Tisdagstrion – Känslor i boktiteln

Men det här är väl ändå ett svårt tema, tänkte jag först, men det visade sig att det var det inte alls. Ganska snart hade jag hittat tre titlar och det blev alltså dessa:

S/Y Glädjen av Inger Afvén läste jag för länge sedan, om den kuvade kvinnan och mannen som ska klara allt och det unga paret som har råkat ut för en stor sorg. En ganska så hemsk historia, men bra. Den publicerades 1979 och filmatiserades 1989.

Eufori – en roman om Sylvia Plath av Elin Cullhed. En läsvärd bok som jag har läst i år.

Och så Indignation av Philip Roth. Den har jag skrivit om flera gånger här på bloggen, så vitt jag minns. Men den är värd att nämnas igen.

Så då har vi alltså glädje, eufori och indignation i min trio. Om du klickar in dig hos Ugglan & Boken hittar du fler böcker med känslor i titeln.

Tisdagstrion – En bok i varje färg

Tisdagstrion är här igen och idag är rubriken En bok i varje färg. Jag tolkar det som att mina tre böcker ska ha var sin färg, så här har vi alltså en röd, en gul och en lila bok och alla tre är bra böcker som jag har skrivit om här på bloggen.

Om vi börjar nedifrån har vi först Haggan av Aase Berg, en knallröd och mycket ilsken bok.

Sedan kommer den gula Jakten mot nollpunkten av Carl Johan de Geer. En självbiografisk bok som jag rekommenderar.

Och högst uppe i högen har vi den lila Madonnan vid Nilen av Scholastique Mukasonga. En bra bok från Rwanda.

Alla titlarna är länkar till mina inlägg om böckerna.

Det känns så bra att Tisdagstrion är igång igen och att vi börjar med ett trevligt och lättsamt tema med olika färger. Om du vill se vad andra bokbloggare har hittat på idag kan du gå till Ugglan & Boken‘ som har hand om Tisdagstrion.

Tisdagstrion – Sommarläsning

En del älskar att resa medan andra trivs bäst hemma och kanske reser genom att läsa böcker. Det har inte varit så lätt att resa under det senaste året ens för den mest ressugne. Därför tänkte jag att det kan passa med några böcker om resor som sommartips.

Varför inte resa till Frankrike och Italien genom att läsa Birgitta Stenbergs Kärlek i Europa?

I England, Skottland och Wales kan du resa med Bill Bryson om du läser Anteckningar från en liten ö.

Och om du vill kan du resa till Bulgarien med Kapka Kassabova. I boken Gata utan namn berättar hon om sin barndom, men hon reser också i Bulgarien som vuxen.

Det var mina sommartips. Om du klickar in dig på Ugglan & Boken kan du hitta fler.

Efter detta blir det ett sommaruppehåll på fyra veckor för Tisdagstrion. Men min blogg fortsätter, så jag får hitta på något annat att skriva om under de följande fyra tisdagarna. Det ska nog bli bra, det också.

Tisdagstrion – Bokomslag med ansikten

Temat bokomslag med ansikten är inte svårt. Det finns så många. Antagligen beror det på att ansikten lockar till köp och till läsning. Ansikten är ju det första av det vi ser som vi riktigt intresserar oss för som spädbarn. Här har jag valt tre böcker som jag har läst och skrivit om under min bloggtid.

Kvicksand av Anne Swärd har jag nyligen läst. En bra roman om en nära framtid i Köpenhamn där några människor försöker överleva i en svår värld. Om trasiga familjeförhållanden och kärlek.

Skönhetens linje av Alan Hollinghurst handlar om en kille som är gay och som är inneboende hos en överklassfamilj i London. Den rekommenderas.

Människornas jord är första delen i Burukvartetten av Pramoedya Ananta Toer. Romanen innehåller en stark kärlekshistoria i det tidiga 1900-talets koloniala Indonesien.

Alla mer eller minde lätta ämnen till Tisdagstrion får vi från Ugglan & Boken. Titta in där så får du fler boktips.

Tisdagstrion – Skolämne i titeln

Det finns säkert många böcker som inte är läroböcker men som har skolämnen i titeln, men jag kunde bara komma på en som jag har läst och det är Binas historia av Maja Lunde. En bra bok där hon använder sig av tre tidsplan, ett bakåt i historien, ett som är nutid och ett är framtid. Titeln är en länk till min text.

Aerodynamik är ett skolämne för blivande ingenjörer och då tänker jag främst på flygingenjörer. Jag som har jobbat på Flygvapenmuseum borde ha läst Aerodynamiska tal av Lotta Lotass, men det har jag inte gjort. Det är en samling texter om flygets barndom som främst ska vara koncentrerade på lusten och den obetvingliga viljan att flyga och därmed utsätta sig för fara. Kanske kan den här tisdagstrion göra att jag läser boken?

