Tisdagstrion – Dag eller natt i titeln

Dag eller natt var temat denna tisdag och här har vi tre böcker som är bra, var och en på sitt sätt.

God natt madame av Carina Burman kom i år och den har jag nyligen läst. Det är en roman som handlar om Anna Charlotta von Stapelmohr, en kvinna på 1700-talet som skriver om sitt liv. Jag länkar till min text om boken.

En dag av David Nicholls läste jag för ganska länge sedan. Det är en gripande historia om kärlek och vänskap och den är även filmatiserad. Jag länkar till förlaget.

En dag i Ivan Denisovitjs liv av Alexander Solzjenitsyn läste jag för ännu längre sedan men den glömmer jag inte i första taget. Det är en långnovell som publicerades 1962 och som handlar om Ivan Denisovitj som har dömts till arbetsläger i Sibirien under Stalinterrorn. Berättelsen är också filmatiserad. Jag länkar till nätbokhandeln.

Det är Ugglan & Boken som ger oss alla spännande teman till tisdagstrion. Om du klickar in dig där kan du få tips på fler böcker med dagar och nätter i titeln.

Tistdagstrion – Böcker av författare från mina hemtrakter

Ja, nu ska sanningen fram. Har jag läst något av författare från Linköping där jag bor sedan 1975? Ja, det har jag, men det är lite magert när det gäller de tre författarna som jag har valt att ta med här. Två av dem skriver barn- och ungdomsböcker så där tycker jag att jag är lite ursäktad att jag inte har läst dessa två böcker. Jag brukar ju inte läsa barnböcker med undantag av någon enstaka gammal klassiker. Men både Ingelin Angerborn och Ewa Christina Johansson har en stor produktion, och deras böcker läses och älskas av många barn.

Ingelin Angerborn bor i Linköping. En av hennes senaste böcker är Hjärta av mörker, en spännande bok för 9-12 år. Ingelin Angerborn skriver också för yngre barn.

Ewa Christina Johansson har bott i Linköping men bor nu i Motala som inte ligger så långt härifrån. Hon har skrivit många spännande och mystiska barnböcker, en del av dem förlagda till historisk tid, och hon har också skrivit en hel del lättläst. Boken som har kommit i år heter Ska vi leka? och är också tänkt för 9-12 år.

Maria Fagerberg bor i Linköping och hon skriver för vuxna. Hennes debut, Svart dam, har jag läst, men inte Lingonstigen 114. Den stoppar jag in i läslistan nu. Lingonstigen 114 kom 2009 och handlar om en familj där tonårsdottern drar sig undan och mår dåligt.

Det var tre författare från min hemtrakt. Om du går till Ugglan & Boken får du tips på författare från många olika delar av Sverige.

Tisdagstrion – Konst och fotografi

När vi nu har fått temat konst och fotografi av Ugglan & Boken då passar det utmärkt att läsa Camera av Eva-Marie Liffner. Hon är ju en av de författare som jag vill läsa mer av. Camera är hennes debutroman och jag har läst den nu men jag har inte hunnit få ut ett inlägg här på bloggen. Det kommer på fredag. Camera handlar om en kvinna som är fotograf. Hon har ärvt en lägehnet och fotografier och dagbok av sin gamla farbror. Han levde i London som ung och när hon går igenom fotona och försöker tyda dagboken förstår hon att han har kommit i kontakt med något otrevligt och kanske brottsligt i London så hon reser dit för att undersöka saken närmare.

Jenny av Sigrid Undset läste jag för ganska länge sedan. Den handlar om en ung borgerlig kvinna som inte vill leva enligt borgerskapets normer utan hon vill utbilda sig till bildkonstnär och hitta kärleken på sitt eget vis. En tragisk historia och en bra roman. Jag har bara hittat den som audiobok men den kan naturligtvis lånas på bibliotek. Det gjorde jag när jag läste den.

Dubbelporträtt av Agneta Pleijel läste jag förra året. Den bygger på verkliga händelser. Målaren Oscar Kokoschka målar ett porträtt av den berömda Agatha Christie. Det har alltså hänt, men ingen kan veta vad som sades och tänktes under sittningarna så författaren har fabulerat omkring detta och skapat en roman. Jag länkar till mitt inlägg om boken.

