Tisdagstrion – Framtidsskildringar

Det enda jag kan komma på när det gäller framtidsskildringar är dystopier. Kanske går det inte att skriva en positiv framtidsskildring. Skulle det bli alltför jolmigt och tråkigt? Min trio idag är alltså ganska så dyster. Men där finns också humor vilket kan underlätta för läsaren.

Den första i min trio är Lilo av Erik Hågård, en dystopi där barn utnyttjas i hårt arbete och där torka och översvämning har gjort samhället laglöst och där det inte finns mycket empati. Det låter inte särskilt lockande, men Lilo är en bra bok om barnen Loé och Gawar som försöker klara sig i den hårda världen.

I mitten har vi En överlevandes minnen av Doris Lessing, inte särskilt upplyftande, den heller. Men den skiljer sig från Lilo på så vis att som läsare är man inte helt säker vad som händer inuti den berättande huvudpersonens hjärna och vad som är verkliga händelser. Är allt psykologi?

Så har vi Ödmården av Nils Håkanson som är den senaste som jag har läst. Det är faktiskt en riktigt rolig bok. Fast samtidigt tragisk. Stora delar av Sverige är översvämmat och landet är ockuperat av Nederländerna.

Det var mina framtidsskildringar. Om du går till Ugglan & Boken hittar du fler.

Tisdagstrion – Frukt eller bär

Den första boken har ett stort granatäpple på omslaget. Det är Mary av Aris Fioretos, en skakande skildring om en ung kvinna som blir fängslad under den grekiska militärjuntans sista år. Den har jag läst under min bloggtid så titeln är en länk till mitt inlägg. Boken publicerades 2015.

Sedan har vi då Puttes äventyr i blåbärsskogen av Elsa Beskov. Det är en självklar bok i denna veckas trio som jag misstänker att jag inte är ensam om. Puttes äventyr i blåbärsskogen kom första gången ut 1901.

Längst till höger har vi Hjortronlandet av Sara Lidman. Ju mer jag tänker efter desto osäkrare blir jag på om jag har läst den eller inte. Har jag gjort det så är det länge sedan. Hjortronlandet är Sara Lidmans andra bok och den kom 1955. Den handlar om några familjer som bor i kronotorp mitt i myrlandet, en trakt där det är svårt att livnära sig på jordbruk. Jag måste nog läsa den här boken, omläsning eller inte.

Som vanligt har vi fått temat till dagens trio av Ugglan & Boken. Titta gärna in där så får du fler tips på böcker med anknytning till frukt och bär.

Tisdagstrion – Mamma, pappa barn

Det här temat var inte så svårt. Mammor och pappor och barn förekommer i många böcker. De här tre har jag valt och titlarna är länkar till mina inlägg..

Jag hade så mycket av Trude Marstein. Där finns alla tre komponenterna, en mamma, en pappa och ett barn. Det är mammans liv berättelsen handlar om, men i en stor del av den finns också hennes man och barn. Eftersom berättelsen spänner över en lång tidsperiod finns också hennes förhållande till sina egna föräldrar med. Mamma, pappa och barn i två generationer, alltså.

I Åke och hans värld av Bertil Malmberg är barnet huvudperson. Boken handlar om förskolepojken Åke som växer upp i en liten norrländsk stad i slutet av 1800-talet. Men han har en pappa och en mamma som finns i bakgrunden och det är hos dem som tryggheten finns.

Arv och miljö av Vigdis Hjort handlar också om mamma, pappa och barn, men absolut inte som någon idyll. Tvärtom. Det är en förskräcklig historia om övergrepp och splittring mellan syskon.

Temana till Tisdagstrion får vi av Ugglan & Boken. Om du klickar in dig dit kan du hitta fler boktips på dagens tema.

Tisdagstrion – Överst i min läshög/läslista

Tisdagstrion är här igen, och idag är temat vilka böcker vi vill läsa härnäst. Här har ni mina, tre böcker som är högt prioriterade för läsning hos mig. Varför då? kan man kanske undra.

Jo, Americanah av Chimanmanda Ngozi Adichie finns längst bak i min läslista.
Men stopp nu! Var det inte överst i läslistan som var temat? Jodå, men jag kör ett projekt där jag betar av de böcker som har funnits längst tid i min läslista på Goodreads och där finns Americanah, så på så sätt är den egentligen överst i listan, fast den inte är det. Orsaken är naturligtvis också att jag räknar med att det är en bra bok.

Modersmjölken av Nora Ikstena har stått länge och väntat på min bokvagn så det är hög tid att även den blir läst. Nora Ikstena är en lettisk författare som har skrivit många romaner och novellsamlingar, essäer och biografier. Jag har aldrig läst någon bok av en lettisk författare, så bara det vore skäl nog, men den här boken ska vara mycket bra också, så nu i början av 2022 ska den äntligen bli läst.

Shirley av Charlotte Brontë köpte jag på bokrean förra året och jag vill gärna läsa den innan nästa rea kommer. Jag tycker om att läsa klassiker och jag har läst andra böcker av Charlotte Brontë som har givit mig mycket. Shirley sägs vara Charlotte Brontës mest feministiska roman och handligen är förlagd till norra England under den tidiga industrialismen.

