Hett i hyllan #187 – Herrgården

Herrgården av Anna-Karin Palm är ännu en bok från bibliotekets bokbytardisk, men tidigare utgallrad från Stockholms stadsbibliotek och inbunden i ett hållbart biblioteksband. Den verkar riktigt spännande enligt baksidestexten.

Overkligt och hemlighetsfullt ligger det graciöst harmoniska huset plötsligt framför dem, Ben, Alex, Leila och Juri, som gått flera nätter i sträck genom skogar och plundrade byar. Ingen syns till, och där inne finns allt de behöver, där råder ordning och skönhet. De kan inte fatta sin osannolika tur, att så av en slump ha funnit en fristad när omvärlden befinner sig i upplösning.

Berättelsen verkar vara en dystopi, men när jag läser vidare på baksidan framstår den mer som en psykologisk thriller, en existentiell rysare. Kanske är de plundrade byarna bilder för en kaotisk värld och herrgården symboliserar så ordning och harmoni som så småningom bryts upp och ersätts av kaos? Mitt intresse är i alla fall väckt.

Herrgården av Anna-Karin Palm, Bonniers 2005.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Böcker jag inte hann med 2022

Det var massor av böcker jag inte hann läsa förra året, och vilka som blir lästa är naturligtvis en prioriteringsfråga. Men det här temat för årets första tisdagstrio i år är mycket bra som en påminnelse. Nu får de här tre böckerna inte komma i skymundan bakom allt annat intressant. Tack för temat Ugglan & Boken och tack för att du fortsätter med Tisdagstrion.

Det var absolut meningen att jag skulle läsa Den besvärliga Elin Wägner av Ulrika Knutson förra året men det blev inte så. Då får jag se till att det blir gjort i år istället. Elin Wägner var en intressant person, författare, aktiv i kvinnorörelsen och fredsrörelsen och ledamot av Svenska akademien..

Fri – en uppväxt vid historiens slut av Lea Ypi kom förra året. Den har stått på bokvagnen och väntat, bland annat tillsammans med Den besvärliga Elin Wägner. Fri är en självbiografisk bok om Lea Ypis uppväxt i Albanien under stalinismens sista dagar och åren efter det. Den får jag också läsa i år istället.

Förra året hade jag ett läsprojekt för att läsa färdigt trilogier, kvartetter och andra boksviter. Jag hade kanske inte för avsikt att läsa färdigt Burukvartetten av den indonesiske författaren Pramoedya Ananta Toer, men att åtminstone läsa nummer tre, Fotspår, eftersom jag läst de två förra. Inte heller det blev av. Men i år ska det ske. De två första böckerna, Människornas jord och Ett barn av alla folk var både intressanta och spännande.

Det var tre böcker som jag inte läste förra året fast jag gärna ville. Om du vill veta vad andra bokbloggare inte läste 2022 kan du går till Ugglan & Boken.

Hyllvärmare 2023

Ett hyllvärmarprojekt känns bra att ha också i år och detta är de tolv böckerna som jag vill läsa:

Letters to Alice av Fay Weldon
Cannery Row av John Steinbeck (Mice and Men har jag läst tidigare.)
Pil i det blå av Arthur Koestler
Gentlemen av Klas Östergren (Har jag läst den eller inte? Kanhända blir det en omläsning.)
Där vi en gång gått av Kjell Westö
Och en månad går fortare än ett hjärtslag av Bodil Malmsten
Hjärtat i vår vänskap av Anna Gavalda
Djurdoktorn av P. C: Jersild
Makten och kvinnligheten av Yrsa Stenius
Kärleken av Theodor Kallifatides
Entry Island av Peter May
Aracoeli av Elsa Morante

Hett i hyllan #186 – Twist

Hej på er igen. Hoppas att ni har haft det fint under jul- och nyårshelgen. Nu kör vi igång.