Om du vill ha fler tips på böcker inom dagens tema kan du gå till Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Blått

Blått. Här kan man välja böcker på olika sätt. Jag har valt böckernas utseeende och det här är tre bra blå böcker som jag har läst under min bloggtid.

Bomullsängeln av Susanna Alakoski är första delen i en kvartett böcker om kvinnors liv, arbete och kärlek. Den utgår från Finland och textilindustrin spelar stor roll. I år kom den andra delen, Londonflickan.

Daghus, natthus av Olga Tokarczuk läste jag när hon hade fått Nobelpriset i litteratur. Det är kanske inte hennes mest lättillgängliga bok men den gav mig en fin upplevelse och den har en atmosfär som jag inte har stött på tidigare i litteraturen.

Begravd jätte av Kazuo Ishiguro köpte jag på bokrean för ett par år sedan. En berättelse om ett fornt sagolikt England.

Om du klickar in dig hos Ugglan & Boken kan du hitta fler tips på Blått, i utseende, titlar och innehåll.

Tisdagstrion – Årstid i boktiteln

Här har jag valt två böcker som jag har läst och en som jag vill läsa. Den första, Vinterbarn av Dea Trier Mørch, läste jag på 1970-talet, alltså för mycket länge sedan. Vinterbarn var mycket omtalad då och den blev också filmatiserad. Den handlar om en ung kvinna som föder ett barn. Hon bor i Köpenhamn och fadern är musiker och befinner sig vid den tiden på Grönland. Jag minns inte så mycket av handlingen, men att jag tyckte om den.

Ali Smith har skrivit fyra årstidsböcker och jag har läst denna som heter Höst, men inte de andra. Det vill jag gärna göra. Ali Smith har sin egen stil. Det hon skriver är roligt, allvarligt och ofta oväntat. Jag länkar till min text om boken.

Karl Ove Knausgård har också skrivit fyra årstidsböcker och jag har inte läst någon av dem, men det vill jag absolut. Jag är sen på Karl Ove Knausgård och har bara läst två böcker av honom hittills, Min kamp I och Morgonstjärnan, men de var mycket bra så fler böcker av honom kommer att dyka upp här på bloggen. Om hösten är den första av hans årstidsböcker så därför har jag valt den idag. Jag länkar till förlaget för mer information.

Det var mina tre böcker med årstid i titeln. Om du klickar in dig hos Ugglan & boken får du fler boktips.

Tisdagstrion – Black Lives Matter

Idag har vi fått ett viktigt och allvarligt tema av Ugglan & boken, Black Lives Matter. När jag funderade på vilka böcker jag kunde välja kom jag först och främst att tänka på Dödssynden av Harper Lee. Den läste jag för så länge sedan att jag faktiskt inte minns något av den boken men nyligen såg jag en filmatisering med Gregory Peck som advokaten. Dödssynden handlar alltså om en advokat i en liten stad i södra USA som försvarar en svart man som är anklagad för våldtäkt av en vit kvinna. Det är advokatens nioåriga dotter som berättar. Jag länkar till förlaget för mer information.

Allt går sönder av Chinua Achebe läste jag däremot ganska nyligen. I Den romanen skildrar Chinua Achebe ibofolkets kultur (kallas också igbo) i Nigeria på 1800-talet och hur den slås sönder av kolonialmakterna. I förordet läste jag att det var första gången som en roman skildrade händelser i ett afrikanskt land sett från afrikanernas synvinkel. Allt går sönder har sålts i större upplagor än någon annan afrikansk roman. Jag länkar till mitt inlägg om boken.

Den tredje boken har jag redan haft med i en tisdagstrio, men den är så bra och den passar så väl in på temat att den får vara med en gång till. Det är En liten plats av Jamaica Kincaid där hon med stor vrede kritiserar Storbritanniens fula koloniala förflutna på Antigua. Med skarpa exempel visar hon på diskrimineringen av öns svarta befolkning. Även här länkar jag till mitt inlägg om boken.

Om du går till Ugglan & Boken hittar du fler bokbloggare som deltar i Tisdagstrion.

