Tisdagstrion – Böcker som utspelas på platser där jag skulle vilja semestra

Sund av Tove Folkesson. På Öland vill jag gärna semestra, men inte under den värsta semestertiden.

Mårbackasviten av Selma Lagerlöf. Mårbacka vill jag gärna besöka igen.

Bonjour tristesse av Françoise Sagan, om en ung flicka som tillbringar sommaren vid Frankrikes medelhavskust. Ett lockande semestermål.

Om du vill ha fler tips på böcker som utspelas på potentiella semestermål kan du gå till Ugglan & Boken.

Och nu gör tisdagstrion ett uppehåll på fyra veckor. Den 16 augusti kommer nästa trio.

Tisdagstrion – Hetta (eller andra ”varma” ord i titeln)

Solstaden av Tove Jansson handlar om pensionärer som bor i en stad i Florida. Sol är ett ord med värme och i Florida är det varmt. Solstaden publicerades första gången 1974. Jag länkar till mitt inlägg om boken.

Hetta av Ian McEwan handlar om en vetenskapsman utan samvete som trasslar till sitt privatliv. Också här länkar jag till mitt inlägg.

Fjärrvärme av Gerda Antti läste jag för så länge sedan att jag inte kan säga så mycket om innehållet. Men jag uppskattar att den handlar om vanligt folk. Fjärrvärme publicerades första gången 1991. Jag länkar till förlaget.

Om du vill ha fler varma boktips kan du gå till Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Tid i titeln

Medan tiden tänker på annat av Niklas Rådström. Det är inte första gången jag skriver om den här romanen på bloggen men den passar så bra till temat och det är en fin barndomskildring, den andra boken i Niklas Rådströms barndomstrilogi. Romanen publicerades 1992. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Hans nådes tid av Eyvind Johnson har jag inte läst så det här blir en ordentlig påminnelse om att nu får jag verkligen ta mig i kragen och se till att den blir läst i år. Hans nådes tid är en historisk roman förlagd till åren 775-830, alltså under Karl den stores tid. Den kom ut 1960 och 1962 belönades den med Nordiska rådets litteraturpris.

Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestler har jag däremot läst. Men det är länge sedan och jag minns ingenting så därför vill jag läsa om den. Natt klockan tolv på dagen handlar om Moskvaprocesserna under Stalintiden och den publicerades första gången på originalspråket 1940 och 1941 på svenska. Som en tidigare påminnelse om att jag vill läsa om den här boken har jag haft den i ett Hettihyllaninlägg.

Vill du få fler tips på böcker med tid i titeln? Då kan du gå till Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Tro, hopp och kärlek

Tro: Den helige syndaren av Thomas Mann. Den boken hittade jag i mina föräldrars bokhylla när vi röjde i barndomshemmet för mer än femton år sedan. Lite senare började jag läsa boken och tyckte att det var en bra underlig historia och kunde den vara bra? Men det var den. Mästerligt skriven om orimliga händelser byggd på en versberättelse från medeltiden om påven Gregorius I. Thomas Manns roman har ett oidipustema och handlar om synd och botgöring. Men har man syndat om man inte visste vad man gjorde?

Hopp: Absint – Historien om en blåmes av Niklas Rådström handlar om hur hans fru hittade en blåmesunge som hade ramlat ur boet och hur de tog hand om den. Visst känns det lite hoppfullt när man läser sådana berättelser? Jag har haft den i Tisdagstrion tidigare men den kan gott få vara med fler gånger. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Kärlek: Fri kärlek av Tessa Hadley är en varm, mänsklig berättelse om en hemmafru ur medelklassen som blir förälskad i en ung man och lämnar sin familj och lever bohemliv tillsammans med unga människor i 1960-talets London. Även här är titeln en länk till mitt inlägg.

Om du vill ha fler boktips på temat tro, hopp och kärlek kan du gå till Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Husdjur

Fårdagboken av Axel Lindén tycker jag passar bra här. Den handlar om en man som har ärvt en gård och blivit fårfarmare med allt vad det innebär av arbete och får som rymmer. En lite rolig bok med många tankar om att leva hållbart, att värna miljön och hur det kan vara svårt att leva upp till det om han ska få någon inkomst från sin fårflock..

Tiken av Pilar Quintana läste jag ganska nyligen. Det är en stark berättelse om kärlek och frustration. Huvudpersonen är en fattig kvinna som bor vid Colombias atlantkust och som blir erbjuden en valp som hon föder upp.

Omvägen av Gerbrand Bakker handlar egentligen om mänskliga problem som sjukdom, rädsla och brist på närhet, men där förekommer gäss som ni kan se på omslaget. I alla fall är det en mycket läsvärd berättelse till största delen förlagd till Wales.

Det var mina tre berättelser med husdjur i. Den som vill ha fler tips kan gå till Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Å, Ä och Ö

Temat för dagen är Å, Ä och Ö och minst en av bokstäverna ska förekomma i bokens titel. Vad har då jag gjort? Jo jag har valt två böcker som jag har läst och en från min läslista.

Å – En lång vinter av Colm Tóibin. Den blev jag intresserad av därför att jag såg tips på den i andra bokbloggar. Som vanligt har jag svårt att minnas vilka bloggar, men tack i alla fall, ni som har skrivit om den. En lång vinter är en kortroman som utspelas i en spansk bergsby och den ska vara Colm Tóibins starkaste berättelse enligt förlaget. Och nu har jag läst den fast det är sommar.