Så ser det alltså ut hos mig. Det är två ganska omfångsrika böcker i den här trion så antagligen kommer jag att sticka emellan med någon tunnare bok för att det inte ska bli alltför mastigt, men jag ser verkligen fram emot att läsa dessa tre. Om du klickar in dig hos Ugglan & Boken kan du få veta vilka böcker andra bokbloggare vill läsa härnäst.

Tisdagstrion – Julböcker

Denna sista tisdagstrio i år handlar om julböcker och jag väljer vinklingen Vilka böcker vill jag läsa i jul?

Längst till vänster har vi då en julbok, Klas Östergrens Julrevy i Jonseryd och andra berättelser. På Luciadagen hade jag en novell ur den här boken som månadens novell, Röd jul. Den här boken innehåller naturligtvis fler noveller och en av dem är en mycket lång novell, eller är det möjligen en kortroman? Den heter just Julrevy i Jonseryd och den tänker jag läsa under julen.

I mitten finns en bok som innehåller fyra spänningsromaner av fyra olika amerikanska kvinnliga författare. De är Charlotte Armstrong, Patricia Highsmith, Margaret Millar och Dolores Hitchens. Under, julen har jag lust att läsa den första romanen som är Mischief av Charlotte Armstrong (1905-1969). När jag växte upp hittade jag en bok i föräldrarnas bokhylla och den hette Dörren till avgrunden (The Case of the Weard Sisters). Den var gräsligt spännande och nu vill jag testa om jag som vuxen pensionär tycker att Charlotte Armstrongs roman Mischief är lika spännande. Den kom ursprungligen 1951.

Under julen kommer en del annat trevligt att hända, inte bara läsning, så den tredje boken här vet jag inte om jag hinner läsa, men om jag räknar med att läsningen pågår över nyår är det faktiskt troligt att jag också hinner läsa Den sista gåvan av Abdulrazak Gurnah. Jag fick hem den från nätbokhandeln ganska nyligen. Det har varit lite problem med leveranserna.

Lustigt nog har jag stått i kö länge på biblioteket för Abdulrazak Gurnahs böcker, och så plötsligt trillade en in här förra veckan. Det var Paradiset. Kortlån förstås, så den måste läsas direkt. Då hade jag redan bestämt att jag vill läsa Den sista gåvan under helgerna och stelbent som jag är står jag fast vid mitt beslut, så det blir två böcker lästa av Nobelpristagaren under kort tid. Jag räknar med att båda är bra.

Det är Ugglan & Boken som driver tisdagstrion. Om du vill ha fler tips på julläsning kan du få dem där.

Efter detta blir det juluppehåll i trion men till min glädje kommer den tillbaka nästa år igen. God jul Ugglan!

Tisdagstrion – Isigt, kallt eller vitt

Isigt, kallt eller vitt är ett passande tema i december. Är det inte sådant väder vill vi i alla fall gärna ha en vit jul – utan trafiksvårigheter förstås.

Sådana förekommer i Orientexpressen av Graham Greene. Precis som i Agatha Crhisties Mordet på orientexpressen fastnar tåget i snön, men i Graham Greenes bok är expressen på väg till Istanbul, inte tvärtom. Graham Greenes Orientexpressen är en bra roman som kom ut lite före Agatha Christies bok. Kanske blev hon inspirerad? Men jag kan också tänka att Orientexpressen på 1930-talet måste ha varit en mycket spännande företeelse att fabulera omkring.

I Himmel och helvete av Jón Kalman Stefanson måste huvudpersonen som kallas Pojken klara sig igenom en fruktansvärd snöstorm när han tar sig över bergen från fiskeläget där han bor. Himmel och helvete var en stor upplevelse att läsa men jag har inte skrivit om den här på bloggen eftersom jag läste den innan jag började blogga. Jag länkar till förlaget.

I Den svarta månens år av Ellen Mattson som kom i år halkar huvudpersonen på en isfläck och slår i huvudet. Där finns också mycket snö, och kallt är det. Man kan också tänka att det är kallt i huvudpersonens liv. Han är ensam och har blivit suspenderad från sin tjänst på universitetet. Den svarta månens år är en bra och ganska gåtfull bok. En roman att kanske läsa om och att fundera över.

Om du vill ha fler exempel på isiga, kalla och/eller vita böcker kan du gå till Ugglan & Boken. Där hittar du fler tips.

Tisdagstrion – Bröllop och begravning

Bröllop och begravning. Jag tar det det tyngsta först. Plågsam kärlek av Elena Ferrante börjar med att Delia reser till Neapel för att ordna med begravningen av sin mor som har drunknat. Plågsam kärlek är en stark berättelse och den var Elena Ferrantes debutbok.

Nu är det ju tyvärr så att även bröllop inte alltid är en glad händelse. Riktigt eländigt är inte bröllopet i Vera av Anne Swärd, men en helt lättsam och lycklig tillställning är det inte. Bröllopet som inleder berättelsen är spektakulärt och dramatiskt. Det sker mitt i smällkalla vintern på en skärgårdsö i ett sommarhus som inte är vinterbonat. En bullrande, osannolik inledning till en mycket bra roman.