Som start på mitt bloggår 2023 känns det bra att börja med ett hettihyllaninlägg. I synnerhet när det handlar om en bok av Klas Östergren. Hans roman Twist hittade jag på bibliotekets bokbytardisk när den fanns, ja det står fortfarande en del olästa böcker därifrån på min bokvagn. Ur baksidestexten:

Var börjar berättelsen?
En soldränkt eftermiddag i ekot av ”Twist and Shout”, då en pojke och en flicka blir kära under en fisketur i skärgården? Eller en sommar i slutet av åttiotalet, då de återses under almarna och blir förälskade igen?
Eller ytterligare tjugo år senare, efter hennes begravning?

Detta är historien om Anne-Marie, eller Anni eller Anna eller Annie, och de som tror sig ha stått henne nära.

Twist är alltså en roman som spänner över många år. Den har många överraskande vändningar enligt baksidestexten och där finns både kärlek och sorg och pengar och hur centrala Stockholm förvandlas under 1960-talet och vad som händer när muren mellan öst och väst faller. Javisst är jag intresserad.

Twist av Klas Östergren, Månpocket 2015.

Twist publicerades första gången 2014.

Och Hett i hyllan, där vi tittar på våra olästa böcker, drivs av Bokföring enligt Monika.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR

Nu blir det juluppehåll och bloggen återkommer den 5 januari. Mat blir det förstås. Och samvaro och tända ljus. Dessutom läsning. Den här julen har jag tänkt att äntligen läsa Ett litet liv av Hanya Yanagihara. Den har legat och skvalpat längst bak i min läslista mycket länge och.det är inte så konstigt. Boken är på över 700 sidor. Vi får väl se om den är utläst den 5 januari när det är bloggdags igen.

Nu önskar jag er alla en fin och lagom vilsam jul med läsning för den som vill. Och god mat förstås. Men glöm inte grönsakerna.

EN RIKTIGT FIN JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!

Tisdagstrion – JUL

J U och L, antingen titlar eller författarnamn. Så vill Ugglan & Boken ha det idag och det passar väl bra när julen nästan är här. Hos mig är det författarnamn som gäller.

J har vi Elsie Johansson och hennes fina första bok om Nancy, Glasfåglarna. Den gjorde stort intryck när jag läste den för länge sedan.

Sedan var det U och då kom jag att tänka på Linn Ullmann. Hon har kommit med en ny bok i år, Flicka 1983. Den har jag inte läst, men eftersom jag inte heller har läst hennes första bok på självbiografisk grund som heter De oroliga får den vara med i trion idag eftersom jag har lånat den på biblioteket nu.

Och så till sist L och där passar det bra att ta med Kristina Lugn. I år har Inte alls dåligt kommit ut postumt. Den innehåller hennes efterlämnade dikter och dem vill jag gärna läsa.

Om du vill har fler boktips, kanske till jullektyr, kan du gå till Ugglan & Boken.

Årets hyllvärmarprojekt – hyllvärmare 2022

Som vanligt har jag haft ett hyllvärmarprojekt under året, tolv mycket olika böcker som jag dels har hittat i bokhyllan, dels på min bokvagn. De har givit många varierande läsupplevelser och jag planerar att ha ett hyllvärmarprojekt även nästa år. Det är bara en bok som jag inte har något inlägg om ännu, men det kommer. Här nedan finns en lista över böckerna med länkar till mina inlägg.

Ripley under water av Patricia Highsmith (inlägg kommer senare)
Vägarna till Afrika av Per Wästberg
Tigrar i rött väder av Liza Klaussmann
Under tungan av Yvonne Vera
Pesten av Albert Camus
The Rector’s Wife av Joanna Trollope
Easter Parade av Richard Yates
Och på åttonde dagen av Ellery Queen
Fursten av Niccolò Machiavelli
Spårvagn på Vintergatan av Niklas Rådström
På Chesil Beach av Ian McEwan
Änkans bok av Joyce Carol Oates

Hett i hyllan #185 – The Tremor of Forgery

Det tillkommer nya böcker i hyllan av Patricia Highsmith, men nu har The Tremor of Forgery stått där så länge att den får betraktas som en hyllvärmare. Detta läser jag på bokens baksida:

Howard Ingham, an American writer, is in Tunisia working on a screenplay, but when the film’s director fails to arrive, he feels stranded. The erratic mail eventuelly brings news of his suicide. For reasons obscure even to himself, Ingham decides to stay on and work on a novel, but a series of peculiar events – a hushed-up murder and a vanished corpse – lures him inexorably into the deep, ambivalent shadows of the Arab town;

Det här är nog spännande och jag uppskattar Patricia Highsmiths sätt att skriva. På baksidan finns också ett citat av Graham Greene. Highsmith’s finest novel, tyckte han. Det borde kunna betyda att den verkligen är bra så The Tremor of Forgery ska läsas så småningom.