Ä – Sorgen bär fjäderdräkt av Max Porter. Det är samma här. Jag har sett den på bloggar, bland annat hos Hannele. Den handlar om en far och två söner som sörjer modern som har gått bort. En dag ringer det på dörren och där står den fjäderklädda sorgen i form av en kråka. Eftersom den här boken har så mycket som tre ä:n i titeln vill jag ha den i dagens trio. Dessutom ska den vara bra och jag hoppas att jag läser den innan sommaren tar slut. Länk till förlaget. Länk till Hanneles blogg.

Ö – Mamma är bara lite trött av Sara Beischer. Den fanns längst bak i min läslista och eftersom jag betar av en del böcker bakifrån lånade jag den på biblioteket. Den handlar om den fyrtioåriga Minna som anstränger sig för att hinna med allt och lyckas som mor, kvinna och i arbetslivet och som drabbas av utmattningssyndrom. Länk till förlaget.

Både En lång vinter och Mamma är bara lite trött har jag alltså läst men jag har inte hunnit få ut inlägg om dem här på bloggen ännu. De kommer så småningom.

Temat kommer som vanligt från Ugglan & Boken och där kan du också hitta fler lästips.

Tisdagstrion – Himmel och helvete

Vad passar bättre att börja med under den här rubriken än Den gudomliga komedin av Dante Alighieri (1265-1321). Den är skriven i början av 1300-talet och hela verket utkom först 1321, efter Dantes död. Den gudomliga komedin har tre delar, Helvetet, Skärselden och Paradiset så i den finns alltså både himmel och helvete.

Himmel och helvete av Jón Kalman Stefánsson måste också ingå i min trio idag. Jag har visserligen nämnt den tidigare här på bloggen, men titeln är ju exakt samma som dagens tema och det är en mycket bra roman. Den handlar om en fattig fiskarpojke som kommer in i en fruktansvärd snöstorm när han ska ta sig över bergen. En vacker, poetisk, medryckande och tänkvärd berättelse.

Den svavelgula himlen av Kjell Westö. Där finns varken paradis eller helvete utan den handlar om hur livet kan vara här på jorden med svårigheter och kärlek och makthunger och ärlighet och klasskillnader. Den svavelgula himlen har jag skrivit om så titeln är länk till mitt inlägg.

Vill du få fler tips på böcker? Då kan du titta in hos Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – böcker med parallella berättelser/flera tidsplan

Sådana böcker finns det en hel del av. Och här är tre bra böcker som jag har läst under min bloggtid:

Två pistoler av Klas Östergren. Där har vi två tidsplan. Det ena är 1831 då Adolf Fredrik Munck sitter i Toscana och berättar om sitt liv. Det andra är den tid när han var mycket yngre och kom upp sig vid Gustav III:s hov, alltså på 1700-talet. Titeln är en länk till mitt inlägg om boken.

Allt som är jag av Anna Funder är också en roman med flera tidsplan. Den handlar om människor som måste fly ur Tyskland från nazisterna på 1930-talet. I ett av tidsplanen sitter författaren Ernst Toller 1939 i ett hotellrum på Manhattan. I ett annat tidsplan lever den åldrade Ruth Weseman i Australien på 2000-talet. Titeln länkar till mitt inlägg.

Morgonstjärnan av Karl Ove Knausgård. I den romanen finns många parallella berättelser. I varje kapitel berättar en viss människa, en del av dem återkommer i fler kapitel, andra inte. Titeln är länk till mitt inlägg.

Det var mina tre trioböcker idag. Om du vill få fler tips kan du går till Ugglan & Boken som har hand om tisdagstrion.

Tisdagstrion – Trafikljus (en röd, en gul och en grön bok)

Pengar på fickan av Olivia Asta Nordenhof är den första boken i en planerad svit om sju böcker som bland annat handlar om den katastrofala branden på färjan Scandinavian Star, en katastrof som berodde på pengahunger.

Minoritetsorkestern av Chigozie Obioma är en berättelse om kärlek mellan två människor från olika samhällsklass i Nigeria. Författaren använder sig av igbo-kosmologin. Varje människa har en chi, en skyddsande. Om det är en bra chi går det bra för människan.

Monsieur Andesmas eftermiddag av Marguerite Duras är inte direkt trafikljusgrön, men grön är den i alla fall. Den handlar om herr Andesmas som sitter på en höjd ovanför byn och väntar på sin dotter. Han har köpt ett hus år henne uppe på höjden.

Alla titlarna är länkar till mina inlägg om böckerna. Och om du är nyfiken på fler röda och gula och gröna böcker kan du gå till Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Maj (En bok på varje bokstav)

Månaden maj är en härlig tid, men uppgiften är inte att hitta vårlika böcker eller försommarböcker utan en bok med titel som börjar med var och en av bokstäverna i maj.

M alltså.
Mitt första liv av Bodil Malmsten. Inte nog med att det är en bra självbiografisk bok. Författarens namn börjar också på M. Jag läste den för ett par år sedan som en av böckerna i mina årliga hyllvärmarprojekt och det ångrar jag inte. Titeln är en länk till min text om boken.

Därnäst komme A.
Alias Grace av Margaret Atwood. En bra bok om ett brott för länge sedan och om fattiga kvinnors villkor på 1800-talet. Grace är en fascinerande gestalt som forsätter att mystifiera när boken är slutläst. Titeln är en länk till min text om boken.

Och sista bokstaven är J
Jackie av Anne Swärd. Det är den senaste romanen av författaren. Den kom 2020 och handlar om en ung kvinna som hamnar i ett misshandelsförhållande. Titeln är en länk till min text.

Det var riktigt roligt att botanisera bland böckerna som jag har läst sedan jag började blogga för att hitta titlar på maj månads bokstäver. Om du vill se vilka titlar andra bokbloggare har valt kan du titta in hos Ugglan & boken.