När vi fick temat Bröllop och begravning av Ugglan & Boken tänkte jag genast på Bröllopsbesvär av Stig Dagerman och jag bestämde mig för att läsa den, för det hade jag inte gjort. Hela boken handlar om en dag när bonddottern Hildur ska gifta sig med slaktaren Westlund. Bröllopsbesvär är burlesk, rolig ibland och mycket sorglig. Den är en kollektivroman som är värd att läsas.

Om du nu tittar in hos Ugglan & Boken får du fler tips på böcker på temat bröllop och begravning.

Tisdagstrion – Tunna böcker

Tunna böcker kan kännas mycket bra att läsa. De är lätta att ta med sig om man vill läsa pappersböcker, vilket jag vill. Det är tämligen lätt att komma ihåg vad man läste i början av berättelsen och man går inte vilse bland alla personerna eftersom det inte får plats ett gigantiskt persongalleri i en tunn bok. Det finns naturligtvis en massa bra böcker, tjocka som tunna och vad man vill läsa för stunden varierar efter humör, ork och andra omständigheter. Men om man vill läsa en tunn bok kan man gärna leta hos de franska författarna. Jag har två här, och en svensk.

Att använda Goodreads har sina fördelar. Där finns min lista över böcker som jag har läst från och med augusti 2019 eftersom det var då jag skaffade Goodreadsappen. Den listan kan sorteras på olika sätt, bland annat efter böckernas sidantal, så jag kollade där och valde de här tre böckerna.

Helioskatastrofen av Linda Boström Knausgård (99 sidor) läste jag i år. En bra och lite omskakande bok om en flicka som blir placerad i familjehem.

En man som sover av Georges Perec (95 sidor) läste jag förra året. En av de tunna franska böckerna. Den handlar om en student som isolerar sig från vänner och familj.

Min mormor från Armenien av Anny Romand (119 sidor) läste jag också förra året. Även den är en fransk bok men den handlar om författarens armeniska rötter, om folkmord och om att vara flykting.

Det här temat, liksom alla de andra spännande temana för Tisdagstrion, har vi fått från Ugglan & Boken. Om du klickar in dig där får du fler tips på spännande och intressanta tunna böcker.

Tisdagstrion – Massor av mord

Det här temat låter förskräckligt hemskt, men jag tolkar det som att det ska handla om spänningslitteratur och då är det ju underhållning. Eller hur? Men eftersom jag inte läser så mycket i den genren tar jag upp tre böcker som jag gärna vill läsa. Ja, den första vill jag gärna läsa i, inte hela boken på en gång.

Den första boken jag tar upp är alltså Under a Dark Angels Eye av Patricia Highsmith. Där räknar jag med att det kan finnas massor av mord eftersom den innehåller 44 noveller av Patricia Highsmith. Jag har inte läst någon av dem än men boken står i hyllan och väntar. Jag länkar till förlaget. Boken finns hos de svenska nätbokhandlarna.

Den andra boken är Morden i Oxford av Guillermo Martínez. Jag har läst en bok av honom tidigare, Lucianas långsamma död, en fascinerande och lite frustrerande bok och det gör mig nyfiken på denna. Jag länkar till förlaget för mer information.

Den tredje spänningsboken är Det svarta trädet av Tana French. Den är omfångsrik, men jag har läst böcker av Tana French tidigare och de har varit mycket spännande och bra så jag vill gärna läsa också denna. Här länkar jag också till förlaget.

Det var ett mycket passande tema så här års som vi har fått av Ugglan & Boken. Det börjar ju så smått lacka mot jul och jultider är också ofta deckartider. Om du vill ha fler tips kan du klicka in dig hos Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Vägar broar och tunnlar

Roligt tema vi fått av Ugglan & Boken även den här tisdagen. Någon tunnelbok blev det dock inte här, men jag är övertygad om att du får tips också på sådana böcker om du klickar in dig till Ugglan & Boken.

Men nu ska jag berätta om min trio, två vägböcker och en brobok.

Där vägarna möts av Tommi Kinnunen läste jag tidigare i år i mitt projekt Längst bak i min läslista som har givit mig mycket intressant läsning. Tommi Kinnunen är en finsk författare och boken kom 2016. Jag länkar till min text om boken.

Brobyggarna av Jan Guillou handlar om tre norska fiskarbröder som utbildas till ingenjörer i början av 1900-talet. Det är den första i en serie böcker som gestaltar 1900-talets historia, en serie som jag antar att de flesta har hört talas om.. Brobyggarna är den enda jag har läst av dem. En bra bok. Jag länkar till förlaget.

Den gröna vägen av Anne Enright läste jag också innan jag började blogga. Romanen är ett familjedrama i en liten irländsk stad där en familj samlas för att fira jul för sista gången i ett hus som ska säljas. Också här länkar jag till förlaget.

Det var mina väg- och broböcker. Jag är säker på att de andra bokbloggarna har en del tunnelböcker i sina trios.