Tisdagstrion – böcker jag ser fram emot att läsa i höst

Den här veckan vill Ugglan & Boken veta vad vi vill läsa i höst. Det är inte lite det. I år har det kommit många bra böcker. Här är tre av dem som jag är intresserad av:

Hunter i Huskvarna, en novellsamling av Sara Stridsberg, vill jag gärna läsa. Jag har den inte än, men så småningom kommer den hit. Under min bloggtid har jag läst Beckomberga och Kärlekens Antarktis och visst vill jag läsa mer av författaren till de böckerna.

Shuggie Bain av Douglas Stewart däremot, ligger och väntar här hemma. Min man köpte den, så här har jag en riktig tegelsten att sätta tänderna i. Shuggie Bain är en Bookerprisbelönad roman om en pojkes fattiga uppväxt i Glasgow. Jag hoppas verkligen att jag kommer att läsa den innan året är slut.

Ellen Mattson kommer med en ny roman, Den svarta månens år. Av henne har jag läst Snö, Vinterträdet och Tornet och fåglarna sedan jag började blogga. Mycket bra böcker, så jag ser fram emot att läsa också denna.

Jag länkar till förlaget för mer information om böckerna.

Om du tittar in hos Ugglan & Boken får du fler tips på höstläsning.

Tisdagstrion – Kroppen

Kroppen – det finns säkert en uppsjö av intressanta fackböcker, men eftersom jag mest läser skönlitteratur håller jag mig till den idag.

Sin ensamma kropp av Elsie Johansson har jag inte läst, men jag vill gärna. Jag har läst annat av Elsie Johansson som har varit bra. Boken handlar om en mycket välbeställd änka som på äldre dagar är nyförälskad. Jag länkar till förlaget för mer information.

Frankenstein av Mary Shelley. Som vi vet handlar den om forskaren Frankenstein som med hjälp av delar från kroppar som är stulna på kyrkogårdar skapar en ny kropp, en varelse som han lyckas få levande genom elektricitet. Det är en hemsk historia som jag har läst och som är filmatiserad ett flertal gånger. Senast såg jag en film från trettiotalet med Boris Karloff som monstret. Jag tyckte synd om den stackars varelsen.

Sist i trion har jag en hyllvärmare, Lord Peter Views the Body av Dorothy Sayers, deckarnoveller av en av de främsta deckarförfattarna. Jag har inte läst någon av dem än, men det ser jag fram emot att göra.

Alla spännande teman till Tisdagstrion får vi från Ugglan & Boken. Titta in där om du vill ha fler boktips.

Tisdagstrion – Pojkar, grabbar & män

Ett lätt tema den här veckan. Det fullkomligt vimlar av manliga individer i litteraturen. Svårigheten är bara vilka böcker som ska vara med i trion. Jag valde dessa:

Berömda män som varit i Sunne av Göran Tunström, där berättaren är Stellan Jonsson Lök som är ensamstående butiksinnehavare i Sunne och som samlar autografer.

De nakna och de döda av Norman Mailer, en skildring av amerikanska trupper på en ö i Stilla havet under andra världskriget. Där förekommer endast män, så vitt jag minns, kvinnor enbart som minnen och längtan.

Pojkår av J. M. Coetzee som är en självbiografisk barndomsskildring från Sydafrika.

Ja, det var mina tre böcker om pojkar, grabbar och män. Om du klickar in dig hos Ugglan & Boken får du fler boktips.

Tisdagstrion – fyrfota djur

Fyrfota djur, ännu ett roligt tema från Ugglan & Boken. Nu blir det två böcker som jag har läst och en som jag vill läsa.

Den första, Räv och jag av Catherine Raven handlar om ensamhet, vänskap och vårt förhållande till naturen. Catherine Raven bor ensam i ett ensligt beläget hus i Montanas vildmark. En dag ser hon en räv som kommer till hennes hus vid exakt samma tidpunkt varje dag. Räv och jag verkar vara en ovanlig bok. Den kommer ut den 4 november på svenska, men den finns redan nu på engelska. Jag länkar till förlaget för mer information.

Fårdagboken av Axel Lindén läste jag ganska nyligen. Jag länkar till mitt inlägg.

Fjärilens tyngd av Erri de Luca handlar om en alpget och en gammal tjuvjägare. Den har jag också läst och titeln är en länk till mitt inlägg.

Då har vi alltså räv och får och alpget. Det ska bli spännande att titta efter hos Ugglan & Boken och se vad de andra bokbloggarna har hittat på.