Tre Tremor of Forgery av Patricia Highsmith,Virago 2015.

Romanen publicerades första gången 1969.

Hett i hyllan drivs av Bokföring enligt Monika.

Tisdagstrion – Bokklappar

Nu undrar Ugglan & Boken vilka böcker vi önskar oss i jul, eller vilka vi vill ge någon i julklapp. Vad skulle jag välja att ge bort? En svår fråga eftersom det finns så väldigt många bra böcker, men så här blev det:

Till den som är nyfiken på varifrån vi kommer och som tycker om att läsa fackböcker vill jag ge Europas mödrar de senaste 43 000 åren Av Karin Bojs. Det är en i mitt tycke mycket spännande bok om vårt ursprung och de invandringsvågor som är grunden till Europas och Sveriges befolkning.

Den nya Millenniumboken tror jag många skulle bli glada över att få i jul. Den heter Havsörnens skrik, utspelas i Norrland, så vitt jag förstår, och är skriven av Karin Smirnoff. Själv har jag läst de tre första Millenniumböckerna, men inga uppföljare. Men denna är jag mycket nyfiken på och vill gärna läsa.

Till den som är intresserad av gammal kultur och mycket gammal historia vill jag ge Gilgamesheposet. Det kom som nyutgåva i svensk översättning i år på Modernista, men det är en gammal översättning. Om den jag vill presenta gärna läser engelska skulle jag hellre ge Gilgamesh – A New Translation of the Ancient Epic av Sophus Helle. Den är jag ganska sugen på själv. Om man skulle önska sig den? Om inte till jul så till födelsedagen? För tillfället är den slutsåld, men förhoppningsvis kommer det fler exemplar så småningom.

Ja, det var mina julklappstips. Om du vill ha fler tips på julklappsböcker kan du gå till Ugglan & Boken.

2022 års läsprojekt

Året närmar sig sitt slut och det är dags att summera läsprojekten som startades i januari. Jag har haft fyra projekt i år, Hyllvärmare 2022, Kaosutmaningen 2022, Läs färdigt trilogin/kvartetten/sviten och Omläsning. Hyllvärmarprojektet kommer i ett inlägg nästa måndag så här tar jag upp de tre andra.

Kaosutmaningen 2022. Det var roligt att delta i den. Vissa punkter kunde jag pricka in av bara farten eftersom jag läser ganska brett. Jag har prickat in 38 av 40 möjliga och det är jag nöjd med. De två som återstår är att läsa en fantasybok och att lyssna på en radioroman eller novell. Kanske blir det 39 inprickade punkter eftersom jag kanhända lyssnar på en radionovell, men fantasyboken finns det nog inte tid för. Jag har så många reservationer som trillar in just nu.

Läs färdigt trilogin/kvartetten/sviten. Niklas Rådströms barndomstrilogi, Tove Folkessons Ölandstrilogi och Ali Smiths årtidskvartett är de jag har läst färdigt. Jag har börjat med den femte och sista boken om Tom Ripley, Ripley under Water, av Patricia Highsmith, och den blir nog också utläst innan året är slut.

Niklas Rådströms barndomstrilogi består av Månen vet inte, Medan tiden tänker på annat och Spårvagn på Vintergatan.

Tove Folkessons Ölandstrilogi består av Kalmars jägarinnor, Sund och Ölandssången.

Ali Smiths årstidskvartett består av Höst, Vinter, Vår och Sommar.

Omläsning. Där hade jag satt ett högst överkomligt mål. Jag skulle läsa om Snöns rike av Yasunari Kawabata och Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf och det har jag gjort.

Ja, det var de tre projekten. Det blir läsprojekt även nästa år, men det ska jag berätta om efter nyår.