloggare läser just nu kan du titta in hos Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – De längsta böckerna jag har läst

Om de längsta böckerna skulle betyda de som har tagit längst tid att läsa skulle Ulysses ligga i topp för jag har inte kommit igenom den än fast jag började i somras. Men mer rimligt är att tolka dagens tema som de mest omfångsrika böckerna. Om de här tre exakt är de mest omfångsrika böcker som jag har läst är jag inte helt säker på, men många sidor har de så detta får bli min trio idag.

2666 av Roberto Bolaño läste jag för ganska länge sedan. 2666 har tre spår som löper samman i Santa Teresa som är en ökenstad vid gränsen mellan Mexiko och USA. I Santa Teresa härskar korruption och knarkhandel och många kvinnor är prostituerade. De tre spåren är några litteraturvetare som letar efter en försvunnen författare, en sportjournalist som kommer till staden för att bevaka en boxningsmatch och en mentalt instabil filosofilärare som försöker skydda sin dotter från ondska. Det var ganska länge sedan jag läste den här boken men jag minns att jag tyckte att den var bra. En stark upplevelse. 1053 sidor.

Jakobsböckerna av Olga Tokarczuk var också en stor upplevelse att läsa. Den handlar om sektledaren Jakob Frank som levde på 1700-talet i Polen, Österrike, det som idag är Tyskland och det Osmanska riket. En bok som jag gav fem stjärnor. Jag har skrivit om boken här på bloggen så titeln är en länk till min text. 1063 sidor.

Tornet av Uwe Tellkamp handlar om de högutbildade familjerna Hoffmann, Tietze och Rohde i stadsdelen Tornet I Dresden, högt över den övriga staden. Tiden är DDR:s sista sju år där människorna lever med angiveri och måste balansera försiktigt och väga sina ord för att klara sig. Musik och läsning ger näring och skämt om regimen fungerar som en ventil. Romanens undertitel är ”en historia från ett sjunket land” vilket säger en del om stämningen. En bra bok som är prisbelönt i Tyskland. 971 sidor.

Det var tre tegelstenar som jag rekommenderar. Om du vill ha tips på fler kan du titta in hos Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Klubbar, föreningar och hemliga sällskap

Först tar vi boken i mitten, Det hemliga sällskapet av Claes Hylinger. Det är en egendomlig historia där den unge Knut får ett uppdrag av ett hemligt sällskap och reser till Paris. Allt är mycket vagt. Vad går det ut på? Men bra är det. Jag tyckte om boken. Claes Hylinger har skrivit två böcker till om Knut och det hemliga sällskapet, Den stora sammankomsten och I det hemliga sällskapets tjänst. Jag läste alla tre i en pocketvolym, men den finns inte tillgänglig längre, om inte på bibliotek.

Härnäst vill jag nämna Mannen som var Torsdag av G K Chesterton (1874-1936) Den handlar om poeten Gabriel Syme som värvas av Scotland Yard för att infiltrera en anarkistorganisation. Han spelar då anarkist så skickligt att han väljs in i gruppen som ska utföra nästa attentat. Tyvärr föll jag inte riktigt för den här boken. Min känsla för humor stämde kanske inte överens med den i boken? Den räknas i alla fall som en klassiker och kom urspugnligen 1907.

Sist har vi Sällskapet för ofrivilliga drömmare Av José Eduardo Agualusa. Han är en angolansk författare och romanens handling är förlagd till Angola och Brasilien. Den handlar egentligen inte om någon organiserad förening. Kanske kan man tänka att personerna har ett sällskap i drömmarnas värld, för boken handlar om drömmar på olika sätt, egendomliga drömmar på natten och drömmen om frihet. Jag har skrivit om boken på bloggen så titeln är en länk.

Temana till Tisdagstrion får vi från Ugglan & Boken. Om du tittar in där kan du få tips på fler böcker.

Tisdagstrion – Grönt

Då blir det gröna böcker i min tisdagstrio. Den vänstra boken är visserligen ganska så grågrön men även den nyansen passar idag enligt min åsikt. Det är alltså Pojken som läste Jules Verne av Almudena Grandes, en bra bok som handlar om en pojkes uppväxt i Francos Spanien. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

I mitten har vi Ljuvaste dröm av Doris Lessing. Handlingen är till största delen förlagd till London och huvudperson är Frances som är journalist. Hon är skild och hennes exman är en kommunist som åker omkring på olika kongresser och konferenser. Romanen har ett rikt persongalleri och speglar utvecklingen under 1960-talet och framåt. En bra bok som det var länge sedan jag läste. Den tål säkert att läsas om. Titeln är en länk till förlaget.

Sist, men inte minst har vi en bok av en annan Nobelpristagare, Kenzaburo Oes M/T och berättelsen om skogens under. Den är en delvis historisk och ganska mystisk roman om en dalgång på den japanska ön Shikoku där flyktingar och rebeller som har stötts bort av härskaren samlas och bygger sitt samhälle. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Vill du ha fler tips på böcker med grönt utseende, grönt i titeln eller som handlar om grönska kan du gå till Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Skuggor och speglingar

Dagens tema var lite svårt, tyckte jag, fast jag till och med har gjort ett inlägg tidigare om en bok som heter just Skuggan. Det är Skuggan av Marit Furn, en roman som handlar om den unge kemisten Zygmunt Pietziewzskoczsky som har i uppdrag av en mystisk organisation att skugga August Strindberg i Paris vid den tid när han försöker tillverka guld.

Sedan har vi Imago av Eva-Marie Liffner. Romanen handlar om Esmé som hittar dokument från Tyskland i Professor Rosens kontorsrum. Dokumenten handlar om ett likfynd i en mosse på Jylland år 1938. Men skuggor och speglingar? Jo, alldeles i början av boken finns ett citat från en latinsk ordbok om ordet imago och enligt det citatet så kan imago både betyda skuggbild och spegelbild.

Den tredje boken är Stieg Trenters gamla deckare Skuggan som ursprungligen publicerades 1960. Utredaren är som vanligt fotografen Harry Friberg och handlingen är förlagd till Köpenhamn där skådespelaren Alfred Stoerman mördas genom att någon sticker ett spjut i hans rygg.

Det var mina skugg- och spegelböcker. Om du vill få tips på fler kan du gå till Ugglan & Boken.