Sedan har vi Räknelära av P C Jersild, en satirisk novellsamling som ursprungligen kom 1960. Både min man och jag är övertygade om att vi har haft den, men nu tycks den vara försvunnen. Kanske kommer vi att köpa ett ex? Den finns att köpa som E-bok i nätbokhandeln, men vi vill ha ett fysiskt exemplar så det får bli antikvariskt i så fall.

Om du vill ha fler tips kan du klicka in dig hos. Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Huvudstäder

Tre huvudstäder har vi här och jag har läst alla tre böckerna, men skrivit om två av dem på bloggen.

Den jag inte har skrivit om är boken i mitten, Nätter i Reykjavik av Arnaldur Indridason. Den läste jag innan jag började blogga. Det är en deckare där polisen Erlendur Sveinsson är huvudperson. Han har precis tagit polisexamen och jobbet som polis är tufft, men Erlendur kan inte släppa ett ouppklarat dödsfall. En uteliggare har hittats död och ingen tycks bry sig om vad som egentligen har hänt. Nätter i Reykjavik kan endast köpas som E-bok hos nätbokhandeln. Finns förstås på bibliotek.

Berlin Alexanderplatz av Alfred Döblin har jag nyligen läst och skrivit om. En bra bok från 1920-talets Berlin.

Misstag i Moskva är en kortroman (eller långnovell) av Simone de Beauvoir. Om ett par i sextioårsåldern som reser till Moskva på 1960-talet för att besöka mannens dotter. En bok som jag tycker är läsvärd fast den inte gjorde så stort intryck på mig.

Det var mina tre huvudstäder, Berlin, Reykjavik och Moskva. Men som vi alla vet finns det fler än så och om du klickar in dig på Ugglan & Boken får du tips om fler böcker från världens huvudstäder.

Tisdagstrion – Blommor buskar och träd

Vad gör man när man får ett sådant tema från Ugglan & Boken och varken är odlare eller naturmänniska? Man kan börja med en novell.

Alldeles nyligen har jag läst Tove Janssons novell Blomsterbarnet och den tyckte jag kunde passa här. En fin novell om en kvinna som aldrig blir riktigt vuxen, som lever i en dröm. Titeln är en länk till min text.

Jag kände inte till Axel Lindén men så upptäckte jag att han hade fått Aftonbladets litteraturpris och dessutom bor på en gård i Östergötland, mitt hemlän, så jag skyndade mig att låna hans första bok, Fårdagboken. Hans andra bok, Tillstånd – varannan gran, varannan tall och andra orimligheter kom förra året. Jag har inte hunnit få ut någon text om den här på bloggen så jag länkar till förlaget.

Mitt tredje tips blir ännu en novell. Som barn fick jag Astrid Lindgrens bok Nils Karlsson Pyssling som innehåller ett antal mer eller mindre mystiska berättelser. En av dem heter Allra käraste syster och handlar om sjuåriga Barbro som just har fått en liten bror. Hon känner att föräldrarna bara bryr sig om brodern och varandra. Men i trädgården finns en rosenbuske som heter Salikon och Barbro kan krypa in under den och komma till en helt annan värld där hennes syster Ylva-li är prinsessa. En fin berättelse som handlar om svåra saker som så ofta hos Astrid Lindgren.

Om du nu klickar in dig hos Ugglan & Boken kan du hitta fler tips, kanske fina trädgårdsböcker, till exempel.

Tisdagstrion – Kunglighet i handling eller titel

Biografier över kungligheter tillhör inte de böcker jag har läst många av så min trio består av tre romaner.

Den första är Petite av Edward Carey. Jag har läst den så titeln är en länk. Petite är en härlig, rolig, sorglig och makaber historia om kvinnan som blev Madame Tussaud. Där förekommer en del kungligheter, främst prinsessan Elisabeth som var syster till Ludvig XVI. Också Josephine som blev kejsarinna som Napoleons hustru finns med i boken under den tid hon var fängslad under franska revolutionen. Även andra kungligheter förekommer, men då mestadels som avhuggna huvuden. En hemsk tid.

Jag fortsätter med franskättade kungligheter. När jag var en tolv tretton år läste jag Desirée av Annemarie Selinko. Den var mycket bra och spännande att läsa tyckte jag då. Jag vet förstås inte vad jag skulle tycka om den idag, men då gjorde den stort intryck på mig och jag lärde mig också lite om tiden och om Desirée och hennes man. Även Napoleon är med på ett hörn eftersom Desirée var förlovad med honom en tid. Romanen handlar alltså om Desirée Clary som gifte sig med Jean Baptiste Bernadotte och blev drottning Desideria i Sverige.

I Ellen Mattsons roman Snö finns Karl XII med, men endast som avliden. Dock har hans regeringstid och krigståg stor betydelse för situationen i landet och i den lilla staden på västkusten där hans trötta, sårade och förfrusna armé anländer från det misslyckade fälttåget i Norge. Men först kommer liktåget med kungens kropp som måste tas om hand och balsameras. Snö är en bra bok som jag rekommenderar.

Fler tips på böcker om och med kungligheter kan du få om du klickar dig in hos Ugglan & Boken.

Tisdagstrion – Ljus och mörker

Det krävdes en del funderande för att få till den här trion, men ljus och mörker är ett fantasieggende tema som kan leda till både ett konkret tänkande och ett metaforiskt. Den första boken jag kom att tänka på var Ett så starkt ljus av Lyra Koli (Hon hette tidigare Ekström Lindbeck.). En bra bok, vacker och i tiden, om en ung student i Stockholm som vill hitta kärleken. Den har jag skrivit om så titeln är en länk till min text.

Men vilken bok skulle bli den nästa? Då kom jag att tänka på De sotarna! De sotarna! av Lars Ahlin som jag nyligen har läst. I en avdelning av boken berättas om sotarlärlingen Kurre. Handlingen utspelas på 1920-talet och då fick sotarlärlingarna krypa genom rökgångarna. Där var det sannerligen mörkt. De hade en mössa som de drog ner över ansiktet så att de inte skulle skadas av allt sot. Det värsta var att de kunde fastna där. Hu så hemskt! Den här boken har jag också skrivit om.

Min tredje bok är Anden i Lampan – ett etnologiskt perspektiv på ljus och mörker som jag läste på 1990-talet när en bildkonstnär och jag jobbade med ett projekt med utgångspunkt från solen. Jag läste både det ena och det andra, också den här boken om ljus och mörker och det ledde till att jag skrev den här dikten:

När skymningen tätnar tänder du ljuset
På ett träbord, i en mässingsstake
Du lutar hakan i handen och tänker

Skuggorna kryper in under bordet
var det någon som tappade en knappnål?
Dörrvredet darrar, lågan fladdrar

Buskarnas grenar skrapar mot väggen
Runt dig finns möbler som du inte ser
byråar, stolar andas i mörkret

Du lyfter ansiktet, ser ljus och bord
ser din hand, den ena som ligger på bordet
du har bara en hand, den andra är svart

Temana till Tisdagstrion får vi från Ugglan & Boken. Om du klickar dig dit kan du ta del av andra bokbloggares böcker om, eller inspirerade av ljus och mörker.

Tisdagstrion – Klassiker jag har läst eller vill läsa

Klassiker, så många fina läsupplevelser jag har fått från dem. Men jag läser inte klassiker bara för att få ta del av en spännande berättelse. Jag kanske vill veta hur en bok som framhålls som en hörnsten i litteraturhistorien är. Jag kanske vill veta mer och känna mig in i tiden. Eller ämnet kan vara så intressant att jag vill läsa boken. Här är i alla fall tre klassiker, två som jag vill läsa och en som jag har läst.

Shirley av Charlotte Brontë vill jag naturligtvis läsa. Annars hade jag inte köpt den på bokrean i år. Den ska utspelas i norra England under den tidiga industrialismen och har kallats Charlotte Brontës mest feministiska roman och det är en nyöversättning så den ser jag fram emot att läsa.

Kvinnostaden av Christine de Pizan har jag nyligen läst. Hon levde mellan 1364 och 1430 och hon har kallats den första feministen och ska vara den första kvinnliga författaren som försörjde sig på att skriva. Kvinnostaden skrev hon som en polemik mot flera skrifter som nedvärderade kvinnor och hävdade att allt ont kom från dem och att de bara skapade problem. Den här boken tillhör definitivt klassikerna som jag har läst för att jag ville veta vad det var och på grund av ämnet – inte för att läsa en spännande berättelse. Jag har Nina Burtons bok Den nya kvinnostaden på bokvagnen och ville veta hur det gamla var. Det kommer en text om Kvinnostaden på fredag.

Norrtullsligan av Elin Wägner har jag inte läst. Tror jag. Jag vet att jag har läst Pennskaftet, men jag är ganska säker på att jag inte har läst den här så den tillhör klassiker som jag vill läsa. Norrtullsligan är Elin Wägners debutroman och den kom 1908. Romanen handlar om fyra lågavlönade kontorister. Det ska bli spännande att läsa den.

Om du vill få fler tips på klassiker att läsa kan du gå till Ugglan & Boken.